Visa fullständig version : Lekgäddefiske.
Att döda romstinna fiskar systematiskt är omoraliskt... MEN... att selektivt fiska på romstinna fiskar för att få ett eventuellt svenskt rekord DET är fiskeetik på HÖG nivå... c&r bedrivs ju som bekant... hur det sen går med rommen det spelar ju ingen roll... kanske kastas den pga stress? vem vet...?
Löddeå fisket sker enbart när det finns chans till rekord eller......
Hur många (gädd)lik är rekordet värt?
MVH
Scanner
David Lundqvist
02-09-2005, 07:02
Vad fint att du stiger in på arenan som dom stora romstinna gäddornas beskyddare!?.. ;) Gör man det rätt är jag av uppfattningen att gäddorna löper mycket mindre risk när dom fångas före leken, än efter. Romstinna fiskar fightar inte, får inte mjölksyra och har mkt energi kvar att återhämta sig efter en återutsättning. Dom är inte hungriga, så djupa krokningar är mkt ovanligt. Det är ofta kallt i vattnet och i luften, gör att man har längre tid på sig. Men man får hantera fisken extra försiktigt. Gör man det är det ingen fara, vilket otaliga återfångster bevisar.
Nästan ingen fiskar i lödde efter leken och det är inte för att bara ett rekord räknas. Det är oändligt mycket lättare att få en tiokilos, eller femtonkilos efter leken. Men risken att något ska gå fel är stor. Även om man använder kraftig utrustning och håller drillningstiden till ett absolut minimum är dom ofta slutkörda.. Hade det varit ett utbrett efterleksfiske hade fisket raserats på några år.. Jag och många med mig fiskar inte efter leken av den anledningen.
Border line?.. Jag har funderat på vad det innebär? Vet du det scanner? Kan du inte i så fall förklara det för mig?
Mycket tacksam för svar!
Mycket vänliga hälsningar!
David
Vad fint att du stiger in på arenan som dom stora romstinna gäddornas beskyddare!?.. ;) Gör man det rätt är jag av uppfattningen att gäddorna löper mycket mindre risk när dom fångas före leken, än efter. Romstinna fiskar fightar inte, får inte mjölksyra och har mkt energi kvar att återhämta sig efter en återutsättning. Dom är inte hungriga, så djupa krokningar är mkt ovanligt. Det är ofta kallt i vattnet och i luften, gör att man har längre tid på sig. Men man får hantera fisken extra försiktigt. Gör man det är det ingen fara, vilket otaliga återfångster bevisar.
Nästan ingen fiskar i lödde efter leken och det är inte för att bara ett rekord räknas. Det är oändligt mycket lättare att få en tiokilos, eller femtonkilos efter leken. Men risken att något ska gå fel är stor. Även om man använder kraftig utrustning och håller drillningstiden till ett absolut minimum är dom ofta slutkörda.. Hade det varit ett utbrett efterleksfiske hade fisket raserats på några år.. Jag och många med mig fiskar inte efter leken av den anledningen.
Border line?.. Jag har funderat på vad det innebär? Vet du det scanner? Kan du inte i så fall förklara det för mig?
Mycket tacksam för svar!
Mycket vänliga hälsningar!
David
Du kan ju inte kalla dig för Gäddkramare om du enbart fiskar i ex.vis Löddeå under leken.
Hur många gånger har du inte skrivit att man ska vara rädd om de stora gäddorna? Gäddfiskeförbud i lekvikar i stockholms skärgård har införts, under lektid. Då tycker du att det är bättre att fiska på dem under leken än efter?
För att man riskerar att skada dem mindre under lektid? Hör du hur konstigt det låter?
Sanningen med ditt krav på C&R är att det är ett rent egoistiskt tänkande. Du vill kunna åka dit senare och veta att det finns en potensiell rekordgädda där.
Slippa lära dig ett nytt vatten. Verkar ju vara värdelöst att fiska efter leken mest pga att de inte väger max då.
Se annat inlägg! Decimeringsfiske ger inte sämre fiske efter gädda. Rügen ett känt storgäddställe där sker det yrkesfiske efter gädda, har fortsatt bra fiske efter grov gädda. David.L ´s egen uppgift.
Border line vet jag vad det innebär. Ett kännetecken är att de sjuka alltid säger att de är friska! Ungefär som dina skäl till att skälla på andra gäddfiskare. Alla andra gör fel, det är bara border linaren (sgk) som gör rätt.
