Visa fullständig version : Funderingar
Är en sak jag inte riktigt förstår som jag hoppas att ngn här kan förklara! På denna sidan så får man uppfattningen att det skulle vara bra att döda alla gäddor man får upp, jag undrar varför det skulle vara så? Naturligt så har jag alltid tänkt när får jag en gädda som jag inte har någon användning för och det är lätt att ta ut kroken lite snabbt och släppa tillbaka den är bäst. Varför skulle det vara ngn dåligt med att göra så? I 10-20 % av fallen när jag får en gädda så går det inte att få ut kroken på ett snabbt och smidigt sätt, då har man ju sig en middag men varför ska man döda allt man får upp i båten? Särskillt stora gäddor har jag fått en uppfattning om att man ska vara rädd om, har jag fel? Andra människor eller jag själv kan ju få nöjet att få den på kroken fler ggr och den kan leka och sprida sina gener vidare.
Så just nu är jag iaf av den uppfattningen att man ska försöka bevara sjön så naturlig som möjligt, fiskar/påverkar ingen människa en sjö så är den naturlig och ju mer fiskar som dödas ju mindre naturlig borde den ju bli? Men jag kan ju också ha helt fel eftersom jag inte är så insatt i varför Catch & Kill skulle göra sjön och dess fiske bättre som jag förmodar att dom som bedriver denna typen av fiske tycker, eller är det av någon annan anledning? Förklara detta tack!
Notera att jag än sålänge inte ner på på personer som bedriver detta fisket eftersom jag inte är tillräckligt insatt!
Så om någon här kan ge mig en bra och vettig anledning till att jag ska börja döda alla gäddor jag får upp i båten så ska jag utan tvekan börja med det!
Förresten! Eran gäddbibel var alldeles utmärkt för en halvnybörjare som mig, tack! :thumbsup:
Är en sak jag inte riktigt förstår som jag hoppas att ngn här kan förklara! På denna sidan så får man uppfattningen att det skulle vara bra att döda alla gäddor man får upp, jag undrar varför det skulle vara så? Naturligt så har jag alltid tänkt när får jag en gädda som jag inte har någon användning för och det är lätt att ta ut kroken lite snabbt och släppa tillbaka den är bäst. Varför skulle det vara ngn dåligt med att göra så? I 10-20 % av fallen när jag får en gädda så går det inte att få ut kroken på ett snabbt och smidigt sätt, då har man ju sig en middag men varför ska man döda allt man får upp i båten? Särskillt stora gäddor har jag fått en uppfattning om att man ska vara rädd om, har jag fel? Andra människor eller jag själv kan ju få nöjet att få den på kroken fler ggr och den kan leka och sprida sina gener vidare.
Så just nu är jag iaf av den uppfattningen att man ska försöka bevara sjön så naturlig som möjligt, fiskar/påverkar ingen människa en sjö så är den naturlig och ju mer fiskar som dödas ju mindre naturlig borde den ju bli? Men jag kan ju också ha helt fel eftersom jag inte är så insatt i varför Catch & Kill skulle göra sjön och dess fiske bättre som jag förmodar att dom som bedriver denna typen av fiske tycker, eller är det av någon annan anledning? Förklara detta tack!
Notera att jag än sålänge inte ner på på personer som bedriver detta fisket eftersom jag inte är tillräckligt insatt!
Så om någon här kan ge mig en bra och vettig anledning till att jag ska börja döda alla gäddor jag får upp i båten så ska jag utan tvekan börja med det!
Förresten! Eran gäddbibel var alldeles utmärkt för en halvnybörjare som mig, tack! :thumbsup:
Grattis till ditt intresse gäddfiske!
Du får göra som du vill med fångade gäddor så länge du följer FVO´s regler.
Det man dock inte ska göra är att kritisera hur andra gör med sin fångst.
Många FVO vill främja vissa arter framför ex.vis gädda.
Exempel, se dessa läkar:
http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050709/NYHETER/107090075&SearchID=73214365588018
http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050722/NYHETER/107220055
Klipp&klistra utan mellanrum.
Gädda går inte att fiska ut med sportfiskemetoder, så vad man gör med dem spelar egentligen ingen roll.
Du bör även tänka igenom vad ditt fiske innebär för fiskarna. Ett renodlat C&R-fiske är att leka med fiskarnas hälsa och liv enbart för ditt höga nöjes skull.
Om du fiskar för att ta vara på fångsten bör du ju sluta fiska när resultatet är uppnått.
Gäddans internkonkurrens (vad är det som gör att just en individ blir stor ) är så avgörande att det kan sägas att individen(STORgäddan) inte spelar roll, utan det är kvantiteten tillsammans med tajmingen i leken som avgör.
Hoppas du hittar mer info om gädda här!
MVH
Scanner
Oregistrerade
25-07-2005, 23:37
Om du fiskar för att ta vara på fångsten bör du ju sluta fiska när resultatet är uppnått.
[/size][/font]
Jag fiskar inte för att ta tillvara på fångsten, det är mer en hobby och jag tror inte det är många fiskare som tar tillvara på allt dom får, och det man inte tar tillvara på som är oskatt kan ju få leva vidare enligt mig. Men så du tycker alltså att man ska sluta fiska när resultatet är uppnått? Kan du då försvara folk som fyller hela släp med gädda utan att ta tillvara på dom?(Mina frågor var främst riktade till dom som driver denna sidan/team utrotarna)
Oftast brukar jag sluta när resultatet är uppnått, dvs jag har fiskat ett tag och fått kanske 10 gäddor, 1 gick inte kroka loss utan att den skulle fara illa så den tar jag med mig hem. Hade jag dödat allt jag fått denna sommaren så går det ju inte komma ifrån att det skulle finnas 100 tals färre gäddor i min sjö, helt i onödan och att det kommer ta tid innan allt återställs.
Ett renodlat C&R-fiske är att leka med fiskarnas hälsa och liv enbart för ditt höga nöjes skull.
[/size][/font]
En person som bedriver C&K leker väl också med gäddans hälsa och liv för sitt nöjes skull, särskillt deras liv leker dom ju med?
Det är väl bättre att "leka" med deras liv för sitt nöjes skull och släppa tillbaka oskadda exemplar än att oavsett om dom går att rädda eller inte döda dom? Och som sagt släpper jag aldrig tillbaka en skadad gädda!
Gäddans internkonkurrens (vad är det som gör att just en individ blir stor ) är så avgörande att det kan sägas att individen(STORgäddan) inte spelar roll, utan det är kvantiteten tillsammans med tajmingen i leken som avgör[/size][/font]
Källa till ditt påstående?
[/size]Gädda går inte att fiska ut med sportfiskemetoder[/font]
Det är jag villig att tro på utan att du visar mig en källa till det! Men det är väl rätt lätt hänt att fisket - i synnerhet om det är en liten sjö/många som fiskar blir mkt sämre om alla som fiskar har ihjäl fisken? Blir ju nästan bara massa små gäddor tillslut som inte hinner växa till sig innan dom blir dödade.
Nej jag tycker man ska släppa tillbaka dom fiskar som är oskadda efter avkrokningen, gäddor som inte går släppa tillbaka pga skador som man dödar får man ofta nog endå. Att fylla ett släp med gäddor och sen slänga ser jag fan ingen mening med! Vad ÄR meningen med det enligt er?
Det var jag som skrev inlägget ovan, hade dock inte loggat in :redface: sorry!
Jag fiskar inte för att ta tillvara på fångsten, det är mer en hobby och jag tror inte det är många fiskare som tar tillvara på allt dom får, och det man inte tar tillvara på som är oskatt kan ju få leva vidare enligt mig. Men så du tycker alltså att man ska sluta fiska när resultatet är uppnått? Kan du då försvara folk som fyller hela släp med gädda utan att ta tillvara på dom?(Mina frågor var främst riktade till dom som driver denna sidan/team utrotarna)
Oftast brukar jag sluta när resultatet är uppnått, dvs jag har fiskat ett tag och fått kanske 10 gäddor, 1 gick inte kroka loss utan att den skulle fara illa så den tar jag med mig hem. Hade jag dödat allt jag fått denna sommaren så går det ju inte komma ifrån att det skulle finnas 100 tals färre gäddor i min sjö, helt i onödan och att det kommer ta tid innan allt återställs.
En person som bedriver C&K leker väl också med gäddans hälsa och liv för sitt nöjes skull, särskillt deras liv leker dom ju med?
Det är väl bättre att "leka" med deras liv för sitt nöjes skull och släppa tillbaka oskadda exemplar än att oavsett om dom går att rädda eller inte döda dom? Och som sagt släpper jag aldrig tillbaka en skadad gädda!
Källa till ditt påstående?
Det är jag villig att tro på utan att du visar mig en källa till det! Men det är väl rätt lätt hänt att fisket - i synnerhet om det är en liten sjö/många som fiskar blir mkt sämre om alla som fiskar har ihjäl fisken? Blir ju nästan bara massa små gäddor tillslut som inte hinner växa till sig innan dom blir dödade.
Nej jag tycker man ska släppa tillbaka dom fiskar som är oskadda efter avkrokningen, gäddor som inte går släppa tillbaka pga skador som man dödar får man ofta nog endå. Att fylla ett släp med gäddor och sen slänga ser jag fan ingen mening med! Vad ÄR meningen med det enligt er?
Hej igen Play!
Sist i svaret kommer en liten källförteckning som jag kan använda till att försvara mina argument. Har fler som uppvisas om du kan komma med något
som svarar upp dina argument. Kan bero på att det finns inte en enda forskarrapport som visar att C&R har någon betydelse för arten gädda.
Men du är välkommen med EN källa som kan styrka dina påståenden.
Kom med något relevant, så det finns anledning att besvara dina framtida inlägg.
Du skulle ju inte heller skälla på hur andra gör med sitt beslut av fångad fisk, speciellt när DU inte har läst på först.
