handdator

Visa fullständig version : En enkel, snabb fråga.

Sgart
23-11-2005, 14:34
1. Vad är syftet med tävlingen 2005?

Admin
23-11-2005, 19:59
1. Vad är syftet med tävlingen 2005?

Att vinna genom att landa (och bonka) så många kg gädda som möjligt, och därigenom vinna andra gäddfiskares beundran och respekt.

Syftet 2006 är detsamma, konkurrensen ökar däremot för varje år så det gäller att utrustningen, gäddfiskekunskapen och team-samarbetet är på topp.

Hoppas det besvarar din fråga.
Skitfiske.

/Admin

Sgart
23-11-2005, 21:12
Ok. Jo, det svarade ganska så bra på min fråga. Jag hade nämligen lite små funderingar på att det kanske var av fiskevårdssynpunkt först. Eftersom ni fiskade i ett älvmagasin vilket är en förändrad biotop och inte ett naturligt habitat för fisken som finns där.

Alltså tänkte jag att gäddan kanske tagit över ekosystemet totalt och behövde decimeras.

Men på ditt svar så verkar det som att all fisk som tas upp inte tjänar något syfte?

Att ta upp gädda är inget jag rynkar det minsta på ögonen åt. Att däremot anordna en tävling där det tas upp 600 kg toppredator från ekosystemet om det inte är berättigat tycker jag är på gränsen till vansinne. Och det visar isåfall att bristen på regler i en del vatten verkligen sätter sina spår.

Men jag vet ju som sagt inte om ni endast tog upp fisken för skoj skull. Eller om den tjänade annat syfte också.

Jon
24-11-2005, 12:27
Som sagt, tävlingens syfte är för oss okänt! Jag har precis reggat mig på storsloken. Och ska försöka inflitrera så gott jag kan.

Återkommer om jag får reda på nått.

Sg
Moderator
Forumguru http://www.edgeflyfishing.com/ :) :) :)

Infiltreringen gick väl inte så lysande,men du är välkommen till storsloken.se
där alla gäddfiskare är välkomna.

Sgart
24-11-2005, 13:44
Som sagt, tävlingens syfte är för oss okänt! Jag har precis reggat mig på storsloken. Och ska försöka inflitrera så gott jag kan.

Återkommer om jag får reda på nått.

Sg
Moderator
Forumguru http://www.edgeflyfishing.com/ :) :) :)

Infiltreringen gick väl inte så lysande,men du är välkommen till storsloken.se
där alla gäddfiskare är välkomna.

Haha, att di kollar edge är jag fullt medveten om. Och denna frågan ställer jag er i fullt rampljus.

Jag ställer den/dom för att jag vill få svar på dom innan jag drar förutfattade slutsatser om sidan/er.

När du la ner sån energi på att färga min quote röd, kunde du väl lika gärna tagit dig tid att svara på mina frågor?

Horst Kuehne
24-11-2005, 14:35
Heja, heja!:p
Har själv bara i år tagit upp 252 sötvattenskrokodiler som tillsammans vägde 468 kilo, med en totallängd på 146,9 lpm.
Sammanlagt 560 bester under 4 år = 1157 kilo och 305,8 lpm, alla i samma vatten och alla enligt den fantastiska "catch ´n kill"-metoden. Tugga på det om ni har några tänder kvar! Tyvärr vägrade dock storsloken.se att låna ut sin släpvagn till mig, annars hade jag slängt upp dom jävlarna på flaket och tagit en bild för publicering på edgeflyfishing, svenska gäddklubben och andra "funny" fiskesajter och "put me in the water"-fantaster! Det har i alla fall varit ett ljuvligt bonkande! Är inte detta ett härligt och "färgat" inlägg? Och tro det eller ej: det finns ännu fler slemskallar att "hämta" där jag härjar och nu ser man t.o.m. stora stim av ädelfisk! Fy f - -!
Till "admin": ser att någon numera kallar sig för "certifierad" gäddfiskare, men var i fridens namn (hellv - - -) är MIN certifiering? Maaaammaaa - - - -
Skitfiske på er!
;)

Sgart
24-11-2005, 15:06
Ok Horst. Du är ju ironin själv ::)
Mannen/Kvinnan som gav färgade ord ett ansikte :P ?

Rosa Magnum
24-11-2005, 23:49
Sgart: Har du hittat många fisketävlingar som har ett annat syfte än att folk ska träffas, ha trevligt och fiska?
De allra flesta fisketävlingar sker på skoj, meningen med en fisketävling är om inte jag fått allt om bakfoten att ha just skoj.

Sgart
25-11-2005, 01:50
Rosa Magnum:

Nej det har jag inte. Men eftersom det tas upp sådana extrema mängder fisk under denna tävlingen undrade jag om det hade något annat syfte. Det ser ju ut som att man vill att gäddorna ska upp. Därför undrade jag i vilket syfte.

Men det verkar ju som ni skriver vara att ni ska ha kul.

Och då har jag fått svar på min fråga tror jag.

Jon
25-11-2005, 09:34
Naturligtvis är det i första hand för att träffas och ha trevligt med likasinnade gäddfiskare.Försnacket inför storsloken ,eftersnacket ,wobblertyp,färger.andra bra vatten mm.

Att vi håller på att utrota gäddan som det skrivs på flera fiskesajter är ju rent löjligt,även om många önskar att det minskades för att ge plats åt lite mera ö ring.Men då krävs nog två stycken storslokentävlingar i veckan hela sommaren,men det skulle bara vara kortsiktigt eftersom gäddbeståndet skulle hämta igen sig direkt.