Fortfarande inga skäl att skälla på andra som tar hand om sin gäddfångst,
kanske rent av en förutsättning för att ditt fiske ska vara bra i framtiden.
Om ni istället gratulerar alla gäddfiskare till sin fångst och kommer med förslag på hur man kan fånga fler kanske SGK har en framtid?
MVH
Scanner
David Lundqvist
06-09-2005, 22:52
Jag har aldrig kallat mig gäddkramare!
Lödde och skärgården är olika miljöer. Gäddorna fungerar på olika sätt. I skärgården är det bra med fredningszoner (vilket oxå finns på Rygen) eftersom gäddor från stora områden ofta samlas på begränsade platser. Fiske kan lätt påverka beståndet genom hårt fiske på en såden plats. UTÖ fladen där försvann dom stora gäddorna på några år..
Som vanligt tar du saker ur sitt sammanhang. Det handlade om hur vanligt det var att stora gäddor gick fast i nät. Jag tror inte det är särskillt vanligt, och tog exemplet rygen där det fiskas mycket med nät, men ändå finns mycket grov gädda. Hade det inte fiskats alls med nät hade fisket efter grov gädda varit ännu bättre, men det är en annan sak. Jag tror att några spöfiskare som "gör rätt" påverkar bestånden mer.
Jag har aldrig kallat mig gäddkramare!
Lödde och skärgården är olika miljöer. Gäddorna fungerar på olika sätt. I skärgården är det bra med fredningszoner (vilket oxå finns på Rygen) eftersom gäddor från stora områden ofta samlas på begränsade platser. Fiske kan lätt påverka beståndet genom hårt fiske på en såden plats. UTÖ fladen där försvann dom stora gäddorna på några år..
Som vanligt tar du saker ur sitt sammanhang. Det handlade om hur vanligt det var att stora gäddor gick fast i nät. Jag tror inte det är särskillt vanligt, och tog exemplet rygen där det fiskas mycket med nät, men ändå finns mycket grov gädda. Hade det inte fiskats alls med nät hade fisket efter grov gädda varit ännu bättre, men det är en annan sak. Jag tror att några spöfiskare som "gör rätt" påverkar bestånden mer.
OK! Du är inte gäddkramare.
Du är gäddrekordjägare? Förklarar varför du inte vill rapportera dina fångster på nätet? Förklarar varför du kräver att andra ska C&R´sa sina gäddor så du kan komma dit vid leken och ta dem i maxvikt?
Det var ett enormt hårt fiske med nät och mängdfångande redskap i Stockholms skärgård från 20- talet och fram till ca 60-talet. Mat!
Gått om gädda under hela perioden.
Under 60-80-talet minskade intresset för gädda som mat, därför minskade även uttaget via yrkesfiske. Kvicksilverdebatt, svartlistning, förändrade kostvanor(pizza, pasta). Gott om gädda även denna period.
Det som skett nu senaste decenniet kan man absolut inte skylla på gäddbonkande sportfiskare. Så sluta snälla David att skälla på majoriteten av svenska gäddfiskare. Det är inte vårt fel att gäddan lokalt i stockholms skärgård har problem just nu.
Ursäkten ska gälla även dina påhopp på storslokenmedlemmar....
MVH
Scanner
David Lundqvist
07-09-2005, 13:10
Tycker du använder ordet kräver lite slarvigt..
60-80=20år gott om tid för gäddstammen att växa till sig..
Tycker du använder ordet kräver lite slarvigt..
60-80=20år gott om tid för gäddstammen att växa till sig..
Just precis, under en hård decimering blir gäddbeståndet bara bättre, läs forskning om Lake Windermere.
Och när det inte sker någon nämnbar decimering alls ser det ut som det gör idag?
Tycker du använder begreppet C&R på gädda felaktigt, slarvigt i samband med fiskevård.
David Lundqvist
09-09-2005, 10:02
Alla gäddfiskare sitter inte framför datorn och ventilerar sina åsikter, men av dom som gör det är en övervägande majoritet för att återutsätta fisken. Det står utom allt tvivel när man kikar runt lite på olika sidor.
