handdator

Visa fullständig version : Catch & release

Horst Kuehne
23-02-2005, 13:09
"Catch & release"?

Jag har under mina många år som turistchef, och de senaste åren som pensionär, märkt en tydlig försämring av villkoren för allmänt fiske, dvs för dem som bor, arbetar och betalar skatt i och därigenom upprätthåller landsbygden. Anledning till dessa försämringar kan delvis skyllas på "storebror" som med alla möjliga knep och fyndiga påhitt vill lära oss att nyttja naturen "på ett vettigt sätt" samt att dra både svenska och utländska turister till landsbygden. Visst är turisterna välkomna, vi behöver dem, men måste alla dessa försämringar och inskränkningar ske på våran bekostnad?

En del av skulden kan också läggas på vissa "mycket hungriga" FVO föreningar och fiskerättsägare. Det märks åt vilket håll det lutar, det är bara att titta på dem tonnvis (!) med årligen utsatt fisk, och hur priset för ett vanligt fiskekort för oss vanliga drängar och knegare höjts till ofattbara nivåer. I vissa områden har priset för ett årskort för ORTSBOR gått upp från 200:- till 800:- kronor och fler och fler tokiga begränsningar införs, från "catch & release", "endast för flugfiskare" sträckor och "fångstbegränsningar" till svindyra "specialkort" för en enda dypöl! Inte heller tänker någon av dessa herrar på att man med dessa onaturliga utsättningar sakta men säkert förstör de naturliga stammar av främst ädelfisk. Lägg till att gäddorna slukar den största delen av ädelfisk, utan hänsyn (!) till naturligt förekommande eller utsatta, då vet vi vad våra barn och barnbarn har att vänta sig. Att man i samma veva med "utvalda" ord skäller på "gädd-lika-med-rovfiskare" eller "catch & kill" är självklart, det må vi väl tåla, trevliga, välvilliga och frikostiga som vi är?

Hela eländet lutar hotfullt mot ett skräckscenario för en dålig film, med liknande följder som t.ex. i vissa "Bundesländer" nere i Tyskland. Där måste man först och främst i många månader gå i fiskeskolan, avlägga ett ganska svårt prov och först när man har sin "fiskeexamen" i handen (naturligtvis med bild och officiell stämpel!) anses man vara "lämplig att fiska". Men det får du göra endast efter att du med "fiskepasset" i handen som bevis har ansökt om och blivit godkänd och antagen som medlem i någon fiskeklubb! Kraven på det stackars "nya fiskekräket" är många och väntetiden är lång! Då får du dock fiska endast i den kanske 300 meter långa sträckan längs en älv som fiskeklubben arrenderar! Har du någon gång försökt att fiska i Tyskland? Den där s.k. "Anfischen", dvs första dagen på året då fiske tillåtes, står "fiskare" i bl.a. norra Tyskland armbåge-mot-armbåge runt en s.k. "Baggersee", ett litet konstgjort hål i marken med utsatt dy-karp och försöker "fiska" upp en stinkare. Vilken "upplevelse"! I andra delar i Tyskland fungerar det så att man måste ha en lokal fiskeguide med sig, betala dyrt för denna tjänst samt för fiskekortet, sedan får man ta 2 (två!) fiskar som automatiskt tillfaller GUIDEN! Oh, det är inte så farligt som det låter, man får ju KÖPA TILLBAKA från guiden (!) dessa två självfångade fiskar!

Tro det eller ej? DET ÄR SANT! Men det sistnämnda vore något man kanske skulle efterapa? Visst är turisterna välkomna men låt dem åtminstone betala för sig. Vi betalar ju redan med förstörda vattendrag (reglering), myrar (bränsle), skog (kalhyggen) och berg (vindkraftverk), med förstörd natur, jakt och fiske som följd. "Svensson" har dock tyvärr inte än lärt sig att ta betalt ("vi har ju allemansrätten"!) och det kommer förmodligen att dröja "några" år till. SYND! Har jag kanske fått skrämselhicka? Ring mig så kan jag berätta fler sådana (sanna!) fantastiska fiskehistorier.

