handdator

Visa fullständig version : Upprop

Jon
10-02-2005, 22:13
LÄS DETTA
http://www.cinclusc.com/upprop/brev.htm
Man kan nästan tro att storsloken.se varit framme igen men så är inte fallet.
Storsloken.se ställer sig bakom detta upprop.

mr2jswe
10-02-2005, 22:41
Ja, jag får väl anses vara jävig i frågan, men det är riktigt kul att se att svenska sportfiskeeliten vänder sig MOT Catch & Release! Verkar som sportfiskeSverige börjar vakna!

Admin
11-02-2005, 17:29
Länken har plockats bort, men storsloken.se återger här första sidan av uppropet:

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk
På hemsidan "Upprop mot sportfiske som bedrivs med syfte att återutsätta fisk" skriver flugfiskekändisen Kenneth Boström och den tidigare chefen för Mörrums kronoXXXfiske, Curt Johansson bl.a. citat;

” Under senare år har allt fler sportfiskare börjat med att regelmässigt återutsätta merparten, eller all fångad fisk, alltså även sådan som är fångstlovlig och lämplig som föda (catch & release). Många upplever detta som ett tillfredsställande av egna lustar utan hänsyn till att fisken i onödan utsätts för obehag eller smärta. Fiska aldrig med syftet att återutsätta. Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.

Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion.Detta får dock endast ske i den omfattning som det aktuella fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet). Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.

Återutsätt fångad fisk enligt gällande fiskeregler och då fisken bedöms som mindre duglig som föda. Fisket skall inriktas på att sådan fångst i möjligaste mån undviks. Exempel på lokala fiskeregler är minimimått och maximimått, antal lovliga fiskar under viss tidsperiod samt fiskeförbud, helt eller artvis, för kortare eller längre tid”.

Rasmus
13-02-2005, 14:55
CITAT:
LÄS DETTA
http://www.cinclusc.com/upprop/brev.htm
Man kan nästan tro att storsloken.se varit framme igen men så är inte fallet.
Storsloken.se ställer sig bakom detta upprop.

CITAT:
Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion.Detta får dock endast ske i den omfattning som det aktuella fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet). Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.

"För egen konsumtion."
Va om man nu gillar fiske men inte att äta fisk.

"Kom ihåg att avbryta fisket när behovet av matfisk tillgodosetts."
Några har större behov av matfisk om man ser på vissa bilder, smakligt måltid...

Många ställar var jag fiskar skulla jag avbryta fisket efter några få kast, äta fisken och då först fiska igen när jag blir hungrig, eller hur ??? Jag är grym, också på fiske, och därfor fiskar jag även om jag fångar långt mera enn jag nogonsinn kunna hinna äta upp. C&R är en nödvändighet för min del, annars fik jag ju äta fisk från morgon till kväll...

CITAT:
Återutsätt fångad fisk enligt gällande fiskeregler och då fisken bedöms som mindre duglig som föda. Fisket skall inriktas på att sådan fångst i möjligaste mån undviks. Exempel på lokala fiskeregler är minimimått och maximimått, antal lovliga fiskar under viss tidsperiod samt fiskeförbud, helt eller artvis, för kortare eller längre tid”.

Man måste altså enligt ovanstående rikta sitt fiske på att fånga fisk av passande storlek for EGEN konsumtion och direkt SLUTA FISKA när den är fångat...

Det verkar inte gå helt ihop med det fiskesätt som bedrivas av merparten av dom som besöker detta site, men kanske jeg har fått fel upfattning och misförstått konceptet bakom Catch & Kill och Själva Storslokstävlingen. Kanske någon kan förklare hur det fungerar, man får ju lära sig så länge mann lever :o)

Huggkroken
14-02-2005, 09:52
Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.
Det kan gälla många gäddor vad jag förstår för det finns många Hundar och katter att mätta.Och så länge man tär på räntan så fiska på.
Några har större behov av matfisk om man ser på vissa bilder, smakligt måltid
Jag var själv inte med på denna tävling där korten togs men jag har läst tidigare i någon tråd att de gick till hundmat.Det är ju bra att maten införskaffas lokalt
även om det gäller hundmat,istället för att importera malda fiskbiprodukter från yrkesfiskarna i syd.

Jon
15-02-2005, 00:00
Rasmus
Man måste altså enligt ovanstående rikta sitt fiske på att fånga fisk av passande storlek for EGEN konsumtion och direkt SLUTA FISKA när den är fångat...
Hoppa inte över så mycket i texterna så förstår du att detta gäller dypölar i södra sverige med stort fisketryck.Så länge du tar räntan av ett bestånd är det bara att knacka alla fiskar.Räntan är en naturresurs som ska utnyttjas och detta gäller inte bara fisk.

Oregistrerade
15-02-2005, 01:26
Räntan är en naturresurs som ska utnyttjas och detta gäller inte bara fisk.

Räntan är en naturresurs som KANN utnyttjas och detta gäller inte bara fisk.

Men annars enig i att om det är stora vatten/få fiskare är uttaget inget problem...

Som före sagt, jag är fisketuristen som fångar och återutsätter merparten, då kan ni Svenskare döda dom hur ni vill...
Jag har ingen hund och orkar inte äta fisk från morgon till kväll. C&R är därfor en del av mitt fiske.
Jag är säker på att flertalet av fiskarna har varit nöjda med att simma vidare, vissa av dom har enddå varit så nöjda att dom har varit uppe och hälsa på igen......

http://storsloken.se/forums/images/icons/icon6.gif

Rasmus
15-02-2005, 01:29
UPS, glömde att skriva mitt namn...