Fisket i sthlms skärgård tror jag är bättre nu än det varit på länge. Minst lika många som fiskar, men man har blivit duktigare på att hantera fisken. Jag arbetade på Berras under ett år (97-98), i en fiskebutik kommer man i kontakt med många fiskare, och under det året tror jag att det rapporterades om EN över tio fångad av kunder. Har ingen uppfattning om hur många det fångades i våras (som bjöd på dåliga förutsättningar, pga sen och kall vår) men det var bra många fler i vilket fall!
Det stora problemet nu för skärgårdsgäddorna är betesfisktillgången. Är dåligt med torsk, sik, lake etc.. Vilket innebär att man bör vara ännu försiktigare med dom stora. Försvinner en tar det ännu längre innan den ersätts av en ny.
Tvärtemot intrycket man kanske får när jag sitter här hela tiden. Så är fiske något mycket intimt för mig. Helst ska det bara vara mellan mig och fisken. Därför är jag inte intresserad av att dra uppmärksamhet till platser som jag gillar att fiska. Fritt fram för vem som helst att fiska där, men jag har ingen skyldighet att rapportera om hur och när..
Resultatet av det blir att fiskare som inte kan eller har utrustning att hantera en stor fisk kommer i kontakt med dom. Fisket på Vättern blev dåligt på 2år när det rapporterades på nätet, fisketidningar etc. XXXtrollare som inte hade så mycket annat för sig på våren åkte dit och körde. Inte mkt C&R i XXXfiske, så många har dålig kunskap om hur det går till, många stora gäddor dör!
Efter att ngn stor har fångats i lödde och rapporterats på nätet är det per automatik 5-10 extra båtar ute dagen efter. Många är inte rustade och förberedda. Som dom tre "fattiga studenter" som fick en 16kilos förra våren. Dom hade kört från mellansverige, men hade inte råd med ett liggunderlag som avkrokningsmatta (coop 29kr), ikeapåse som vågsäck (15-20kr?). Det är den typen av fiskare som förstör fisket. Dom har lika stor rätt att fiska i lödde som jag har, så det säger jag ingenting om, men jag har ingen lust, eller skyldighet att locka dit dom.
rabbit70warhammer
29-09-2005, 22:11
jag tycker var och en har rätt att döda hur förbannat mycket gädda som helst. Det spelar ingen roll om de utrotar hela den där skånska skitån.
Fisket i sthlms skärgård tror jag är bättre nu än det varit på länge. Jag arbetade på Berras under ett år (97-98), i en fiskebutik kommer man i kontakt med många fiskare........
....Efter att ngn stor har fångats i lödde och rapporterats på nätet är det per automatik 5-10 extra båtar ute dagen efter. Många är inte rustade och förberedda. Som dom tre "fattiga studenter" som fick en 16kilos förra våren. Dom hade kört från mellansverige, men hade inte råd med ett liggunderlag som avkrokningsmatta (coop 29kr), ikeapåse som vågsäck (15-20kr?). Det är den typen av fiskare som förstör fisket. Dom har lika stor rätt att fiska i lödde som jag har, så det säger jag ingenting om, men jag har ingen lust, eller skyldighet att locka dit dom.
Uberola (http://fiskesnack.dyndns.org/fiskesnack/forum/member.php?u=845) :
(edit utseendet av infogad tabell)
Det är berras säger väll allt.
Sämsta jävla skit service jag vatt med om på det företaget.
Dessutom har dom en tendens att inte betala sina leverantörer i tid har jag hört, men det kan va rykten.
Uberola är väl din leverantör av internet ip-adresser?
Vem behöver fiender när man har sådana vänner?
Citat Uberola:
Mmmmm sen att vissa av dom som medverkar i filmen är styrelsemedlemmar i svenska gäddklubben, gör att man får lite spy smak i munnen.
30-09-2005, 11:35
Mullinutt.. Vad söt du är scanner...
Snacka om att ta saker ur ett sammanhang! Anser du dig själv vara en känslomänniska? Som påläst och intelektuell så ser du objektivt på hela den här situationen, eller?
Taskigt att spåra dina ipnr, ledsen att ngn har gjort det så du känner dig trängd och inte kan härja på som du vill..
Du är en pajas! Man borde ställa ut dig på cirkus!
u20001759
30-09-2005, 12:40
Uberola (http://fiskesnack.dyndns.org/fiskesnack/forum/member.php?u=845) :
(edit utseendet av infogad tabell)
Det är berras säger väll allt.