Jag vill även be dig att välja andra ord än ex.vis i din näst sista mening.
Du får nämligen ingen trovärdighet om du inte skärper språket!!!
Angående tävlingen var det massor med team som inte uppnådde sitt mål med fångsten. Tippar att alla team utan kanske vinnarna ville fånga mer gädda.
Eftersom uttaget av tävlingsgäddorna är ett genomsnitt av de gäddor som finns i sjön, så påverkar det inte heller chanserna för ex.vis dig att fånga din drömgädda. Tävlingsresultatet är ju inte baserat på att selektivt fiska på enbart stora gäddor utan rakt över. Enligt bägge källorna nedan indikerar ett sådant fiske att det det finns utrymme för fler stora gäddor i framtiden.
Tycker fortfarande att det är fel att "leka" med djuren liv. Så ett rent C&R är inte försvarbart. Sluta fiska när resultatet är uppnått.
Välkommen åter, men gärna med källmaterial och inte bara eget tyckande.
MVH
Scanner
Källa
Gunnar Svärdsson et Molin skriver på 1960-talet att internkonkurrensen gör att gäddorna själva håller tillbaka yngsta klasserna.
Stor gäddorna har en lägre tillväxttakt. Hans förslag är att fiska hårt under en 2 års period, speciellt efter stora gäddor för att senare få ett bättre fiske,man maximerar tillväxten.
Källa
Olle W Nilsson, Gäddan och gäddfiske
I sjön Hemming Lake i Manitoba i Kanada där startade man i mitten av 40-talet ett veritabelt utrotningskrig på gädda.Man ville bli av med en parasitmask som använde gädda som värddjur ett tag.Man fiskade med en intensitet som sannolikt inget annat gäddbestånd varit utsatt för .Men den genom utglesningen alltmer förbättrade tillväxten av gäddan i Hemming Lake gjorde att man lade ner detta projekt! För arbetssamt med motsatt effekt! Gäddan gynnades av hård, decimering även storleksmässigt.
David Lundqvist
26-07-2005, 16:39
Play: Scanner argumenterar hela tiden för att fisketryck inte är något hot mot arten gädda, vilket jag inte tror att någon påstått heller?.. Det som händer när man fiskar och tar upp det man fångar är att andelen stor fisk i vattnet minskar, chansen att få hugg av en minskar och fisket blir mindre intressant. Vad varje fiskare gör med sin fångst är dennes ensak. Min personliga uppfattning är att fiskar som har ett högre sportfiskevärde än matvärde (eller potensmedel, hundmat, rävåtel eller vad man kan tänkas använda en gädda till?) bör gå tillbaka. Smågäddor som det finns gott om, och som är bättre matfiskar kan man mycket väl ta upp. Dom mellanstora som är framtidens drömfiskar går tillbaka som en investering i framtidens fiske.
Fiske påverkar beståndet och beståndsammansättningen. Genom att rikta sitt fiske påverkar man utan tvekan ett bestånd. Det gäller inte bara gädda utan alla arter. Finns otaliga exempel på hur medelvikt/storlek ökat efter införande av fångstbegränsningar, maximått, minimått etc.. Olika vatten och olika bestånd måste vårdas på det sätt som bäst passar där, och som ger bäst verkan.
Scanner är den anonymaste av dom anonyma, men blir gärna kladdigt intim. Vilket gör att han kan skriva vad som helt och uttrycka sig hur som helst utan att behöva stå för det. Genom dom ordväxlingar vi haft är mitt intryck att han är en regnbågsfiskare som inte gillar att det finns gädda i dom vatten han fiskar i. Han vill hinna ta den pelletsuppfödda fisken utan naturliga skyddsreflexer innan gäddan gör det. Därför går han i ett korståg mot gäddan med förhoppningen att alla ska döda så många gäddor som möjligt, och att några fler bängbågar ska bli kvar åt honom..
Frågan är om det har någon betydelse för arten regnbåge att jag anväder några som gäddbete varje år?
Scanners rapport: Få bukt med mask? Det var knappast ett välmående storvuxet bestånd från början? Att några fiskar tog sig när det var färre som delade på kakan, och smittrisken av mask minskade är väl inte så konstigt?
Play: Scanner argumenterar hela tiden för att fisketryck inte är något hot mot arten gädda, vilket jag inte tror att någon påstått heller?.. Det som händer när man fiskar och tar upp det man fångar är att andelen stor fisk i vattnet minskar, chansen att få hugg av en minskar och fisket blir mindre intressant. Vad varje fiskare gör med sin fångst är dennes ensak. Min personliga uppfattning är att fiskar som har ett högre sportfiskevärde än matvärde (eller potensmedel, hundmat, rävåtel eller vad man kan tänkas använda en gädda till?) bör gå tillbaka. Smågäddor som det finns gott om, och som är bättre matfiskar kan man mycket väl ta upp. Dom mellanstora som är framtidens drömfiskar går tillbaka som en investering i framtidens fiske.
Fiske påverkar beståndet och beståndsammansättningen. Genom att rikta sitt fiske påverkar man utan tvekan ett bestånd. Det gäller inte bara gädda utan alla arter. Finns otaliga exempel på hur medelvikt/storlek ökat efter införande av fångstbegränsningar, maximått, minimått etc.. Olika vatten och olika bestånd måste vårdas på det sätt som bäst passar där, och som ger bäst verkan.
Scanner är den anonymaste av dom anonyma, men blir gärna kladdigt intim. Vilket gör att han kan skriva vad som helt och uttrycka sig hur som helst utan att behöva stå för det. Genom dom ordväxlingar vi haft är mitt intryck att han är en regnbågsfiskare som inte gillar att det finns gädda i dom vatten han fiskar i. Han vill hinna ta den pelletsuppfödda fisken utan naturliga skyddsreflexer innan gäddan gör det. Därför går han i ett korståg mot gäddan med förhoppningen att alla ska döda så många gäddor som möjligt, och att några fler bängbågar ska bli kvar åt honom..
Frågan är om det har någon betydelse för arten regnbåge att jag anväder några som gäddbete varje år?
Scanners rapport: Få bukt med mask? Det var knappast ett välmående storvuxet bestånd från början? Att några fiskar tog sig när det var färre som delade på kakan, och smittrisken av mask minskade är väl inte så konstigt?
David och Play!
Kom med ETT exempel som har vedertagna forskarrapporter som styrker era argument!
Har inte sett ett enda från David under denna tiden.
David Lundqvist
27-07-2005, 11:55
Sök på engelska gäddklubben "pike anglers club" och leta i deras arkiv. (tror det är www.pacgb.com (http://www.pacgb.com) ?)
Vad varje fiskare gör med sin fångst är dennes ensak. Min personliga uppfattning är att fiskar som har ett högre sportfiskevärde än matvärde (eller potensmedel, hundmat, rävåtel eller vad man kan tänkas använda en gädda till?) bör gå tillbaka.
David Lundqvist kunskaper om fiskeregler och beteende kan avläsas här:
Fredrik Eriksson skrev:
Har beställt great white som jag tänkt att ha till flötestrolling på vättern
apterade med levande fjällXXXXXX, men hade tänkt att köra med flöte
men det låter ju kanon om det går att fiska paravanerna som flöte men är
dom inte lite stora till det? Har du provat med flöte bakom?
LEVANDE FJÄLLXXXXXX I VÄTTERN!
Berätta nästa gång du ska dit så skickar jag fisketillsynen på dig!
Lite mer kunskap kanske vore på sin plats.
VätternXXXXXXen är hotad, massa restriktioner på gång.
Läs gärna på vad man inte får göra med levande fisk.
MVH
Scanner
David Lundqvist skrev:
"fjällXXXXXX" = en liten XXXXXX. Fredrik hade säkert tänkt att pimpla/trolla upp några ur vättern för att använda som bete vid paravantrollingen..
David Lundqvist !
Har du hört talas om minimimått?
Kanske du ska ha besök av fisketillsynen oxå?
Skrämmande att en person som satts som talesman för Svenska gäddkramar klubben SGK saknar grundläggande respekt för fiskeregler och sunt förnuft i fiskevårdsfrågor.
Du saknar fortfarande egna källor som verifierar dina argument att det skulle vara bra med C&R.
MVH
Scanner
Hellre kletigt intim än okunnig!
Storslokens censurverktyg xxxxxx avser egentligen "Salvenius alpinus"
Sök på engelska gäddklubben "pike anglers club" och leta i deras arkiv. (tror det är www.pacgb.com (http://www.pacgb.com/) ?)
Letar,
Letar,
Letar,
Letar,
Letar,
Letar,
Letar,
Letar,
Hittar inte ett enda exempel!
VÄNTAT!
Finns inget!
När ska du komma med något som kan anses trovärdigt?
David Lundqvist
27-07-2005, 13:27
www.pacgb.com (http://www.pacgb.com) "website features" "information library" "PAC fact sheets" Läs igenom sheet 5 och 6. Forskarrapporter, vad du än tycker om resultatet..
www.pacgb.com (http://www.pacgb.com/) "website features" "information library" "PAC fact sheets" Läs igenom sheet 5 och 6. Forskarrapporter, vad du än tycker om resultatet..
Du gör ju självmål gång på gång!
Har verkligen läst igenom detta?
Inte ett ord om att C&R skulle ha någon betydelse.
Snarare att slakt av gädda är positivt.
5:an, Lake Windermere citat "where pike have been removed for scientific purpose since the 1949s. The results are.......
There was an initial drops in the numbers of pike but these have REMAINED relatively STABLE for many years. (upp till 30 år)
Their speed of growth has increased(höjts)
5:an OTTO (1979), studied the effec of pike removal on a Swedish lake, defining three phases,
Phase 1. A brief initial phase in which the proportion of LARGE pike INCREASED (höjdes)
Phase 2 A phase in which the number of small fish increased in number.
Phase 3 A phase in which small and large pike numbers DO NOT CHANGE.
