handdator

Visa fullständig version : Omvärdera Gäddan!!

Får int nå stor!
03-09-2005, 22:40
Gädda har blivit häcklad av många på senare år, som skräpfisk m.m. Tänk att för på 30talet å långt frammåt var gäddan en viktig mat fisk. Växte snabbt & gav viktiga mål mat.Det är nog en av andledningarna till att gäddan är så utspridd.
Man bar gädda till tjärnar å sjöar (med XXXXX å annan kvalitetsfisk i.)Senare blev det sik. Samt vem har inte börjat karriären med att fiska i vassen på sommaren efter gädda ofta små men för en ja typ7-14 åring äre inte små fiskar. Det är explosiva, mytomspunna med tandgarnityr nog för att inge respekt, så nog var det spännande att få följa med farfar el farsan ut me båten en sommarkväll. Inte som att åka till ett put&take vatten kasta i fika åka hem med sin kvot av broliers. Nää gäddan gav det där suget efter att man ville dit igen, helst nästa dag.
Dessutom är det en stor turistnäring som väntar på att blomma ut.För äre något vi behöver i norr så äre jobb. Fransmän , tyskar träffade några polacker som la ner XXXXXsfisket å tog å fiska gädda istället.För vi har många fler möjligheter till gädda än XXXXX. Det är en resurs som allt annat i naturen.

Människan vill alltid tro att den är Gud å bestämma vad som ska finnas å inte.
Behandla andra arter med respekt för vi är en del i systemet utan en del faller alt samman. Hört talas om symbios.

Djupt ja! men sant.

rabbit70warhammer
02-12-2005, 20:01
Du har bra åsikter om vad som ska finnas och inte ska finnas i vissa vatten. Jag tycker personligen att det ska vara XXXXX i XXXXXsvatten och gädda i gäddvatten. inte asgädda överallt.

Vi diggare på storslken får ju dock fiska och hata gädda hur mycket vi vill, eller hur? Det behöver inte betyda att vi inte vill se gäddan som fisk över huvud taget.

Sgart
06-12-2005, 15:37
Du har bra åsikter om vad som ska finnas och inte ska finnas i vissa vatten. Jag tycker personligen att det ska vara XXXXX i XXXXXsvatten och gädda i gäddvatten. inte asgädda överallt.

Vi diggare på storslken får ju dock fiska och hata gädda hur mycket vi vill, eller hur? Det behöver inte betyda att vi inte vill se gäddan som fisk över huvud taget.

Har han sagt att ni inte får "fiska och hata gädda hur mycket vi vill" ?

Han har inte heller påstått att ni inte vill se gäddor överhuvudtaget. ?

rabbit70warhammer
13-12-2005, 21:31
ÄR du duktig? Du värkar ha en noll av ingenting.

Sgart
13-12-2005, 21:53
ÄR du duktig? Du värkar ha en noll av ingenting.

Du skriver så kluddigt och osammanhängande att det inte går att förstå vad du vill få fram.

Har du noll värkar?

Får int nå stor!
13-12-2005, 23:43
Jag har inte sagt att ni/vi? Inte får hata gäddan, men håller inte med om att döda allt man krokar. Typ släpa en massa gädda ut i skogen vid stora tävlingar tycker jag verkar meningslöst och gynnar varken fisken eller fiskare.
För om man tävlar i gäddfiske så finns det en viss grad av intresse att behålla denna och man vill säkert få fler nästa gång. Egen invägning löser detta, men fusk lär förekomma av några "#¤%&/&%!! kålhuvuden.
För egen del tycker jag mindre bra om s.i.k. Ett bra objekt att köra C&K på.
Dessutom äter gäddan s.i.k så jag ska plantera in lite tror jag.
Gädda är bra!!!!

Mvh
Har nu fått en stor!!!!

Dick
14-12-2005, 16:12
" Har nu fått en stor!!!! " det var väl ändå inte sant

Får int nå stor!
14-12-2005, 22:30
Om man ska vara helt ärlig så var den inte så stor men 1?,3kg är ok för mig.
Och till vissas förtret simmar den förhoppningsvis ännu! Borde ha hört i fall någon fått en sådan där. Men har bonkat ett flertal sprattelnissar innan denna.
Hoppas ni får nya slagträn i julklapp ops visst ja det kanske räcker med en preast med tanke på den snittstorlek som ni förespråkar mohahahah!!!

God jul!!!