Sämsta jävla skit service jag vatt med om på det företaget.
Dessutom har dom en tendens att inte betala sina leverantörer i tid har jag hört, men det kan va rykten.
Uberola är väl din leverantör av internet ip-adresser?
Vem behöver fiender när man har sådana vänner?
Citat Uberola:
Mmmmm sen att vissa av dom som medverkar i filmen är styrelsemedlemmar i svenska gäddklubben, gör att man får lite spy smak i munnen.
Scanner: Då du inte lyckats hitta svaret på en av Davids frågor så ska jag visa min generösa sida och hjälpa dig(förutsätter att du kan engelska, annars får du be någon i din omgivning att översätta):
"Borderline personality disorder is characterized by mood instability and poor self-image. People with this disorder are prone to constant mood swings and bouts of anger. Borderlines think in very black and white terms and often form intense, conflict-ridden relationships. They are quick to anger when their expectations are not met."
Webmaster/Admin: Det är konstigt att ni låter scanner få fritt spelrum att anonymt kringgå sakfrågan och i stället inriktar sig på personliga påhopp, misskreditera föreningar och nu även sprida anklagelser/rykten om företag. Ni har ett ansvar som ansvarig utgivare och det har förekommit juridiska efterspel av liknande situationer som denna.
Mvh
Rasmus Stjernqvist.
[/QUOTE]Scanner: Då du inte lyckats hitta svaret på en av Davids frågor så ska jag visa min generösa sida och hjälpa dig(förutsätter att du kan engelska, annars får du be någon i din omgivning att översätta):
"Borderline personality disorder is characterized by mood instability and poor self-image. People with this disorder are prone to constant mood swings and bouts of anger. Borderlines think in very black and white terms and often form intense, conflict-ridden relationships. They are quick to anger when their expectations are not met."
Webmaster/Admin: Det är konstigt att ni låter scanner få fritt spelrum att anonymt kringgå sakfrågan och i stället inriktar sig på personliga påhopp, misskreditera föreningar och nu även sprida anklagelser/rykten om företag. Ni har ett ansvar som ansvarig utgivare och det har förekommit juridiska efterspel av liknande situationer som denna.
Mvh
Rasmus Stjernqvist.[/QUOTE]
Hej Rasmus!
Jag har svarat "gurun" redan på vad borderline innebär. Tydligaste symptomet är ungefär så som sgk agerat tidigare. Man insisterar att man har rätt och alla andra har fel. Svart/vitt enligt din engelska.
Rasmus, aspirerar du på Davids belöning på 500:- på min identitet?
Har du missat alla "mordhot" som inläggare typ gäddkramare gjort här redan?
Kan du då förstå varför jag vill vara NN?
Det är inte jag som sa skiten om Berras och om styrelsemedlemmar i sgk, utan en ansvarig för en gäddfiskewebbsida som du hittar på bifogad länk.
Du får ta det juridiska med honom...... http://www.pikebusters.com/forum/viewtopic.php?p=2088&highlight=#2088
Sakfrågan är för mig att det finns inga biologiska skäl till att påtvinga andra gäddfiskare C&R av en gädda.(varken stor eller liten)
Där har David börjat att visa förståelse.....klokt.
Om du själv läser igenom alla artiklarna eller inläggen här på Storsloken, kanske du oxå lär dig en del om gäddan?
Välkommen till en av de intressantaste gäddwebbsidorna i landet.
MVH
Scanner
Scanner_uu@hotmail.com
Rasmus Stjernqvist.
Lite från en annan Rasmus som har synpunkter på gäddfiske i Blekinge:
Citat Rasmus Hansen"
Detta är inte för at försvara någon eller för att provocera men jag funderade på om det inte ........
Blekinge Gäddfestival påminner om Storslokens tävling (se här
http://www.sportfiskecentrum.com/sv/gadda/resultat/result.asp (http://www.sportfiskecentrum.com/sv/gadda/resultat/result.asp)
) i till eksempel 2002 blev där, i catch and cook, dödat ungefär 230 kilo gädda på tvo dagar (där finns nu tre kategorier, catch and cook, catch and release fluga och spinn ). Om man samlade alla 230 kilo gäddor i en hög och visade upp bildet från tävlingen på webben då ville det nog gi samma reaktion...