It is worth reporting that the weight of pike present DID NOT CHANGE markedly.
Kommer till 6 snart.
David! Snälla, ta till dig fakta!
Du saknar fortfarande stöd för din argumentering. Då finns det ju ingen anledning att hoppa på gäddfiskare som bonkar sin fångst eller?
MVH
Scanner
Ja, vad ska man säga. Scanner, du visar tydligare och tydligare att mitt omdöme om dig är helt korrekt. Skönt på nåt vis att din nivå börjar bli låg så att man bara kan skratta och skaka på huvudet åt dina inlägg. Hur orkar du hålla på och tjata?
Ja, vad ska man säga. Scanner, du visar tydligare och tydligare att mitt omdöme om dig är helt korrekt. Skönt på nåt vis att din nivå börjar bli låg så att man bara kan skratta och skaka på huvudet åt dina inlägg. Hur orkar du hålla på och tjata?
Välkommen hit KG!
Du hittar säkert en hel del matnyttigt här, till skillnad mot SGK´s sida.
Grattis till Julia förresten!
Jag återkommer till debatten snart!:) Jag ber om ursäkt för att mina språk kunskaper inte är på topp, scanner tyckte inte det iaf! Men jag är 19 bast så förvänta er inte för mkt!
Jag återkommer till debatten snart!:) Jag ber om ursäkt för att mina språk kunskaper inte är på topp, scanner tyckte inte det iaf! Men jag är 19 bast så förvänta er inte för mkt!
Välkommen tillbaka Play! Det var ett enda ord som jag tyckte du kunde låta bli. Började på f och slutade på n med ett a imellan. :-)
Finns massor med bra gäddinformation här. Oberoende av proffs-tyckarna.
Kan passa på att förklara lite.
Medlemmar, högt uppsatta inom organisationen SGK, svenska gäddkramarna, har under en längre tid ondgjort sig på flera utmärkande sätt över att svenska gäddfiskare bonkar sin gäddfångst. Detta oavsett vad fångstmannen gjort med sin fångst. Olagliga kommentarer typ, "han dödade gädda, döda honom" .
Fler exempel finns här på storsloken.
http://storsloken.se/forums/showthread.php?t=335
När verkligheten kommer ikapp SGK´arna sviktar marken under dem. Hela deras argumentation i denna fråga är baserade på oriktigheter. Finns tyvärr ingen forskning som stödjer att C&R på gädda har någon betydelse.
Verkligheten vad det gäller gädda är att de flesta uppskattar sin fångst oavsett storlek, intressant sportfisk för att den finns i stort sett i hela landet.
Lättfiskad (?). Brukar vara en inkörsport till ett kul fiskeliv.
Men även att det finns ett starkt motstånd mot gädda i vattensystemen. Den är ju en framgångsrik predator som faktiskt inte går att fiska bort. I många sjöar, vattensystem är uppfattningen av gädda att den är lika illa ansedd som råttor, måsar, duvor är i storsstäderna.
Titta bara på vad sportfiske-svensson tycker om skarv.
Om man då som SGK och gelikar sätter sig över vad folk i gemen tycker om gädda med oriktigheter som verktyg, instrument, vapen eller argument är man ute på ett farligt korståg. Vad händer när man blir avslöjad med byxorna nere?
Ett tips till SGK i all välmening. Fortsätt att värna om gäddans väl som sportfisk, men använd argument som håller. Och skäll absolut inte på de som visar intresse för gäddfiske. Ni sågar av den gren ni själva sitter på.
MVH
Scanner
David Lundqvist
28-07-2005, 22:34
Förstår knappt själv att jag lägger ner tid på ytterligare ett inlägg i den här debatten!?.. Hur som helst..
Scanner: Du skriver att gäddan uppskattas oavsett storlek och är för många inkörsporten till fisket, vilket stämmer. Jag vill påstå att dom allra flesta uppskattar en stor gädda mer än en liten (som sportfisk), delar du den uppfattningen?
Jag vill också påstå att C&R är på fram march. Det grundar jag på anmälningar till 100klubben, beslut om att inte visa blodiga gäddor på bild i svenska fisketidningar. Hur tongångarna går på olika forum på nätet, texter i fisketidningar etc. (storslokens sida har dock en lite avvikande inställning)
Forskar rapporter, eller inte? Mitt resonemang är som följer: Om man har som mål att fånga en stor gädda (vi kan ta en tiokilos) (vet att alla inte fiskar efter dom, men du påstår att fisket efter grov gädda blir bättre av att ta upp mkt fisk från vattnet) måste man fiska där dom finns. För att en gädda ska bli stor måste två villkor uppfyllas. 1: Den måste få tillräckligt mkt mat för att växa sig stor. 2: Den måste också få tillräckligt med tid på sig! I dom flesta fall rör det sig om ca tio år. Fångas gäddan någon gång under dom tio åren och tas upp blir den aldrig ngn tiokilos! En stor äldre fisk löper större risk att fångas någon gång under livet, än en yngre. Den stora måste hålla sig unden i tio år (alltså inte fångas en enda gång under tio år eftersom det innebär döden och ingen fortsatt tillväxt), den lilla 1,2 eller 3år?
Du kan klubba varenda gädda som du har chansen att klubba om du känner för det, men du kan inte påstå att fisket efter stor gädda blir bättre av att ta bort så många som möjligt av dom, för det stämmer inte!
Försök att ge ett exempel på en vatten med många stora gäddor. Där det fiskas mycket, mycket stor gädda tas upp och som fortfarande producerar lika mkt grov fisk? (vet att det är i det närmaste omöjligt att fiska ut ARTEN gädda, att BIOMASSAN är oförändrad. Att tillväxten ökar när det blir färre som delar på kakan. etc, etc, etc, etc..) Inga konstigheter eller lösryckta meningar ur rapporter. Det ultimata beviset är ett hårdfiskat bonkarvatten som fortsätter att producera 10kg+! Har du det åt mig?
Förstår knappt själv att jag lägger ner tid på ytterligare ett inlägg i den här debatten!?.. Hur som helst..
Scanner: Du skriver att gäddan uppskattas oavsett storlek och är för många inkörsporten till fisket, vilket stämmer. Jag vill påstå att dom allra flesta uppskattar en stor gädda mer än en liten (som sportfisk), delar du den uppfattningen?
Jag vill också påstå att C&R är på fram march. Det grundar jag på anmälningar till 100klubben, beslut om att inte visa blodiga gäddor på bild i svenska fisketidningar. Hur tongångarna går på olika forum på nätet, texter i fisketidningar etc. (storslokens sida har dock en lite avvikande inställning)
Forskar rapporter, eller inte? Mitt resonemang är som följer: Om man har som mål att fånga en stor gädda (vi kan ta en tiokilos) (vet att alla inte fiskar efter dom, men du påstår att fisket efter grov gädda blir bättre av att ta upp mkt fisk från vattnet) måste man fiska där dom finns. För att en gädda ska bli stor måste två villkor uppfyllas. 1: Den måste få tillräckligt mkt mat för att växa sig stor. 2: Den måste också få tillräckligt med tid på sig! I dom flesta fall rör det sig om ca tio år. Fångas gäddan någon gång under dom tio åren och tas upp blir den aldrig ngn tiokilos! En stor äldre fisk löper större risk att fångas någon gång under livet, än en yngre. Den stora måste hålla sig unden i tio år (alltså inte fångas en enda gång under tio år eftersom det innebär döden och ingen fortsatt tillväxt), den lilla 1,2 eller 3år?
Du kan klubba varenda gädda som du har chansen att klubba om du känner för det, men du kan inte påstå att fisket efter stor gädda blir bättre av att ta bort så många som möjligt av dom, för det stämmer inte!
Försök att ge ett exempel på en vatten med många stora gäddor. Där det fiskas mycket, mycket stor gädda tas upp och som fortfarande producerar lika mkt grov fisk? (vet att det är i det närmaste omöjligt att fiska ut ARTEN gädda, att BIOMASSAN är oförändrad. Att tillväxten ökar när det blir färre som delar på kakan. etc, etc, etc, etc..) Inga konstigheter eller lösryckta meningar ur rapporter. Det ultimata beviset är ett hårdfiskat bonkarvatten som fortsätter att producera 10kg+! Har du det åt mig?
Håller inte med att det bara är 10+ som är intressant!
Alla gäddor är intressanta.
Hellre uppleva glädjen hos en ung fiskare för hans 1.5 kg´s gädda, än det uttråkade, blasé uttrycket som sitter på en specimenfiskare för den där 11.95:an som bara för att några fjuttgram skiljde homom från storfiskregistreringen.
(Min bedömning av storfiskjägarna är att det blivit massa tveksamheter i sättet att närma sig hobbyn, fritidsintresset. Urartat, när man börjar mörka, ljuga, överskrida fiskeregler,m.m. Allt detta för att man ska kunna klappa sig för bröstet att man minsann är en duktig fiskare!)
Beklagar djupt att DU inte tar tid till dig att läsa rapporter mer. Du blir trovärdigare då.
Vatten utan prioritering som regelbundet levererar storgäddor där det har funnits och finns massfångande redskap + bonkade gäddor i parti och minut:
Blekinge skärgård, Trosa skärgård, Östhammars skärgård, furusunds skärgård, Mjörn, Vättern, Ströms vattudal (jämtland), Åsnen, Ringsjön, Vänern, Fryken, Mälaren, Dalälven (Malung-Gävle), Ivösjön, Hargshamn, Sävelången, Göta älv, Bråviken, Aspen, Umeälven, Lagans vattensystem, Siljan, .................
Kan t.o.m. tänka mig Löddeå i.o.m. att det sker en hel del nätfiske ute i Lommabukten, maskerat som "flundrefiske".
Förstår inte varför jag inte skriver alla sjöar i Sverige större än 50 km2 egentligen.