Det värsta med allt det här är dock att SVENSKA fiskare och t.o.m. FISKEJOURNALISTER, ibland med "Gud-vilka-stora-ord", faller för många av de ovannämnda påhitt och knep och märker inte att de blir hjärntvättade (om det nu finns någon hjärna att tvätta) och sakta men säkert blir "fångade", precis som vi fångar gäddor: dem sväljer blint hela skiten, "hook, line and sinker"! Va´då "catch & release"? UP YOUR´S - PROST och HICK! Kanske vi skulle testa samma "catch & release" metod när vi jagar älg kommande säsong? Allt vi behöver göra är att byta ut våra studsarpatroner mot bedövningspilar. ENKELT! Sedan gör vi en bra och hyllmeterlång utredning och engagerar våra kära jaktskribenter att skriva om det! BINGO!

Tycker du jag överdriver? Märk väl: de första stegen har redan tagits! Snart kommer "fiskekulturen" med stormsteg från kontinenten till lilla Sverige och "härliga fisketider" väntar oss. HÄRLIGT!

Så var på din vakt nästa gång någon "fiskekultursnobb" börjar tala om "catch & release"! "Long live "catch & kill"! (Tur att man blivit så pass gammal att man inte behöver uppleva "kommande tider", men jag tycker synd om barnen!)

Så var det med det.

Skitgubben

Admin
24-02-2005, 00:35
Absolut klockrent inlägg! Bulls eye Horst!

Horst Kuehne
25-02-2005, 19:37
Ja, du vet! Ibland har man tur och då skall man vara tacksam, men tack för dom snälla ord!

enok
26-02-2005, 20:19
Fan du värkar va en bra kille du hehe, helt på våran linje.

Horst Kuehne
27-02-2005, 09:02
Hej "enok"! TACK, TACK, TACK - Danke schön - Thank you very much! Men sluta nu med det där "fjäskande", jag får ju alledeles knallröda kinder och spricker snart av stolthet. Jag vill gärna leva lite längre, åtminstone kommande gäddsäsong, för att göra livet surt för några gäddor till innan jag "kick the bucket". Men som sagt . . . THANKS A LOT!

Rasmus
03-03-2005, 16:01
Kanske det är for att jag inte forstår det svenska språket ratt, men va har ovanstående "rapakalja" med Catch & Release att göra ? Kanske du (som så många andra) misforstår ordet Catch & Release som värande "No Kill" vilket är den ekstreme form ?

Det som kommar krypande från kontinenten (och från norr var dom flesta har insett att det inte går att kaggfiske) är kanske erfarenheten om att vill man ha ett vettigt fiske själv, (och samtidigt gynna lokalekonomien turistmässigt, om det är det man vill) måste man regelera fisket på något sätt så att inte kaggfiskare forstörar det for alla och dom själva. Annars kann man ju inplantera odlad fisk for att snabbt fånga fisk och turistar igen i nerfiskade vatten, vilket ju också är vanligt i Sverige, men att inplantera fisk är väl inte optimalt?

Erfarenheten visar att storfisken forsvinnar snabbt om uttaget är utan begränsningar och FOR stort. Dom få kann forstöra balacen, och därmed fisket for alla andra och sig själv...

Dom ekstreme eksemplar du omtalar är groteska, helt säkert, men har fortfarende inget att göra med catch & Release. Begränsningar i uttaget är det enda sätt att bibehålla storfisk och många fisk om där är for många ellar fel personer om fisket. Eksemplar finns överallt, också i mitt och norra sverige på hur bestånd har nerfiskats på få säsoner, även om det bara är några få kaggfiskare som har varit där. Resultat: små fisk som aldrig hinner att växa upp före dom fångas…

Kanske därfor har Fiskevårdsområdarna börjat regelera fisket med fångstbegränsningar, bag limits, maximimått, kvoteringar o.s.v. även for dom själva. Alternativet är ju att fiske på utpinade bestånd av småfisk och sedan odla och inplantera fisk i fångstmogen storlek när alla börjar klaga på att fisket konstigt nog har blivit sämre, såkallad Put & Take. Konstigt nog är fisket oftast bättre ju hårdare restriktionerna är om vi pratar Öring och XXXX...