Är sörlänningarne så mycket annorlunde end norrlänningarne http://www.pikebusters.com/forum/images/smiles/icon_question.gif , dom från Storsloken bor ju faktiskt inte i norr heller, men i mittsverige http://www.pikebusters.com/forum/images/smiles/icon_lol.gif .
I danmark finns också mängder med tävlingar var det gällar att döda så mycket gädda som möjligt for "Fiskevård" i åar med XXX och XXXXX, och även på sjöar (dom flesta sjötävlingar har nu också möjlighet för catch & release dom senera åren fördi många tröttnade på gädddödandet)
http://www.sportfiskecentrum.com/sv/gadda/gadda.asp (http://www.sportfiskecentrum.com/sv/gadda/gadda.asp)
(döda gäddor på bild, okay dom liggar inte på marken, men hänger snyggt på rad)"
Slut citat
u20001759
01-10-2005, 00:38
SCANNER: Jag kan bara konstatera att du är en mycket förvirrad man. Jag har kollat på en massa andra forum där du har figurerat med samma osammanhängande korkade resonemang. Du har varit riktig flitig de sista åren,det finns knappast något forum som du inte besökt med hopp att någon ska frälsas till dina predikningar. Du är påstridig eller rättare sagt fanatisk i din övertygelse att din teori är det ända rätta. Det du inte ser eller märker är att majoriteten av de som svarar på dina inlägg är helt överrens om att du bara är pinsam och dryg helt enkelt. Lika många orkar inte ens att kommentera med risk för att du ska svara dem. Du kör vidare bara, i en aggressiv,självgod och nedlåtande stil. Är du förvånad att folk irriterar sig på dig? känner du till ordet självkritik? Läste på ett norskt forum där du gjort ett inlägg som folk svarade på och krävde förtydligande av dig. Du svarar då att, hör och häpna, "att det är inte lätt att svara när sakfrågorna blir till personangrepp".VA!!Helt otroligt att DU skriver så!! Du bör ha kronisk ryggvärk med tanke på att du går och kysser dig själv i röven hela tiden!! Din hetskamp mot SGK och personangrepp mot David har pågått länge och den har gått över i en sjuklig nivå, märker du inte det??
Du är troligtvis en mycket ensam människa som har problem med att etablera ett socialt umgänge och bibehålla det. De få som du tror du är kompisar med försöker säkert undvika dig på ett snyggt sätt för att inte såra dig. Du bör göra något åt din situation innan det går helt galet.
Vidare så har du inget att lära mig, dina hänvisningar till 40-50 år gamla artiklar är lika intressanta att titta på som avsnitt nr 73 av Glamour. Och nej, jag är inte intresserad av att avslöja dig. Jag har träffat många av din sort och då under de omständigheter att de suttit på låst avdelnig och jag har hållt i nycklen. Jag tror dock att du kommer att avslöjas en dag och då är det kanske inte lika roligt. Ditt namn kommer att hängas ut på alla forum du spridit dålig stämmning på. Alla de som du tråkat och attackerat får reda på vem du är!! Men det är du väl införstådd med?
Jag tänker inte ta det juridiska med någon, men du kommer ändå inte undan eftersom du sprider ryktena vidare till denna sajt så faller det under ditt ansvar. Du verkar tycka det är ok att sprida vidare rykten som annonym, utan vetskap om de är sanna? Nej, du visar en fullständig avsaknad för förståelse av allt annat än som rör dig sjäv. Du har redan fått en diagnos.....ta en pilla....
Jag har inte mer att säga dig scanner. Du får krya på dig!
Mvh
Rasmus stjernqvist
Horst Kuehne
01-10-2005, 13:32
Herre Gud vad ni kan hålla på! Har ni inget ANNAT att göra än att "klä av" varandra?
David Lundqvist
01-10-2005, 13:42
Scanner: Jag har aldrig någonsin påstått att gäddan är ngn hotad art. Det är bestånd av stora gäddor som är känsliga. Jag har försökt förklara skillnaden otaliga gånger, men det verkar vara omöjligt för dig att se skillnaden?
Enda anledningen till att jag kör vidare med den här debatten med dig är att många andra får del av den oxå. Förknippas catch&kill med dig, så är mkt vunnet.
Därför svarar jag inte på dom mail du skickat till mig. Det är meningslöst! Och ointressant att maila en anonym person.