Va bra att du börjar inse att det inte går att fiska ut gäddan. En positiv trend hos dig.
Skulle vara himla kul och intressant att få se dig leverera NÅGOT som kan erkännas som utom all tvivel vara godtagbar styrkt med en koppling till forskning att C&R på gädda har någon betydelse för arten gädda.
En ursäkt kanske kan komma att det inte finns någon anledning att skälla på fiskare som väljer att bonka sin gädda?
MVH
Scanner
Tycker inte det är konstigt att man ifrågasätter förhållningssätt i dagens fiske (efter gädda).
Tittar man lite i tidens perspektiv har det förändrats med tidens gång. Ex.vis var det väldigt vanligt med stödutsättningar tidigare på gädda pga att det var en viktig matfisk. Detta slutade man med när man upptäckte att det var helt meningslöst.
Gäddleksresultatet var lika oavsett om man tillförde miljontals befruktade rom, eller ej.
Gäddan visar sig vara extremt svår att påverka i etablerade bestånd.
Därför behöver vi inte C&R på gädda för det gör ingen skillnad.
Meningslöst att hålla på med något som inte påverkar!
Tramsa med avkrokningsmattor, lippgrip, peanger, m.m.
Att man gör det för sin egen skull. Rättfärdigar sitt beteende med djurliv är en helt annan sak.
Källor:
Anderson R.O. & Weithman A.S. 1978.
The concept of balance for coolwater fish populations.
Am. Fish. Soc. Spec. Publ. 11: 371-381.
Bouquet H.G.J. 1970.
The management of Pike stocks.
Proc. 1st Brit. Freshwater Fish Conf. 176-181.
Broughton N.M. & Fisher K.A.M. 1981.
A comparison of three methods of pike (Esox lucius L.) removal from a lowland trout fishery.
Fish. Mgmt. 12: 101-106.
Bry C. & Gillet C. 1980.
Reduction du cannibalisme precoce chez le brochet (Esox lucius) par isolinent des fratries.
Bull. fr. Piscic. 277: 142-153.
Carlander K.D. 1958.
Disturbance of the predator-prey balance as a management technique.
Trans. Am. Fish. Soc. 87: 34-38.
Diana J.S. 1979.
The feeding pattern and daily ration of a top carnivore, the Northern Pike (Esox lucius).
Can. J. Zool. 57: 2121-2127.
Flickinger S.A. & Clark J.H. 1978.
Management evaluation of stocked northern pike in Colorado's small irrigation reservoirs.
Am. Fish. Soc. Spec. Publ. 11: 284-291.
Frost W.E. 1954.
The food of pike Esox lucius L. in Windermere.
J. Anim. Ecol. 23: 339-360.
Grimm M.P. 1981.
The composition of northern pike Esox lucius (L.) populations in four shallow waters in the Netherlands, with special reference to factors influencing 0+ pike biomass.
Fish. Mgmt. 12: 77-80.
Johnson L. 1966.
Consumption of food by the resident population of pike, Esox lucius, in Lake Windermere.
J. Fish. Res. Bd. Canada 23: 1523-1535.
Kipling C. 1983.
Changes in the population of pike (Esox lucius) in Windermere.
J. Anim. Ecol. 52: 647-657.
Kipling C. & Frost W.E. 1970.
A study of mortality, population numbers, year class strengths, production and food consumption of pike, Esox lucius L., in Windermere from 1944 to 1962.
J. Anim. Ecol. 39: 115-157.
Latta W.C. 1972.
The northern pike in Michigan: a simulation of regulating for fishing.
Mich. Acad. 5: 153-170.
Lawler G.H. 1965.
The food of the pike, Esox lucius, in Reining Lake, Manitoba.
J. Fish. Res. Bd. Canada 22: 1357-1377.
Mann R.H.K. 1982.
The annual food consumption and prey preferences of pike (Esox lucius) in the River Frome, Dorset.
J. Anim. Ecol. 51: 81-95.
Mauck W.L. & Coble D.W. 1971.
Vulnerability of some fishes to Northern Pike (Esox lucius) predation.
J. Fish. Res. Bd. Canada 28: 957-969.
Munro W.R. 1957.
The pike of Loch Choin.
Freshwater Salm. Fish. Res. Scottish Home Dept. 16: 1-16.
Otto C. 1979.
The effect on a pike (Esox lucius L.) population of intensive fishing in a south Swedish lake.
J. Fish Biol. 15: 461-468.
Pitcher T.J. 1980.
Some ecological consequences of fish school volumes.
Freshwat. Biol. 10: 539-544.
Popova O.A. 1967.
The predator-prey relationship among fish.
In: S.D. Gerking (ed.). The Biological Basis of Freshwater Fish Production.
Blackwell Scientific Publications, Oxford.
Popova O.A. 1978.
The role of predaceous fish in ecosystems.
In: S.D. Gerking (ed.). Ecology of Freshwater Fish Production.
Blackwell Scientific Publications, Oxford.
Swingle H.S. 1950.
Relationships and dynamics of balanced and unbalanced fish populations.
Agric. Expt. St. Alabama Poly. Inst. Bull. 275. 74 pp.
Templeton R.G. (ed.) 1995.
Freshwater Fisheries Management (2nd edition). Fishing News Books, Oxford. 241 pp.
Toner E.D. & Lawler G.H. 1969.
Synopsis of biological data on the pike, Esox lucius (Linnaeus 1758).
F.A.O. Fish Synopsis 30: 1-39.
Willeinsen J. 1967.
Food and growth of pike.
Visserij-Nieuws 3: 72-75.
Wright R.M. & Giles N. 1987.
The survival, growth & diet of pike fry, Esox lucius L., stocked at different densities in experimental ponds.
J. Fish Biol. 30: 617-629.
David Lundqvist
29-07-2005, 16:51
Vi försöker en gång till! Jag eftersöker ett vatten. Jag vill veta antalet gäddor som fångats där under ett år, hur stor del av dom som bonkats och hur många som fångades året efteråt(åren efteråt)..
Hur stor gädda har du själv fångat? Att påstå att inte fiske har någon betydelse visar bara hur dålig koll man har på hur det fungerar!
Hur gamal är du? (hur många verksamma år har du kvar?)
En gädda på tio kan man få nästan överallt. Många av vattnen du räknar upp fiskas knappt efter gädda, än mindre fångas det gäddor över tio. Fiske är inte digitalt, det är inte av, eller på. Kvaliten på ett fiske rör sig på en analog skala från uruselt skitfiske till fantastiskt superfiske. Några gäddor kan man alltid fånga, men ett bra storgäddfiske blir snabbt dåligt vid fiske.
Du nämnde Trosa, Östhammar och Vättern. Jag har nära vänner som fiskat och fiskar mycket på alla tre lokalerna. Undra om Lennart Larsson och dom andra i gamla team Saida delar uppfattningen som vid första fisket på UTÖ fladen fick 8 över tio på en dag, 120 över 5kilo på en vecka. Samtidigt låg andra fiskare och fyllde svarta sopsäckar med gädda som såldes till restauranger. Två år senare vägde alla gäddor dom fångade 3kg.
Eller Thomas Folkesson som första turerna i N.Vättern låg ensam och drev över fjärdarna. Gäddorna steg från botten och klippte stora vobbler i mellanvattnet. Hans bästa svit var att på tre kast fånga gäddor på 10, 13 och 14kg.. Det händer inte längre! Kan nämna en sjö jag ismetat med en kompis. Vi var först på plats. På 6fiskepass fångade vi ca 150gäddor med en medelvikt på ca 7kg, varje tur gav minst en gädda över tio. Så kommer angeldonsfiskarna och det dras i land pulklass efter pulklass med fina gäddor. Självklart är det färre kvar att fiska efter! Det visar sig inte minst när man nu fiskar där, fisket är spillror av vad det har varit..
Men stora gäddor fångas överallt! Är det ett vatten där förutsättningarna är rätt är det klart att någon enstaka fisk tar sig igenom och når en stor storlek. Fiskas det mycket fångas någon av dom till slut. Samtidigt är det så lätt att återutsätta dom gäddor med potential att blomma ut, och försäkra sig för ett intressant och givande fiske efter grov fisk även i framtiden!
Vi försöker en gång till! Jag eftersöker ett vatten. Jag vill veta antalet gäddor som fångats där under ett år, hur stor del av dom som bonkats och hur många som fångades året efteråt(åren efteråt)..
Hur stor gädda har du själv fångat? Att påstå att inte fiske har någon betydelse visar bara hur dålig koll man har på hur det fungerar!
Hur gamal är du? (hur många verksamma år har du kvar?)
En gädda på tio kan man få nästan överallt. Många av vattnen du räknar upp fiskas knappt efter gädda, än mindre fångas det gäddor över tio. Fiske är inte digitalt, det är inte av, eller på. Kvaliten på ett fiske rör sig på en analog skala från uruselt skitfiske till fantastiskt superfiske. Några gäddor kan man alltid fånga, men ett bra storgäddfiske blir snabbt dåligt vid fiske.
Du nämnde Trosa, Östhammar och Vättern. Jag har nära vänner som fiskat och fiskar mycket på alla tre lokalerna. Undra om Lennart Larsson och dom andra i gamla team Saida delar uppfattningen som vid första fisket på UTÖ fladen fick 8 över tio på en dag, 120 över 5kilo på en vecka. Samtidigt låg andra fiskare och fyllde svarta sopsäckar med gädda som såldes till restauranger. Två år senare vägde alla gäddor dom fångade 3kg.
Eller Thomas Folkesson som första turerna i N.Vättern låg ensam och drev över fjärdarna. Gäddorna steg från botten och klippte stora vobbler i mellanvattnet. Hans bästa svit var att på tre kast fånga gäddor på 10, 13 och 14kg.. Det händer inte längre! Kan nämna en sjö jag ismetat med en kompis. Vi var först på plats. På 6fiskepass fångade vi ca 150gäddor med en medelvikt på ca 7kg, varje tur gav minst en gädda över tio. Så kommer angeldonsfiskarna och det dras i land pulklass efter pulklass med fina gäddor. Självklart är det färre kvar att fiska efter! Det visar sig inte minst när man nu fiskar där, fisket är spillror av vad det har varit..