Sen diskuteras även livligt vad människor ska göra med sin fångst.Att göra en megarävåtel retade tydligen vissa.Kan även nämna att inför storsloken 2005 ringde jag upp flera fiskuppköpare men ingen var intresserad av gädda.
Anser fortfarande att det är upp till varje fiskare att bestämma över vad man vill göra med sin fisk.

Räknar med att under storsloken 2006 kommer det att dras upp 1 ton gädda,då blir det traktorvagn och 2 mega rävåtlar som gäller.

Ni som vill uppleva ett riktigt gäddorado och dra över 20 kg i timmen bör besöka storsloken 2006.Tävlingen utöver det vanliga.

Jon J :)

XeoZ
21-12-2005, 15:48
tycker du överdriver lite gäddan har betydligt jobbigre för sig än andra fiskar eftersom dom är kanibaler äter dom upp dom mindre fiskarna och därmed minskar beståndet av små fisk och sen drar ni up dom stora satt då minskar beståndet på dom stora också!!

Rebell
23-12-2005, 00:52
Horst! ...vad kör du med för drag! - du verkar ju vara värsta gäddkungen!
eller är det bara ett bra vatten? vad är det för vatten föresten ;) Får du nån storgädda där, över fem kilo?

mvh!

Heja, heja!:p
Har själv bara i år tagit upp 252 sötvattenskrokodiler som tillsammans vägde 468 kilo, med en totallängd på 146,9 lpm.
Sammanlagt 560 bester under 4 år = 1157 kilo och 305,8 lpm, alla i samma vatten och alla enligt den fantastiska "catch ´n kill"-metoden. Tugga på det om ni har några tänder kvar! Tyvärr vägrade dock storsloken.se att låna ut sin släpvagn till mig, annars hade jag slängt upp dom jävlarna på flaket och tagit en bild för publicering på edgeflyfishing, svenska gäddklubben och andra "funny" fiskesajter och "put me in the water"-fantaster! Det har i alla fall varit ett ljuvligt bonkande! Är inte detta ett härligt och "färgat" inlägg? Och tro det eller ej: det finns ännu fler slemskallar att "hämta" där jag härjar och nu ser man t.o.m. stora stim av ädelfisk! Fy f - -!
Till "admin": ser att någon numera kallar sig för "certifierad" gäddfiskare, men var i fridens namn (hellv - - -) är MIN certifiering? Maaaammaaa - - - -
Skitfiske på er!
;)

(ironi?)

Rebell
23-12-2005, 01:04
Jag håller med dig Jon! Man måste ju för f-n få bestämma själv över dom fiskar man har fångat! Finns det nått värre än när det kommer nån dåre och börjar käfta... ? Jag och några goda vänner var upp för ett par år sedan och pimplade r,öding på ett mindre vatten som vi gillar, vi fick 184 r,ödingar på fyra man på två dagar! Fina matbitar ca 2hg upp till 1,4kg vi tog självklart upp allihop!
När vi hade kommit hem så berättade vi självklart om vårat lyckade fiske för alla som ville höra på! ...tror du inte på f-n att vi fick skit för att vi hade tagit upp så mycket fisk! En del började gnälla som den värsta källardörren!
Det är ju fritt antal! Man FÅR faktiskt ta hur många man vill i detta vatten. folk verkade inte få in det!
All fisk togs ju om hand? Har tillock med r,öding i frysen än...(!) ;)
Dom har kanske legat lite för länge nu, men de är ju bara till att göra en rävåtel av dom !

mvh
Naturligtvis är det i första hand för att träffas och ha trevligt med likasinnade gäddfiskare.Försnacket inför storsloken ,eftersnacket ,wobblertyp,färger.andra bra vatten mm.

Att vi håller på att utrota gäddan som det skrivs på flera fiskesajter är ju rent löjligt,även om många önskar att det minskades för att ge plats åt lite mera ö ring.Men då krävs nog två stycken storslokentävlingar i veckan hela sommaren,men det skulle bara vara kortsiktigt eftersom gäddbeståndet skulle hämta igen sig direkt.

Sen diskuteras även livligt vad människor ska göra med sin fångst.Att göra en megarävåtel retade tydligen vissa.Kan även nämna att inför storsloken 2005 ringde jag upp flera fiskuppköpare men ingen var intresserad av gädda.
Anser fortfarande att det är upp till varje fiskare att bestämma över vad man vill göra med sin fisk.

Räknar med att under storsloken 2006 kommer det att dras upp 1 ton gädda,då blir det traktorvagn och 2 mega rävåtlar som gäller.

Ni som vill uppleva ett riktigt gäddorado och dra över 20 kg i timmen bör besöka storsloken 2006.Tävlingen utöver det vanliga.

Jon J :)

(ironi?)

Horst Kuehne
23-12-2005, 11:05
Horst! ...vad kör du med för drag! - du verkar ju vara värsta gäddkungen!
eller är det bara ett bra vatten? vad är det för vatten föresten ;) Får du nån storgädda där, över fem kilo?

mvh!

Hej på dig "Rebell"!
Ja du, jag tar nog det säkraste sättet och använder det som finns naturligt i "mina" gäddvatten, nämligen oering, roeding och har-r, hehehehe. Man får vara gammalt men inte dum! Gäddan VET vad som finns i skafferiet, därför använder jag nästan uteslutande en 18 cm Rapala i färgerna oering, har-r och ibland sik. De flesta av gäddorna, ibland 70%, får jag på oering, resterande på har-r och någon enstaka gånga på sik. Varför ska jag då byta till alla dessa andra färggranna och konstiga konstellationer? TRY IT - YOU LIKE IT! Gå gärna in på min hemsida www.hoss.info.se (http://www.hoss.info.se/) och se själv, där ser du hela uppställningen under "skitfisk"!
Skitfiske på dig!
Skitgubben