Vet inte om jag är överkänslig? Men det känns ibland som om du verkligen har ngt personligt mot mig? Är det så måste jag ha gjort dig ngt tidigare? Jag har haft halvheta diskussioner med två personer, men bara en av dom bor i värmland?..
Mvh
Rasmus Stjernqvist.
Scanner är en medlem, och därav del, av storsloken.se, och som sådan har man rätt att ge sin personliga syn och åsikt på de ämnen man vill ta upp. Scanners inlägg är många gånger vassa och rakt på sak, inget snack om saken, men jag anser inte att han passerat gränsen och ägnat sig åt personliga påhopp. Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon mer debattintensiv och gäddfiskepåläst person i Sverige. ;) Vi anser alltså inte att det finns grund för några "juridiska efterspel" som du uttrycker dig.
Scanner är alltså en stor tillgång för hela gäddfiske Sverige, och storsloken.se tillhandahåller därför gärna skribentutrymmet.
Jag förstår att även du har en stor kunskap i ämnet gädda, och en stor del av storsloken.se är just att tillhandahålla kunskap och fakta inom ämnet gädda, gäddfiske och relaterad kunskap. Som bekant strävar vi efter att bli Sveriges nummer 1 "one-stop-shop" för gäddrelaterad kunskap, och vi är en bra bit på väg.
Tack vare personer som dig själv och andra ges andra möjlighet att växa i sin kunskap. Det tackar vi självklart för.
Skitfiske!
Mvh
Johnny Jensen, Webmaster
storsloken.se - bara gädda
u20001759
02-10-2005, 02:00
Jag kunde i och för sig räkna ut att du skulle svara något liknande, min son håller också sina kompisar i hand när de gör utflykt med dagis. Ni tyckte det var jobbigt när ni fick en massa anonyma inlägg på er sida med kritik och påhopp riktad mot er, men ni uppmuntrar era medlemmar att vara anonyma och svina till andra? Det är vad normala människor kallar inkonsekvens.
Sen har du helt rätt att jag skulle kunna bidra med kunskap till denna sida, speciellt saker som typ fiskeetik mm, men jag tror knappast att någon av era medlemmar skulle förstå vad det innebär. Det hadde tagit allt för lång tid att få er att överge er "redneck filosofi". Jag hade fått börja med att förklara att solglasögon har man när det är sol, mc-ställ har man när man kör motorcykel och inte när man fiskar från båt, och det ska helst vara fler wobbler i båten än öl;)!
Ang din kommentar " Vi anser alltså inte att det finns grund för några "juridiska efterspel" som du uttrycker dig". Du har nog missförstått det. Jag menade att om någon/några känner sig kränkta av insändare som publiceras här av anonyma personer, anmäler detta (till polisen om det gäller förtal/förföljelse och till datainspektionen om det gäller brott mot personuppgiftslagen) så har alltid ansvarig utgivare ansvaret för vad som publiceras, i detta fall troligtvis du.( jämför det med tidningarnas ansvarig utgivare, journalister har dock större frihet än du som privat person på webbsida).Med ovanstående hypotetiska situation menade jag juridiskt efterspel.
Sen ang era ambitioner att bli nr 1 med gädd relaterad kunskap..........ja ni har helt klart 1:a platsen när det gäller kunskapen att bonka gädda, men längre än så kommer ni aldrig.
Du ska ha heder för att du står för det du skriver med att underteckna med ditt namn.
Mvh
Rasmus stjernqvist
SCANNER: ......Jag har kollat på en massa andra forum där du har figurerat med samma osammanhängande korkade resonemang. Du har varit riktig flitig de sista åren,det finns knappast något forum som du inte besökt med hopp att någon ska frälsas till dina predikningar. Du är påstridig eller rättare sagt fanatisk i din övertygelse att din teori är det ända rätta. ........ Du kör vidare bara, i en aggressiv,självgod och nedlåtande stil. ......
Vidare så har du inget att lära mig, dina hänvisningar till 40-50 år gamla artiklar är lika intressanta att titta på som avsnitt nr 73 av Glamour. .......... Du verkar tycka det är ok att sprida vidare rykten som annonym, utan vetskap om de är sanna? Nej, du visar en fullständig avsaknad för förståelse av allt annat än som rör dig sjäv.