Men stora gäddor fångas överallt! Är det ett vatten där förutsättningarna är rätt är det klart att någon enstaka fisk tar sig igenom och når en stor storlek. Fiskas det mycket fångas någon av dom till slut. Samtidigt är det så lätt att återutsätta dom gäddor med potential att blomma ut, och försäkra sig för ett intressant och givande fiske efter grov fisk även i framtiden!
Hej igen David!
Har varit på fiskesemester och ej kunnat svara.
Du har inte många rätt denna gång heller.....
Team Saidamedlemmar säger själva att deras bra fiske berodde på att gäddfiske varit ointressant en längre tid bl.a pga kvicksilver- och svartlistningen som kulminirade under 60-70-talet.
Förekom väl knappast något C&R fiske på gädda utan BARA slakt tidigare än team Saidas bravader. Hur kan du då påstå att C&R har någon påverkan?
Kan visa upp ett nyligen genomfört fiske där fångstmännen fångade 83 gäddor och 16 abborrar i Stockholms skärgård:
http://www.sportfiskeonline.com/
Är gäddorna slut? Går inte att fiska bort dem.
Svarta sopsäckar är ett utmärkt sätt att förvara storgädda, många gäddor i.
Och du skriver ju själv att det fångas stor gädda i många vatten!
Det kommer det att göras i framtiden oavsett C&R av gädda eller inte.
DET PÅVERKAR INTE ARTEN GÄDDA!
Just därför är kritik av gäddbonk förkastligt, oetiskt och felaktigt.
När ska du komma med ETT enda vedertaget fakta som stöttar din åsikt?
Hur gammal jag är? Hur länge har jag kvar av mitt verksamma liv?
I gäddtermer: klarat den värsta perioden i en gäddas liv, 1:a året, lyckats med lek, bor bra(är svensk,gäddans bästa lokal?), kraftmässigt börjar jag retardera, men erfarenhetsmässigt är jag på topp...
hur länge jag har kvar? Kan bli bonkad i morgon eller så har jag några feta idar kvar på min meny i framtiden, vem vet?
Tycker fortfarande att DU David Lundqvist har ett extra stort ansvar i debattforum. Det håller inte att påtvinga andra gäddfiskare felaktigheter.
Svagt att du påtvingar uberola och emil din uppfattning oxå. När ska du våga stå för dina egna ord?
Se det så här. Du blir (förmodligen ) bättre i din argumentering om du stöter på oliktänkare än bara ja-sägare.
Med förhoppningar om mer fakta och mindre dravel i nästa svar.
MVH
Scanner
Snacka om dravel: "Team Saidamedlemmar säger själva att deras bra fiske berodde på att gäddfiske varit ointressant en längre tid bl.a pga kvicksilver- och svartlistningen som kulminirade under 60-70-talet.
Förekom väl knappast något C&R fiske på gädda utan BARA slakt tidigare än team Saidas bravader. Hur kan du då påstå att C&R har någon påverkan?"
Scanner, Du motsäger dig själv så det är skrattretande. Team Saidas bra gäddfiske berodde ju på att det inte fiskades gädda på grund av svartlistning. Dessutom fiskade dom innan skärgårdens fiske släpptes fritt. När bonkningen fortsatte när det blev fritt fiske så var det snart nästan slut på stora gäddor. Det är rena fakta.
Det är ingen som påstår att gäddan som art är hotad, däremot minskar antalet stora gäddor när man plockar upp dom ur vattnet.
Det tror jag att till och med Du kanske fattar...
Snacka om dravel: "Team Saidamedlemmar säger själva att deras bra fiske berodde på att gäddfiske varit ointressant en längre tid bl.a pga kvicksilver- och svartlistningen som kulminirade under 60-70-talet.
Förekom väl knappast något C&R fiske på gädda utan BARA slakt tidigare än team Saidas bravader. Hur kan du då påstå att C&R har någon påverkan?"
Scanner, Du motsäger dig själv så det är skrattretande. Team Saidas bra gäddfiske berodde ju på att det inte fiskades gädda på grund av svartlistning. Dessutom fiskade dom innan skärgårdens fiske släpptes fritt. När bonkningen fortsatte när det blev fritt fiske så var det snart nästan slut på stora gäddor. Det är rena fakta.
Det är ingen som påstår att gäddan som art är hotad, däremot minskar antalet stora gäddor när man plockar upp dom ur vattnet.
Det tror jag att till och med Du kanske fattar...
Välkommen KG!
Var ett mycket omfattande husbehovsfiske (slakt) efter gädda tidigare. Samtidigt när du hävdar att storgäddfisket var på topp.
Det är ju så att decimering av gädda ökar tillgången på gädda.
Se källa www.pacgb.com (http://www.pacgb.com/) engelska motsvarigheten till SGK.
Kom inte och säg att sportfiskets påverkan har någon betydelse för gäddförekomsten.....
Vi ska inte skylla nergången av gäddyngelöverlevnad på sportfiskare heller.
Anser fortfarande att vissa (speciellt sgk´are) ska visa mer ödmjukhet inför fakta i gäddans biologi innan de spyr galla över andra gäddfiskares beslut om fångstens tillvaratagande.
Tack ändå för att du medverkar.
Källa
Engelska gäddklubben (UK SGK)!
http://www.pacgb.co.uk/pdfs/factsheet5.pdf (http://www.pacgb.co.uk/pdfs/factsheet5.pdf)
5:an, Lake Windermere citat "where pike have been removed for scientific purpose since the 1949s. The results are.......
There was an initial drops in the numbers of pike but these have REMAINED relatively STABLE for many years. (upp till 30 år, trots att decimeringar skett kontinuerligt)
Their speed of growth has increased(höjts)
5:an OTTO (1979), studied the effec of pike removal on a Swedish lake, defining three phases,
Phase 1. A brief initial phase in which the proportion of LARGE pike INCREASED (höjdes)
Phase 2 A phase in which the number of small fish increased in number.
Phase 3 A phase in which small and large pike numbers DO NOT CHANGE.
It is worth reporting that the weight of pike present DID NOT CHANGE markedly.
Om man saknar vedertagna bevis att bonka gädda är fel.
Då finns det ju ingen anledning att hoppa på gäddfiskare som bonkar sin fångst eller?
Mvh
Scanner
Scanner; Nu säger du emot dig själv igen. I ena meningen så ökar gäddan om man fiskar hårt efter den, i din nästa så spelar det ingen roll?
I den sidan som du hänvisar till så står det dessutom att ett hårt fiske minskar medelvikten på gäddan och att kannibalismen minskar. Det här innebär ju givetvis att de som tror att gädd-decimering påverkar ett "ädelfisk"bestånd positivt är helt ute och cyklar.
Det enda som händer när man fyller släpkärror med gäddor är att det blir fler smågäddor i vattnet. Jag tycker inte att det är så kul att fiska efter åttahektosgäddor men det gör uppenbarligen storslokarna och Horst Kuehne.
De får göra som de vill för mig, men du försöker sprida falsk information av dunkla orsaker vilket gör mig lite irriterad. Läs gärna det som du hänvisade till en gång till:http://www.pacgb.co.uk/pdfs/factsheet5.pdf
De får göra som de vill för mig, men du försöker sprida falsk information av dunkla orsaker vilket gör mig lite irriterad. Läs gärna det som du hänvisade till en gång till:http://www.pacgb.co.uk/pdfs/factsheet5.pdf
Läste det och förtydliggjorde det.
Falsk information? Vad har alla SGK´are gjort genom åren?
En verksamhet uppbyggd på felaktigheter, är en koloss på lerfötter
Fortfarande inte ett enda vedertaget argument till varför man måste C&R´sa sin gädda.
Att man kan göra det av egna egoistiska skäl är fortfarande OK. Men skäll inte på andra.
MVH
Scanner
Horst Kuehne
18-08-2005, 20:19
Hej du "KG?" För det första så vill jag så hjärtligt tacka dig för "hedersomnämnande" med mitt fullt namn. TACK! För det andra så borde du kolla upp fakta först innan du skriver om något eller någon. Du agerar nästan som vissa av våra kära skribenter: halvsanningar, överdrifter och direkta felaktigheter, allt för att "hålla grytan kokande"! I mitt fall har du kommit så långt bort från verkligheten som någon människa kan komma. Med andra ord: lägg i växeln innan du gasar!
Visst har jag tagit en hel del gäddor (och klubbat ihjäl dem!) men det var i alla fall inte många 8-hektogäddor. Vad sägs t.ex. om 4, 5, 6, 7, 8, och 10-kilos gäddor?
Kan man inte föra en "rumsren" diskussion, utan förtal, personangrepp och förolämpningar ska man vara TYST! Måste ni alltid försöka påtvinga andra människor era åsikter? Hört talas om menings- och yttrandefrihet någon gång, utan fula påhopp?
Nå ja, det finns MYCKET KONSTIGT FOLK där ute i vimlet, men "live and let live" för min del!
Förresten: vad betyder "KG"? Kill Gäddor? Rätt för att använda ditt namn?
Hej du "KG?" För det första så vill jag så hjärtligt tacka dig för "hedersomnämnande" med mitt fullt namn. TACK! För det andra så borde du kolla upp fakta först innan du skriver om något eller någon. Du agerar nästan som vissa av våra kära skribenter: halvsanningar, överdrifter och direkta felaktigheter, allt för att "hålla grytan kokande"! I mitt fall har du kommit så långt bort från verkligheten som någon människa kan komma. Med andra ord: lägg i växeln innan du gasar!
