http://storsloken.se/forums/images/uploads/svensktmete.jpg
Helt riktig kommentar enligt oss. Varför inte hellre bygga ut delar av Indalsälven till ett gäddeldorado istället? Näst intill 100% av gäddorna som fångas bonkas i dessa vatten, och har så gjorts i alla tider. Är det därför vi har så fantastiskt gäddfiske?
Jag tycker att både Carl-Johan och du har helt snedvridna tankar. Att ens leka med tankarna om att det skulle byggas fler vattenkraftverk anser jag krocka med ordet sportfiske.
Varför främja l a x a r na/ö r i ng a rna? Jo, för att de är grymt hotade av diverse mänskliga faktorer i nästan alla av sveriges vattendrag. Varför gynna gäddorna i dessa vatten? Jo det undrar jag också, eftersom gäddan är Sveriges vanligaste fiskart och antagligen inte hade hälften så stark population i älven när den inte var utbyggd.
När älvarna byggs ut och blir påverkade med magasin, då ändras ekosystemet och floran ändras. Vandrande fiskar som trivs i strömmande rent vatten byts ut mot sedimentälskande fiskar som föredrar svagt strömmande alt. stilla vatten. Dvs. att denna nya flora inte har där att göra egentligen. Det är människan som fixat dit dom. Och arterna som intar lokalerna är vanliga i svenska vatten. Jag talar om tex.
Id, Braxen, Mört, Sarv, Gädda, Abborre osv osv.
Arter som inte är hotade på något sätt.
Å andra sidan arterna som fanns där från början. (Nu vet inte jag arterna som fanns just i den älv som byggts ut i detta fallet) Men tex: l a x, ö ri ng (Båda vandrande) r ö d i ng, h a r r osv.
Dessa arter har tagit fruktansvärd stryk under historien pga. vattenkraftutbyggnad, flottningslederna.
Om du kan läsa detta, och fortfarande tycka att man fortfarande inte ska försöka åtgärda problemet med ö r i n g e n s låga bestånd i älven...Då vet jag inte riktigt ur vilket perspektiv du tänker.
rabbit70warhammer
25-11-2005, 17:42
Gäddan borde mördas och vattenkraftvärken sprängas. Man varför gör då inget. Varför kan inte vi på storsloken dpränga och elfiska lite. Fy fan vilken effekt det skulle bli. Men tyvärr så är nog sanningen i det här landet att industrialismen går före det bästa alternativet.