Rasmus stjernqvist
Hej igen Rasmus!
Om du tar allt det du sagt ovan, kan man sätta in sgk:are och C&R freaks istället.
De har predikat krav på C&R på gädda med skygglapparna på!!
Utan att ha vedertagen fakta med sig. Utan att ha gäddbiologi med sig.
Beklagar att du/ni inte tar till dig/er faktarapporter. Det är som att köra på vänster sida av vägen bara för att DU/NI vet bäst!
Ingen från C&R sidan har lyckats prestera fakta att det är bra med C&R.
Fanatiska påhopp på allt och alla. Från 5 åringar till fisketävlingsansvariga.
Skrikit högljutt så fort man sett en bonkad gädda. Varför då? Hur försvarar du detta Rasmus?
Kanske är bra att det finns mothugg mot (sgk:ares)deras predikningar??
Sen att det blivit lite personligt mot David L är ju endast för att han väljer att försöka försvara SGK här. Jag läser mellan raderna att han trots allt inte vill stå bakom vad vissa andra C&R freaks gör och säger. Det förstår jag och respekterar.
David vill ju inte heller ta det internt utan vill ha det offentligt typ här.
Då får han väl stå för det han skriver eller?
Du kanske kan visa upp något som säger att det är bra med C&R på gädda?
MVH
Scanner
David Lundqvist
12-10-2005, 09:55
Stora predatorer behövs för att hålla ett system i balans. Ett system utan predatorer anses vara obalanserat.
En annan fördel med att återutsätta stora gäddor är att man vårdar kvaliten på gäddfisket. Istället för många smågäddor där alla är stöpta i samma form kan man fiska på större fisk. Släpper man dom stora tar dom inte slut!
Scanner: Snack om mordhot etc. är endast undanflykter! Scanner är en karaktär du använder dig av för att kunna ta ut svängarna utan att behöva stå för dom själv.
Stora predatorer behövs för att hålla ett system i balans. Ett system utan predatorer anses vara obalanserat.
En annan fördel med att återutsätta stora gäddor är att man vårdar kvaliten på gäddfisket. Istället för många smågäddor där alla är stöpta i samma form kan man fiska på större fisk. Släpper man dom stora tar dom inte slut!
Scanner: Snack om mordhot etc. är endast undanflykter! Scanner är en karaktär du använder dig av för att kunna ta ut svängarna utan att behöva stå för dom själv.
Hej David!
Håller med dig att det behövs predatorer för att det ska vara balans.
Håller även med dig att det kan vara bra för kvaliten på gäddfisket om man släpper tillbaka vissa av en själv valda gäddor.
Håller INTE med om att de stora gäddorna tar slut om man inte släpper tillbaka dem.
Håller INTE med om att gäddfisket blir bättre om man släpper tillbaka alla gäddor. Kan vara tvärtom! Man kan styra till ett bra gäddfiske genom att decimera gäddor!
Storgäddvatten är enligt bl.a. Tomas Folkesson, vatten där vissa individer får fördelar gentimot andra, lägre internkonkurrens. Vatten som innehåller få lekplatser. Vatten där gäddor har det svårt är mer troliga att skapa storgäddor.
Decimering av gädda kan skapa storgäddvatten. Därför ska man inte bortse från det faktum att gäddbonk kan ha positiva effekter på gäddfisket, finns inget skäl till påhopp på de som väljer att bonka sin gädda.
Aldrig någonsin.
Scanner står för sina ord, jag har bett om ursäkt de gångerna jag gjort fel.
Men det har inte du!
MVH
Scanner
David Lundqvist
13-10-2005, 18:29
Scanner: Pratar du om dig själv i tredje person?
Du har skrivit fel en miljon ggr utan att be om ursäkt.
I mina inlägg om release på gädda står det ofta ett annat ord framför gädda som du tycks missa? Jag pratar om stora gäddor. En stor gädda har genom sin framgång att bli stor visat att den är en tillgång för storgäddfiskaren som önskar ett fortsatt bra fiske. Gäddan med potential bör återutsättas. Dom mindre som det finns gott om kan man ta upp hur många som helst (gäller där fortplantning inte är ngt problem)
Annars tenderar det ofta att bli tvärtom. All mindre fisk släpps och dom lite större tas upp. Med varje fisk över medelvikt som tas upp sjunker medelvikten på fiskarna i vattnet. Se havsXXXXXsbeståndet på västkusten där istort sett alla oringar man fångar är 1cm under minimåttet. Dom som är en cm över lever inte längre..