Din egen fångststatistik på din hemsida viser hur snittvikten har gått ner på tre säsoner (inte for att det är något vetenskapligt bevis) :

2002: snit 2,9

2003: snit 2,7

2004: snit 1,8

Som tidigare turistchef (?) borde du veta att till eksempel Italienere, Tysker och Engelskmänn vill betala en hel del pengar for att fånga och släppa tilbaka gäddor (och annan fisk). Om beståndet är bra, naturligt och chancen for storfisk finns… Inte for att man skal regelera fisket for att gynna turistfisket, pengarna från dom är bara en positiv sidoeffekt av ett kvalitetsfiske.

Mvh
Rasmus (som gärna dödar en matfisk ibland) och som lägger ner mycket tid och pängar på fiske om det är bra kvalitet och villfisk... Och som inte fiskar Put & Take och inplanteringsvatten...

Till Horst: Om du svarar, då tänk för du skrivar... och kom ihåg att det skrivna ordet ofta upfattes på olika sätt beroende på egna kännslor under läsningen.. http://storsloken.se/forums/images/icons/icon4.gif

David Lundqvist
04-03-2005, 07:42
Gädda och "ädelfisk" har levt ihop i balans långt innan kaggfiskarna började beskylla gäddan för att fisket blev sämre.

Bor, arbetar och betalar skatt.. 30% av folket i norrland lever på bidrag!

800kr på ett år. Är det mycket för ett bra fiske? Hur mycket betalar man i avgift för att jaga under ett år? Vad får man för 800kr?

Känns inte som en relevant parallell att jämnföra extremförhållanden i trångbodda områden nere i europa, med dom vi har här. Tror inte du förstått vad C&R handlar om, det du beskriver har ingenting med C&R att göra.

MVH

Pyrg

Huggkroken
05-03-2005, 11:06
Bor, arbetar och betalar skatt.. 30% av folket i norrland lever på bidrag!

Ja du David i dina trakter finns det statsdelar som över 80% lever på bidrag
bla Rosengård.

David Lundqvist
05-03-2005, 12:58
Den hårfina skillnaden är att jag inte hört någon därifrån som proklamerat hur duktig han/hon är på att betala skatt..

Sen inbillar jag mig att majoriteten i rosengård inte riktigt har samma förutsättningar som oss som har levt här i generationer, men det kanske inte har med saken att göra?

Jon
13-03-2005, 09:26
30% av folket i norrland lever på bidrag!
David:Nu sprider du felaktig fakta IGEN.
Norrland är ingen tärande landsända. Tvärtom är det befolkningen i storstäderna som är mest bidragsberoende.

Det visar en forskningsrapport från Umeå universitet som presenterades på Landsbygdsforum i Östersund.
- Talet om närande och tärande regioner stämmer inte, säger Gunnar Malmberg, professor på kulturgeografiska institutet, som gjort undersökningen.
Forskarna har räknat ut skillnaden mellan de regioner som betalar mest respektive tar emot mest ur transfereringsssystemen, det vill säga pengar som omfördelas från dem som arbetar till arbetslösa, förtidspensionärer, småbarnsföräldrar och andra.

Skillnaderna visade sig vara förbluffande små. Mellan ytterligheterna skilde mindre än fem procent per invånare.
- Det talas mycket om "bidragsberoende" och "arbetande" regioner. Men våra beräkningar visar att det arbetas ungefär lika mycket överallt i landet, säger Gunnar Malmberg.
Om det omdebatterade flödet av bidrag från storstäderna till Norrland säger han så här:
- Det är småpengar det handlar om. De stora pengarna omfördelas mellan storstäderna, exempelvis till områden med hög arbetslöshet i Göteborg och Malmö.
:eek:
Källa östersundsposten

Blixt (Gäddornas skräck)
11-04-2005, 21:08
[QUOTE=Horst Kuehne]"Catch & release"?

