handdator

Visa fullständig version : Gäddfiske

Horst Kuehne
22-02-2005, 13:02
Hej alla ni "sötvattenkrododiljägare"! Trots mina 308 överlistade gäddor de senaste 3 åren (år 2005 hela 176 st.!) anser jag mig inte att vara en s.k. "gäddexpert". Men för dem som är intresserade kan jag tala om att min "hemlig" metod är att fiska med en ca 20 cm lång Rapala som ser ut precis som en XXXXX, med prickar och allt. Över 90% av alla "slemhuvuden" jag får in i båten, går på denna Öring-Rapala! Resten går på allt annat (onödigt) otyg jag har i fiskelådan, och den är STOR. Det har gått så långt att jag köper upp alla Öring-Rapala som finns i området där jag "härjar", för visst förlorar man en och annan "gäddgomkittlare". Prova gärna och om någon "storslokare" befinner sig i "mitt" område i sommar, ring gärna så kan vi kanske åka ut tillsammans någon gång? Jag är ALLTID REDO!

mr2jswe
23-02-2005, 02:58
Jag har en annan favorit, och det är Zaltwobblern. 14 cm flytande. Jag fick inte mest på den under 2004, men det är någonting med den som bara är sådär "helrätt". Ska komplettera upp med en färg som kommer att bli en killer under 2005. :D Sorry alla team, kan inte avslöja speciallackeringen. (Det brukar ju bli allmän rusning till fiskeaffärerna när Team Utrotarna så mycket som andas om olika fiskeknep och wobblers ;) ) Sedan är ju alltid en Rapala rätt! Det är svårt att gå fel med en Handcrafted and Tanktested från Finland. Jag tycker dock att det finns flera andra märken som fångar mer, men det är OM man lyckas hitta precis rätt. :rolleyes: Alltså grundtips Rapala, toppa med andra bl.a. Zalt.

Horst Kuehne
25-02-2005, 19:48
Huh??? What the heck is a "Zalt" wobbler? You did´nt by chance spell that wrong? Perhaps you mean "Salt" (with "S")? If that is the case, perhaps it won´t work on freshwater fish because it´s too salty? In any case, I consider myself beaten, down and out for the 8-count! But I SURE would like to try one, once I get off the floor again. Where do I get one?

Horst Kuehne
28-02-2005, 11:50
"Huuuvvvvva" - ojojojojo! Ser att "Zalt"-wobblern kommer först på 25:e plats i grannlandet. Vet dom kanske nåt som inte vi vet? He-he-he . . .

mr2jswe
10-03-2005, 04:48
"Huuuvvvvva" - ojojojojo! Ser att "Zalt"-wobblern kommer först på 25:e plats i grannlandet. Vet dom kanske nåt som inte vi vet? He-he-he . . .
Ja Zalten kan vid en första anblick tyckas ligga lite knackigt till i Finland. Men du förstår det finns bara en fiskeaffär som säljer Zalt i hela Finland, och den ligger i Kippisniemi. (i anslutning till vår fishing-range) Så statistiken säger egentligen inte hur bra wobblern är i förhållande till andra wobblers. Den säger hur bra Team Utrotarna är i förhållande till hela den finländska befolkningen.

moroten
14-03-2005, 00:51
Hej alla ni "sötvattenkrododiljägare"! Trots mina 308 överlistade gäddor de senaste 3 åren (år 2005 hela 176 st.!) anser jag mig inte att vara en s.k. "gäddexpert". Men för dem som är intresserade kan jag tala om att min "hemlig" metod är att fiska med en ca 20 cm lång Rapala som ser ut precis som en *****, med prickar och allt. Över 90% av alla "slemhuvuden" jag får in i båten, går på denna *****-Rapala! Resten går på allt annat (onödigt) otyg jag har i fiskelådan, och den är STOR. Det har gått så långt att jag köper upp alla *****-Rapala som finns i området där jag "härjar", för visst förlorar man en och annan "gäddgomkittlare". Prova gärna och om någon "storslokare" befinner sig i "mitt" område i sommar, ring gärna så kan vi kanske åka ut tillsammans någon gång? Jag är ALLTID REDO!

Prova att meta med små Thymallus thymallus ca. 12-15cm helt överlägset bäst.Om du inte gillar att meta bör det nog nog fungera att tackla ett långedrag med små Thymallus thymallus också men det har jag inte testat än värt att prova kanske. Det bästa är att det kostar inget men gäddan gillar det.