Man påverkar i allra högsta grad ett bestånd genom fiske!
David Lundqvist
14-10-2005, 10:25
Scanner: Du missförstår Folke om du tolkar det som att han skriver att gäddor som har det svårt blir stora. Endast gäddor som har det riktigt bra blir stora. Det han syftar på är ngn faktor som begränsar antalet yngel som överlever. Dom allra starkaste, med snabbast tillväxt tar sig förbi det farliga yngelstadiet.
Dom romkorn och yngel som tar sig igenom vitfiskstimmen i Lödde (sanneligen en tuff uppgift!) Har allt serverat för sig under resten av livet.
Dom yngel som klarar en vattensänkning utan att torka i ett vattenmagasin, kanske inte har lika mycket som löddegäddan att sätta tänderna i, men är det få som delar på kakan kan även en mindre kaka räcka länge.
Scanner: Du missförstår Folke om du tolkar det som att han skriver att gäddor som har det svårt blir stora. Endast gäddor som har det riktigt bra blir stora. Det han syftar på är ngn faktor som begränsar antalet yngel som överlever. Dom allra starkaste, med snabbast tillväxt tar sig förbi det farliga yngelstadiet.
Dom romkorn och yngel som tar sig igenom vitfiskstimmen i Lödde (sanneligen en tuff uppgift!) Har allt serverat för sig under resten av livet.
Dom yngel som klarar en vattensänkning utan att torka i ett vattenmagasin, kanske inte har lika mycket som löddegäddan att sätta tänderna i, men är det få som delar på kakan kan även en mindre kaka räcka länge.
Hej David!
Missförstår inte Folkesson, när han säger att potensiella storgäddvatten är vatten där arten gädda har det svårt. Internkonkurrensen mellan gäddorna är nämligen en av de viktigaste begränsningarna för enskilda individer att dra iväg i storlek. Att kraftigt decimera gäddbeståndet inom visst segment kan ge fördelar inom andra. Inte är det näringsrika skånska sjöar i balans som har stora gäddor eller?
På tal om Löddeå slemmadammerna säger Peter Grahn att det finns INGEN genetisk orsak till att löddeå har stora gäddor. Han säger att det finns INGEN sådan vetenskaplig fakta framtagen. Ytterligare ett mindre skäl till att tvingas släppa tillbaka stora individer.
Sedan, om du av egna egoistiska skäl vill det, så är det ok för mig. Men påtvinga inte andra det.
Min egen uppfattning till Löddeå och även andra bräckvattensgäddstorlekar är att det finns en selekterande faktor i tålighet mellan storlek och salthalt.
Det är endast stora gäddor som tål högre salthalt under vissa perioder och att de då kan komma åt bräckvattnets fördelar typ mat, skydd, syre m.m.
Men detta är min egen uppfattning.
Gud vad du lär dig mycket om gädda här David!
Välkommen åter!
MVH
Scanner
David Lundqvist
23-10-2005, 01:23
Scanner: Hur kan du önska mig välkommen tillbaka? Det är väl inte din sida?
Jag umgås, pratar och fiskar med Folkesson. Försök inte förklara för mig var han står och vad han menar.
Som vanligt gör du saker till vad dom inte är och lägger in massa egna tolkningar. Har inte påstått att det är någon genetisk skillnad på löddegäddorna som gör dom större. Även om det säkert är en liten skillnad. Varenda isolerat prickfiskbestånd anses ju unikt och speciellt. Att löddegäddorna inte skulle ha utvecklats efter dom speciella förutsättningarna som råder känns otroligt även om det inte finns vetenskapliga bevis för det.
Det jag menade och skrev var att varende gädda i lödde som tar sig till den storleken att den inte blir uppäten av en vitfisk har stora möjligheter att bli riktigt stor. Därför bör varje gädda som klarar det få vara kvar.
Jag har inte lärt mig någonting nytt om gädda på den här sidan. Det mesta på den här sidan är vinklat, överdrivet och taget ur sitt samanhang.
Däremot lär jag mig lite om människor här. Småroligt när du försöker få igång mig, och inte förstår att jag ser rakt igenom dig. Jag läser dig som en öppen bok.