En del av skulden kan också läggas på vissa "mycket hungriga" FVO föreningar och fiskerättsägare. Det märks åt vilket håll det lutar, det är bara att titta på dem tonnvis (!) med årligen utsatt fisk, och hur priset för ett vanligt fiskekort för oss vanliga drängar och knegare höjts till ofattbara nivåer. I vissa områden har priset för ett årskort för ORTSBOR gått upp från 200:- till 800:- kronor och fler och fler tokiga begränsningar införs, från "catch & release", "endast för flugfiskare" sträckor och "fångstbegränsningar" till svindyra "specialkort" för en enda dypöl

Lösningen är enkel ! Horst låt bli att fiska i "dypölarna" det finns massor med vatten där årskorten kostar under hundringen och där slipper du garranterat fångstbegränsningar och annat trams. Dessa billiga vatten har många fördelar.
1. Billigare
2. Naturligare
3. Inga tramsbegränsningar
4. Mindre fisketryck
5. Du får förmodligen fiska ostört
6. Man kan dricka obegränsat med sportdryck norrlands 3,5

vidare förstår jag inte vad snacket om arbete eller bidrag har på det här forumet att göra det finns väl något politiskt forum där man kan snacka sådan skit?
Bonka på

Horst Kuehne
11-04-2005, 22:54
Hej "gäddornas skräck"!
Vilka bra förslag du kommer med! TACK för det! Säljer du också fiskekort till dessa vatten du föreslår? Skicka då över så där 20 st., betalning får du säkert av storslokens om du är snäll och skickar in en ansökan via EU. (Hoppas jag i alla fall, hahaha)
Sen det där med 3,5% Norrlands, det är ju LÄSK, är du man eller mus? Kom över nån gång för att visa vilken "skräck" du verkligen är, då bjuder jag på 5%+ samt något "starkare/stärkande", så mycket du orkar dricka under turen i min dypöl. Men då måste du ha flytväst på dig, annars kan gäddorna förväxla dig med en XXXXX når du fallit överboard.
Har t.o.m. hunnit med att ringa Göran i Stockholm, men killen ville absolut inte prata med mig. Han hade just då alltför många representationer på gång, också dessa betalt med EU-medel! Dessutom ville han som vanligt inte höra NÅT ang. "arbete".
Och du, märk väl, du får bara komma om du LOVAR att släppa alla gäddor du får, du vet ju att inom storsloken gäller ENDAST C&R?
Välkommen på gäddfiske i min dypöl!

Blixt (Gäddornas skräck)
12-04-2005, 17:54
Nädu Horst jag säljer inga fiskekort, faktum är att jag oftast fiskar utan. Eftersom jag och mitt trollingteam tar sådana OTROLIGA mängder gädda så måste vi ju göra sport av något annat så de fick bli tjuvfiske:cool: :D

och 3,5 är alldeles utmärkt i båten för man ska ju upträda nycktert på sjön (har jag hört) men när vi kommer iland finns det bättre grejor än 3,5 det håller jag med om

och vad gäller c&r eller bonk så blir det mest c&r, inte för att bevara gäddan eller så utan mest av praktiska skäl. Om vi skulle bonka alla gäddor vi får på en tur skulle vi inte få plats i båten utan blev tvugna att simma bredvid:rolleyes:

Horst Kuehne
12-04-2005, 18:53
Hahahahah - hehehehehe - hihihihihihihi !!!!!!
Det där var bra - himlans bra - en elog till dig och GRATTIS!
Kanske jag skulle istället komma till dig och dina vatten?
Hare bra och hälsningar från "skitgubben"!

Viktor
25-06-2005, 21:29
Varför skulle man åka och fiska om man inte tog reada på fisken.Och föresten så är ju det roligaste att bonka ihjäl fiken.Så n snabb samman-fattning av catch & release är att det är det sämsta som kom in innom fisket