/Rasmus

Oregistrerade
15-02-2005, 01:31
http://storsloken.se/forums/images/icons/icon6.gif

C&R test ???

Oregistrerade
17-02-2005, 13:13
Uppropskommentar:

http://www.gagnekulla.net/pikefly/Dagboksblad_05/05-02-14.htm

Jon
12-03-2005, 23:17
http://www.cinclusc.com/upprop/
Då var det publicerat i sin helhet.

Horst Kuehne
13-03-2005, 10:54
Kungörelse!

"Härmed kungöres regeringens nya regler ang. älgjakt, som träder i kraft den 1 juni 2015: Älgodling i hägn tillåtes fr.o.m. nämnda datum i hela landet. När älgarna har nått en "matchvikt" på 100 kilo får dessa flyttas till andra hägn som bedriver "catch and release" jakt. Hägnjaktkort får säljas till vem som helst. Jakt på dessa älgar får dock endast bedrivas med särskilda bedövningsgevär och endast av parlamentet godkända bedövningspilar och bedövningsvätskor får användas. När älgen ligger bedövad på marken, skall skytten snarast ta ett kort av sig själv tillsammans med bytet. Omedelbart därefter måste skytten injicera älgen med motgiftet, som kan köpas hos hägnägaren. Om älgen inte kliver upp direkt efter injektionen, skall skytten klappa den varsamt och ömt på rumpan och hjälpa den att komma på benen igen. Står älgen men vinglar och verkar vara lite virrig, skall skytten plocka några rönnblad och försöka stoppa dessa i älgens mule. När sedan älgen har sprungit bort är det fritt fram för nästa "catch & release hunter" att ta sin chans! Observera att gummikulor ej är tillåtna, då älgen kan skadas eller t.o.m. dödas!"

"Tokerier"? Inte alls! Vad är det för skillnad mellan djur och fisk? Vadå, fisken känner ingen smärta? Varför "värderas" fisk annorlunda än djur? Man kan ju med all rätt fundera över vem som egentligen är "fader" till catch & release och utsättning av odlade fisk, vad syftet med det är. Tokerier? Definitivt! Nej du, jägare har samma rättigheter som fiskare, och vi vill äntligen ha catch & release på älg, NU! Vi samlas för en demonstration framför regeringshuset i Stockholm den 1 april 2005. Välkomna och VÄL MÖTT!

moroten
14-03-2005, 00:34
Kungörelse!

"Härmed kungöres regeringens nya regler ang. älgjakt, som träder i kraft den 1 juni 2015: Älgodling i hägn tillåtes fr.o.m. nämnda datum i hela landet. När älgarna har nått en "matchvikt" på 100 kilo får dessa flyttas till andra hägn som bedriver "catch and release" jakt. Hägnjaktkort får säljas till vem som helst. Jakt på dessa älgar får dock endast bedrivas med särskilda bedövningsgevär och endast av parlamentet godkända bedövningspilar och bedövningsvätskor får användas. När älgen ligger bedövad på marken, skall skytten snarast ta ett kort av sig själv tillsammans med bytet. Omedelbart därefter måste skytten injicera älgen med motgiftet, som kan köpas hos hägnägaren. Om älgen inte kliver upp direkt efter injektionen, skall skytten klappa den varsamt och ömt på rumpan och hjälpa den att komma på benen igen. Står älgen men vinglar och verkar vara lite virrig, skall skytten plocka några rönnblad och försöka stoppa dessa i älgens mule. När sedan älgen har sprungit bort är det fritt fram för nästa "catch & release hunter" att ta sin chans! Observera att gummikulor ej är tillåtna, då älgen kan skadas eller t.o.m. dödas!"

"Tokerier"? Inte alls! Vad är det för skillnad mellan djur och fisk? Vadå, fisken känner ingen smärta? Varför "värderas" fisk annorlunda än djur? Man kan ju med all rätt fundera över vem som egentligen är "fader" till catch & release och utsättning av odlade fisk, vad syftet med det är. Tokerier? Definitivt! Nej du, jägare har samma rättigheter som fiskare, och vi vill äntligen ha catch & release på älg, NU! Vi samlas för en demonstration framför regeringshuset i Stockholm den 1 april 2005. Välkomna och VÄL MÖTT!

Bara ni inte matar dem med morötter moroten har också känslor.

Horst Kuehne
16-03-2005, 07:54
Det var ett bra förslag, en riktig 10-poängare. Skall tänka på det kommande säsong. Dessutom tycker jag inte heller om att ha gråtande morötter framför mig på tallriken. Slutar därför fr.o.m. idag att äta morötter. Men jag har en fråga: kan man inte använda en stor morot som gäddbete i jakten efter krokodilerna? I så fall, på vilket ställe på moroten skall kroken vara, fram eller bak?

moroten
17-03-2005, 14:39
Det var ett bra förslag, en riktig 10-poängare. Skall tänka på det kommande säsong. Dessutom tycker jag inte heller om att ha gråtande morötter framför mig på tallriken. Slutar därför fr.o.m. idag att äta morötter. Men jag har en fråga: kan man inte använda en stor morot som gäddbete i jakten efter krokodilerna? I så fall, på vilket ställe på moroten skall kroken vara, fram eller bak?

Aj aj lite respekt för moroten tack gäddtänder är vassa. Fisketips för gädda har jag under gäddfiske.