Visst har jag tagit en hel del gäddor (och klubbat ihjäl dem!) men det var i alla fall inte många 8-hektogäddor. Vad sägs t.ex. om 4, 5, 6, 7, 8, och 10-kilos gäddor?
Kan man inte föra en "rumsren" diskussion, utan förtal, personangrepp och förolämpningar ska man vara TYST! Måste ni alltid försöka påtvinga andra människor era åsikter? Hört talas om menings- och yttrandefrihet någon gång, utan fula påhopp?
Nå ja, det finns MYCKET KONSTIGT FOLK där ute i vimlet, men "live and let live" för min del!
Förresten: vad betyder "KG"? Kill Gäddor? Rätt för att använda ditt namn?
Nej, jag är inte rädd för att använda mitt namn. Heter Kenneth Karlsson men kallas allmänt för KG och använder således det som så kallat nic på internet. Den enda som verkar förtvivlat rädd för att avslöja sitt namn är Scanner, men det är en annan diskussion.
Mitt inlägg som du hakar upp dig på är allt annat än personangrepp, tycker du det får du gärna förklara hur.
Däremot kommer ditt decimeringsfiske (var det 200 i år?) ofelbart att minska medelvikten på gäddan där fiskar. Det är som sagt upp till dig, men jag för min del förstår inte vitsen med den typen av fiske.
Rosa Magnum
19-08-2005, 00:07
Egentligen, varför måste medelvikten på gädda minska varje gång man fiskar på dem? Är det inte så att de största är de mest försiktiga/mest begåvade (eller hur man ska utrycka det!?) Det är därför de har blivt stora, borde då inte de gäddorna vara de SISTA som åker upp? Borde inte små hungriga "okunniga" gäddor vara de första att bita över betena? Stora gäddor är dessutom den storleksgrupp det finns minst av eller? Då borde det ju gå ganska många små på varje stor man fångar. Vilket ju inte bör resultera i någon medelviktsänkning.
En sak är om man riktar på stor gädda. (men även under riktat fiske får man oftast flest av de lite mindre) Men om man bara "fiskar på" så bör man plocka ur alla led, då borde väl inte medelvikten sjunka?
Tycker att det känns som en något snedvriden fokusering på alla medelvikter som ska gå ner, alla stora som automatiskt kommer att försvinna så fort betet landat i vattnet, vad är det egentligen som säger att de stora försvinner först?
Måhända har jag missat nått. Så snälla, upplys mig. Kunskap är makt och makt är pengar och pengar är nya häfftiga wobblers. Så jag vill veta.
Egentligen, varför måste medelvikten på gädda minska varje gång man fiskar på dem? Är det inte så att de största är de mest försiktiga/mest begåvade (eller hur man ska utrycka det!?) Det är därför de har blivt stora, borde då inte de gäddorna vara de SISTA som åker upp? Borde inte små hungriga "okunniga" gäddor vara de första att bita över betena? Stora gäddor är dessutom den storleksgrupp det finns minst av eller? Då borde det ju gå ganska många små på varje stor man fångar. Vilket ju inte bör resultera i någon medelviktsänkning.
En sak är om man riktar på stor gädda. (men även under riktat fiske får man oftast flest av de lite mindre) Men om man bara "fiskar på" så bör man plocka ur alla led, då borde väl inte medelvikten sjunka?
Tycker att det känns som en något snedvriden fokusering på alla medelvikter som ska gå ner, alla stora som automatiskt kommer att försvinna så fort betet landat i vattnet, vad är det egentligen som säger att de stora försvinner först?
Måhända har jag missat nått. Så snälla, upplys mig. Kunskap är makt och makt är pengar och pengar är nya häfftiga wobblers. Så jag vill veta.
Visst är det oftast svårare att fånga de stora men de tar också ganska många år på sig för att bli just stora. Fiskar man hårt i ett vatten så får man ofta många små och några stora samt givetvis en del mellanstora. Fortsätter man fiska hårt i samma vatten så hinner helt enkelt inte gäddan bli stor. En och annan klarar sig givetvis alltid men när det blir färre stora så hinner de inte äta upp lika mycket smågäddor. Balansen blir rubbad och man kan få ett bestånd av mindre gäddor. Det här sker ju inte över en natt om vattnet inte är väldigt litet, men på sikt blir medelvikten lägre. Så tror i varje fall jag att det fungerar på ett ungefär, den undersökningen som Scanner hänvisar till stöder ju dessutom den teorin.
Horst Kuehne
19-08-2005, 10:21
Nej, jag är inte rädd för att använda mitt namn. Heter Kenneth Karlsson men kallas allmänt för KG och använder således det som så kallat nic på internet. Den enda som verkar förtvivlat rädd för att avslöja sitt namn är Scanner, men det är en annan diskussion.
Mitt inlägg som du hakar upp dig på är allt annat än personangrepp, tycker du det får du gärna förklara hur.
Däremot kommer ditt decimeringsfiske (var det 200 i år?) ofelbart att minska medelvikten på gäddan där fiskar. Det är som sagt upp till dig, men jag för min del förstår inte vitsen med den typen av fiske.
Hej "KG?"
Jag vet inte var du har din bostad och ditt jobb men i det här landskapet, Härjedalen, som i många andra områden "ute i bushen", LIVNÄR sig folk från intäkter genom bl.a. fiskekortsförsäljning, stuguthyrning, försäljning av mat, bensin, souvenirer o.s.v. Detta kallas för turism. T.o.m. snickare, rörmockare, elektriker och andra yrkesmän har sin utkomst genom turister, genom att bygga, reparera och bygga ut turiststugor och bostäder. Därigenom behöver dessa inte känna sig tvingade att flytta med sina familjer till asfaltdjungeln, d.v.s. storstäder. Bara i Härjedalen säljs det årligen otroliga mängder fiskekort till turister. Banker, livsmedelsbutiker och andra företagare vore illa ute om det inte vore för bl.a. "fisketurister"! Dessa turister lämnar i regel så pass mycket pengar i området för aktiviteter och livsförnödenheter att vi som är fast bosatta här kan leva och försörja oss på det utan statliga bidrag.
Allt detta kräver dock i sin tur att man gör en insats, bl.a. gällande fiskevård. Till fiskevård hör att man "decimerar" gäddor, som du något föraktfullt skriver, för att få upp bestånden av salmo trutta, salvelinus alpinus, coregonus lavaretus och landskapsfisken thymallus thymallus, så att turister har något att fånga. Många FVOF i detta och andra landskap har använt sig av ROTENOL för att bli av med gäddan som glupsar i sig otroliga mängder ädelfisk. Vad tycker du är ett bättre sätt, att förgifta gäddan, vattnet och omliggande mark, eller att fiska upp krokodilerna? Jag kan i alla fall LOVA dig att man i dessa turistområden är mycket glad och TACKSAM för "decimering av gäddan" och man betalar t.o.m. "skottpengar" på gäddorna! Här bryr sig INGEN om "medelviktsminskning" eller t.o.m. C&R. Allt detta är påhitt av storstadsbor, "gröna" människor, "ogräsätare", översittare med storebrorsmentalitet o.s.v. Här vill folk bo kvar, arbeta, försörja sig och se sina barn växa upp.
Dra nu inte ner på "bushindianerna", för det är från dessa områden där asfalttrampare hämtar sin el (genom att förstöra våra vattendrag), sitt virke för diverse byggnader (genom kalhyggen), sin torv för uppvärmning (genom att förstöra tusentals år gamla myrar), sin vindkraft (genom att förstöra våra fjäll) o.s.v. - o.s.v.! Alla vill ha del av dessa nämnda varor och tjänster, men ingen vill betala för sig. Skönt och rättvist vore det om man betalade tillbaka några ören för varje KWH el, varje m3 virke, varje ton torv o.s.v. men "icke sa Micke"! Man bara roffar åt sig naturresurserna, t.o.m. bär och svamp, även "vitmossa" och som tack får man lyssna på sånt trams som C&R och det mycket osmakliga inlägget som de senaste dagarna har förekommit på storsloken.se "gäddsnack"! Finns det inte längre någon moral, etik, åsiktsfrihet, värdighet och acceptance av olika livsstil eller fritidssysselsättning? Ännu en gång: man borde tänka efter innan man slänger ur sig en massa förolämpningar! (Gäller inte dig!)
När det gäller dig själv, "KG?": jag var arg och ledsen igår när jag läste inlägget från en "oregistrerad gäst" som var ett mycket fult personangrepp och påhopp. Jag hade i all hast skrivit ett svar och på något sätt förväxlat dig med honom/henne. Jag ber uppriktigt om ursäkt! Fiska som DU vill och jag fiskar som JAG vill, UTAN att "kriga"! Lev gott och länge och "skitfiske på dig"!
Hej "KG?"
Jag vet inte var du har din bostad och ditt jobb men i det här landskapet, Härjedalen, som i många andra områden "ute i bushen", LIVNÄR sig folk från intäkter genom bl.a. fiskekortsförsäljning, stuguthyrning, försäljning av mat, bensin, souvenirer o.s.v. Detta kallas för turism. T.o.m. snickare, rörmockare, elektriker och andra yrkesmän har sin utkomst genom turister, genom att bygga, reparera och bygga ut turiststugor och bostäder. Därigenom behöver dessa inte känna sig tvingade att flytta med sina familjer till asfaltdjungeln, d.v.s. storstäder. Bara i Härjedalen säljs det årligen otroliga mängder fiskekort till turister. Banker, livsmedelsbutiker och andra företagare vore illa ute om det inte vore för bl.a. "fisketurister"! Dessa turister lämnar i regel så pass mycket pengar i området för aktiviteter och livsförnödenheter att vi som är fast bosatta här kan leva och försörja oss på det utan statliga bidrag.
Allt detta kräver dock i sin tur att man gör en insats, bl.a. gällande fiskevård. Till fiskevård hör att man "decimerar" gäddor, som du något föraktfullt skriver, för att få upp bestånden av salmo trutta, salvelinus alpinus, coregonus lavaretus och landskapsfisken thymallus thymallus, så att turister har något att fånga. Många FVOF i detta och andra landskap har använt sig av ROTENOL för att bli av med gäddan som glupsar i sig otroliga mängder ädelfisk. Vad tycker du är ett bättre sätt, att förgifta gäddan, vattnet och omliggande mark, eller att fiska upp krokodilerna? Jag kan i alla fall LOVA dig att man i dessa turistområden är mycket glad och TACKSAM för "decimering av gäddan" och man betalar t.o.m. "skottpengar" på gäddorna! Här bryr sig INGEN om "medelviktsminskning" eller t.o.m. C&R. Allt detta är påhitt av storstadsbor, "gröna" människor, "ogräsätare", översittare med storebrorsmentalitet o.s.v. Här vill folk bo kvar, arbeta, försörja sig och se sina barn växa upp.
Dra nu inte ner på "bushindianerna", för det är från dessa områden där asfalttrampare hämtar sin el (genom att förstöra våra vattendrag), sitt virke för diverse byggnader (genom kalhyggen), sin torv för uppvärmning (genom att förstöra tusentals år gamla myrar), sin vindkraft (genom att förstöra våra fjäll) o.s.v. - o.s.v.! Alla vill ha del av dessa nämnda varor och tjänster, men ingen vill betala för sig. Skönt och rättvist vore det om man betalade tillbaka några ören för varje KWH el, varje m3 virke, varje ton torv o.s.v. men "icke sa Micke"! Man bara roffar åt sig naturresurserna, t.o.m. bär och svamp, även "vitmossa" och som tack får man lyssna på sånt trams som C&R och det mycket osmakliga inlägget som de senaste dagarna har förekommit på storsloken.se "gäddsnack"! Finns det inte längre någon moral, etik, åsiktsfrihet, värdighet och acceptance av olika livsstil eller fritidssysselsättning? Ännu en gång: man borde tänka efter innan man slänger ur sig en massa förolämpningar! (Gäller inte dig!)
När det gäller dig själv, "KG?": jag var arg och ledsen igår när jag läste inlägget från en "oregistrerad gäst" som var ett mycket fult personangrepp och påhopp. Jag hade i all hast skrivit ett svar och på något sätt förväxlat dig med honom/henne. Jag ber uppriktigt om ursäkt! Fiska som DU vill och jag fiskar som JAG vill, UTAN att "kriga"! Lev gott och länge och "skitfiske på dig"!
Sitter just nu i Östersund, såg t.o.m en Stugunskylt på¨vägen hit. Så jag är väl i Storslokenland nu. Jag tackar för din ursäkt och förstår dina känslor med tanke på det osmakliga inlägg som du reagerade på. Men jag tror inte decimeringsfiske efter gädda fungerar som du tror. Jag utvecklar det mer när jag är hemma vid min dator. Men jag respekterar dina synpunkter fast jag inte håller med. Fiska på!
Lovade att jag skulle återkomma i ämnet.
Jag tror inte att stora gäddor "glupsar i sig otroliga mängder ädelfisk", åtminstone inte i vanliga vatten där gädda, h.a.r.r och ö.r.i.n.g levt sida vid sida i årtusenden. Har man däremot en avgränsad regnbågssjö så kan det nog vara lämpligt att plocka bort gäddorna. Nyinsatta regnbågar är en enkel måltid för stora gäddor.
I sjöar och älvar med naturliga bestånd så biter man nog sig själv i foten om man tror att man hjälper "ädelfisken" genom att plocka bort större gäddor.
En gädda tar ett så lättfångat och stort bete som möjligt, det är ofta mindre gäddor, id eller braxen där de finns. Tar man bort en stor gädda så ger man utrymme för fler små som i större grad ger sig på småh.a.r.r och ö.r.i.n.g.
Större gäddor är bättre än både drag och nät för att hålla gäddbeståndet på en lagom nivå.
Av samma anledning så blir medelvikten på gäddor lägre där man beskattar gäddbeståndet hårt. Det tar några år för en gädda att bli stor, smågäddor som äter mindre "ädelfisk" blir man aldrig av med.
Därför tror jag att släpkärror med gäddor gör att man på sikt får ett tråkigt gäddfiske och dessutom hjälper det inte "ädelfisken" ett dugg.
Så tolkar i varje fall jag de forskarrapporter som finns och de exempel som finns från södra Sverige där gäddfisketrycket varit helt annorlunda än uppåt i landet. I samma takt som intresset för gäddfiske ökar i övre Sverige så tror jag att fisket efter större gäddor kommer att bli sämre. Om inte några av de stora släpps i igen...
Horst Kuehne
28-08-2005, 10:16
Hej på dig, KG?
Ja du, det här kan man ju diskutera hit och dit och hur länge man orkar med eländet! Men en sak kan jag tala om för dig, att jag för min del får alla "mina" gäddor till 90% på en wobbler som ser ut precis som en salmo trutta, resterande 10% på en avbild av en thymallus thymallus och ibland, när inget annat går, på en rutilus rutilus wobbler. Så det är ganska lätt, även för en okunnesfiskare som mig, att räkna ut vad gäddan lever på. Sedan läser man ju många forskningsrapporter från hela världen, där forskare som gör inget annat än att forska på gäddor och därigenom borde veta, påstår samma sak, nämligen att gäddor slukar stora mängder ädelfisk. Så vem skall man tro på? Oss "vanliga fiskare" som dig och mig eller tusentals forskare som livnär sig på detta ämne i hela sitt yrkesverksamma liv? (Även dessa är dock sinsemellan oeniga!) Själv tycker jag att gäddan tar det som finns i resp. vattnet, oavsett vilken fiskart det är. Här uppe är det i alla fall mest "ädelfisk".
När det gäller regnbågar som du nämner har jag en fråga som kanske du kan besvara? Varför insisterar vissa "besserwisser" att plantera ODLADE (ej fortplanteringskapabla!) salmo trutta i så många vatten landet runt, t.o.m. vissa fiskarter som inte hör hemma i våra vatten här uppe? Som t.ex. regnbågar, t.o.m. salvelinus alpinus hybrider från Kanada samt andra (av människan "inspirerade"!) hybrider? Skall alla dessa "experiment" resultera i samma fiasko som contorta tallen när skogindustrin började med sådana planteringar för ett antal år sedan? Resultatet av detta påhitt och "nytänkande" känner väl de flesta till? Man kan ju med all rätt fråga sig följande: var finns då Naturvårdsverket som har som en av sina uppgifter att förhindra inplantering av "främmande" arter?????
Gällande id eller braxen, dessa arter finns inte här uppe, här finns endast det som generellt brukar kallas "ädelfisk". Så vad lever gäddan på, egentligen? Åter igen betr. "medelvikten": du säger inte ett enda ord om det jag nämnde sist, att man här uppe inte bryr sig ett dugg om detta, rätt eller fel, att man vill ha BORT gäddan och t.o.m. betalar "skottpengar" i form av olika mer eller mindre bra tävlingar, men det kommer man ALDRIG att lyckas med. Och innan någon nu börjar "skjuta" på mig igen: jag har ALDRIG deltagit i en tävling för att tjäna pengar eller priser, trots att jag hade kunnat kamma hem första priset på många! Och "vattendinosauriern" kommer att överleva oss alla!
Nå ja, det är söndag idag och då skall man som bekant göra annat än att sitta framför dumburken och reta upp sig. I alla fall är det ett nöje att diskutera saklig med dig, rätt eller fel, utan personangrepp och urdumma anklagelser och urdåliga påhopp. Som jag sa tidigare: du fiskar som du vill, jag fiskar som jag vill, "live and let live"! Som tur är är Sverige fortfarande ett demokratiskt land! Det vore jättekul att träffa dig någon gång ute på vattnet på jakt efter "vattenvargen"!
Sköt om dig och "skitfiske på dig"!
David Lundqvist
29-08-2005, 04:32
Horst: Finns det tusentals forskare runt om i världen som lever på att forska på gädda hela sina yrkesverksamma liv?!..
Du vet garanterat bättre än mig vilka arter som simmar runt i dina lokala vatten men att det bara skulle vara gädda och ädelfisk? Är det verkligen så? Finns det inte abborre, mört, id, lake i indalsälven? Pratade med en lokal fiskare om gäddfisket i ströms vattudal (som producerat gädda över 20kg!!), om jag inte missminner mig pratade han om vilka otroliga mängder Id som fanns där och hur ofta gäddorna hade lakstjärtar i svalget..
Hur mycket fiskar du men "trutta" vobblern och hur mycket fiskar du med andra färger? Har du provat guldbuk med orange rygg? Liknar ingen fisk (förutom guldfisk) men ger ofta fler gäddor än ngt annat. Prova största Vibraxspinnaren i fluo orange..
En helt annan sak. Scanner hävdar ju att det blir mer och större gäddor, med bättre tillväxt när man fiskar hårt på dom. Efter alla år som turistchef och gäddfiskare, hur stämmer det med dina iaktagelser? Blir det fler och större gäddor i era vatten när ni fiskar på dom?
VH
David
David Lundqvist
30-08-2005, 06:54
Horst: Jag ser nu det här ur en helt annan vinkel. Säger du att du jobbat som turistchef i flera år? Och förvaltar resurserna så som du berättat här på sidan! Det måste ju närmast liknas vid en kock som kastar sina råvaror, eller en läkare som ger sina patienter gift..
Det inhängnade området Eriksberg i blekinge tar två båtar per dag och är fullbokat ett år i förväg. Båthyra för plats i båt för en fiskare är 900kr/dag. Säger vi att det är 3 fiskare i varje båt blir det 6*900=5400kr/dag. 5400*30=162000kr/mån på något som helt sköter sig själv! Och gäddorna releasas, så dom finns kvar i vattnet.. (Man behöver inte betala 40kr/kg för regnbågar utan fenor, kladda med transporter etc.)
Engelska gäddfiskare betalar 100-200pund för en dags fiske i ett bra vatten i england med chans på en 20Ibs gädda (9,1kg), en 30Ibs (13,6kg) är en våt dröm som få får uppleva. Är kvaliten på fisket bra kan man ta ut vad som helst för det. En dags guidning kostar i södra sverige mellan 3000-6000kr, dom populäraste guiderna (dom som fångar flest och störst fiskar) är fullbokade månader i förväg. Även om ni skiter i medelvikten bryr ni väl om klirret i kassan? Dom flesta tycker det är roligare att fånga större, än mindre gäddor. Har ni många stora i era vatten kommer det locka fler fiskare.
Vill ni locka turister och tjäna pengar, eller vill ni leka cowboys?
Vet att du är pensionerad, och kanske inte är så engagerad i den biten längre. Men det skulle ändå vara ruskigt intressant att höra hur du motiverar ert fiske ur turismhänseende?
Horst: Jag ser nu det här ur en helt annan vinkel. Säger du att du jobbat som turistchef i flera år? Och förvaltar resurserna så som du berättat här på sidan! Det måste ju närmast liknas vid en kock som kastar sina råvaror, eller en läkare som ger sina patienter gift..
Det inhängnade området Eriksberg i blekinge tar två båtar per dag och är fullbokat ett år i förväg. Båthyra för plats i båt för en fiskare är 900kr/dag. Säger vi att det är 3 fiskare i varje båt blir det 6*900=5400kr/dag. 5400*30=162000kr/mån på något som helt sköter sig själv! Och gäddorna releasas, så dom finns kvar i vattnet.. (Man behöver inte betala 40kr/kg för regnbågar utan fenor, kladda med transporter etc.)
Engelska gäddfiskare betalar 100-200pund för en dags fiske i ett bra vatten i england med chans på en 20Ibs gädda (9,1kg), en 30Ibs (13,6kg) är en våt dröm som få får uppleva. Är kvaliten på fisket bra kan man ta ut vad som helst för det. En dags guidning kostar i södra sverige mellan 3000-6000kr, dom populäraste guiderna (dom som fångar flest och störst fiskar) är fullbokade månader i förväg. Även om ni skiter i medelvikten bryr ni väl om klirret i kassan? Dom flesta tycker det är roligare att fånga större, än mindre gäddor. Har ni många stora i era vatten kommer det locka fler fiskare.
Vill ni locka turister och tjäna pengar, eller vill ni leka cowboys?
Vet att du är pensionerad, och kanske inte är så engagerad i den biten längre. Men det skulle ändå vara ruskigt intressant att höra hur du motiverar ert fiske ur turismhänseende?
Tar på mig att svara istället för Horst eller åtminstone innan honom.
Eriksbergsfisket får inte ta betalt för fisket, utan de har gått om reglerna med att ta betalt för båtuthyrningen och ev. guide. Är alla dagar fullbokade? Vilka månader är intressanta? Men intressant är det att de lyckas förädla fiske efter gädda.
Det kallas hellre för förvaltning av ett fiskevatten än fiskevård.
Är säker på att de entreprenörer som säljer fiskepaket eller fiskeupplevelser i Horst område gör vad de kan för att få ut ett ekonomiskt resultat. Men min erfarenhet är att det är bättre att vara bra på lite än halvbra på mycket.
Så då lyfter man fram de aspekterna som genererar bäst utfall. Gädda i norra Sverige är knappast av den kalibern att det bär sig att satsa på i turistekonomiska termer. Bättre att satsa på ö-r-i-n-g, XXXX eller andra arter. Och eftersom det inte går att fiska bort gädda med sportfiske behöver man inte bry sig om gäddans väl eller inte...
Satsa inte på gädda för att locka turister till norra Sverige är mitt krassa råd.
Ett exempel!
Vinnaren i en megastor metartävling i England vann en vecka i Mörrumsån. Vad gjorde han?
Svar: Fiskade abborre och mört.
MVH
Scanner
Satsa inte på gädda för att locka turister till norra Sverige är mitt krassa råd.
Ett exempel!
Vinnaren i en megastor metartävling i England vann en vecka i Mörrumsån. Vad gjorde han?
Svar: Fiskade abborre och mört.
MVH
Scanner
Lite lustigt exempel... (om det inte var meningen att det skulle motsäga det du skrev innan). På precis samma grunder som engelsmannen skulle jag hellre fiska gädda än ö.r.i.ng uppåt i landet om jag visste att det fanns grov gädda i aktuellt vatten. Är lite sugen på att köra lite i Sundsvallstrakten där det finns grov gädda på sina håll. Många gäddfiskare åker ju längre än så till exempelvis Lödde för att få grov gädda. Ett bra vatten uppåt skulle givetvis locka gäddfiskare...
Lite lustigt exempel... (om det inte var meningen att det skulle motsäga det du skrev innan). På precis samma grunder som engelsmannen skulle jag hellre fiska gädda än ö.r.i.ng uppåt i landet om jag visste att det fanns grov gädda i aktuellt vatten. Är lite sugen på att köra lite i Sundsvallstrakten där det finns grov gädda på sina håll. Många gäddfiskare åker ju längre än så till exempelvis Lödde för att få grov gädda. Ett bra vatten uppåt skulle givetvis locka gäddfiskare...
Exemplet var menat så att det finns ingen ide´ att marknadsföra, satsa reklam-pengar, resurser på något som inte är unikt.
Ekonomiskt satsning på att fiska efter gädda i norra sverige betalar sig inte, det är ju nästan gratis, och enligt gängse uppfattning i stort sett i hela sverige är gädda en ogräsfisk. Det kan man inte ta bra betalt för?
Du är väl knappast beredd på att betala för sundsvallsgäddorna?
RügenGäddorna betalade du i.o.f.s. inget för heller.....Du fick väl ingen.
Blekingegäddorna, där kostade väl stugan en del, men det gör den i Jämtland oxå.
Bättre att ta betalt för flugfiske efter vild ö-r-i-n-g!
Fortfarande är det så att gädda i Sverige behöver man inte gulla med.....
De kommer att överleva oss.
MVH
Scanner
Exemplet var menat så att det finns ingen ide´ att marknadsföra, satsa reklam-pengar, resurser på något som inte är unikt.
Ekonomiskt satsning på att fiska efter gädda i norra sverige betalar sig inte, det är ju nästan gratis, och enligt gängse uppfattning i stort sett i hela sverige är gädda en ogräsfisk. Det kan man inte ta bra betalt för?
Du är väl knappast beredd på att betala för sundsvallsgäddorna?
RügenGäddorna betalade du i.o.f.s. inget för heller.....Du fick väl ingen.
Blekingegäddorna, där kostade väl stugan en del, men det gör den i Jämtland oxå.
Bättre att ta betalt för flugfiske efter vild ö-r-i-n-g!
Fortfarande är det så att gädda i Sverige behöver man inte gulla med.....
De kommer att överleva oss.
MVH
Scanner
Fiskekort och boende är väl det man normalt betalar för oavsett vad eller vart man fiskar. Skulle väl isåfall gälla i Sundsvall också. Vet inte om det är speciellt höga kortpriser efter vildö.r.i.ng heller på så många ställen i Sverige. Förstår inte din logik i den här tankegången heller? Kanske lika bra att strunta i att försöka...
David Lundqvist
02-09-2005, 06:45
Eriksberg är ett reservat som inte innefattas av allemansrätten. Dom som förvaltar det har all rätt att ta in betalande besökare på jakt, kurser, uthyrning av båtar etc. Man kan visst ta mycket betalt för gäddfiske!
Det finns hur många bra storgäddvatten som helst, lika så finns det många bestånd av vild storvuxen trutta runt om i landet. Genomsnittsfiskaren åker ändå till dom kända platserna, för det är det man känner till. För turister är det ännu mer så. Man kontaktar reseföretag, söker på nätet etc.. Det är så man väljer vart man ska åka. Man åker dit det fångats mycket fisk! Och majoriteten tycker en 10kgs gädda är intessantare än en 10hg trutta. Med bra rapportering och en snygg sida kommer man långt! Kika på simrishamnstrolling.se Jan Ljunggren uppdaterar nästan dagligen under säsong. Det fisket lockar utövar från hela norden och norra europa.
Inga stora i norra sverige! Det har fångats tre över 20kg i ströms vattudal, är väl inte allt för långt ifrån östersund.. Norrland bjuder ju också på en mkt speciell miljö som många hade tyckt varit häftig. En ljus norrlands sommar är underbar. Men främst åker man dit man kan ha bra fiske, och ser man bara 8hg gäddor som skalats med kabeltång så kanske man åker någon annan stans?
Måste kännas bättre att sitta hemma på bidrag, dricka av det hembrända och gnälla över att det inte finns några jobb?
David Lundqvist
02-09-2005, 08:14
Kika på www.getnogard.se (http://www.getnogard.se)
Inget unikt fiske för oss, inga extremt stora gäddor, förvaltningen kunde varit bättre (dom tar bort resurserna, dom stora gäddorna), men extremt populärt. Lätt att hitta, uppstyrt och proffsigt.. Var där för några år sedan (karparna i kålsjön) Nyckeln till deras framgång enligt Lennart var att ta bra betalt för fisket. Många tycks resonera i linje med att man får vad man betalar för. Först kostade fiskekortet några kronor - INGEN kom! Sen höjde dom ordentligt och det blev fullbokat..
Inget unikt fiske för oss, inga extremt stora gäddor, förvaltningen kunde varit bättre (dom tar bort resurserna, dom stora gäddorna), men extremt populärt. Lätt att hitta, uppstyrt och proffsigt.. Var där för några år sedan (karparna i kålsjön) Nyckeln till deras framgång enligt Lennart var att ta bra betalt för fisket. Många tycks resonera i linje med att man får vad man betalar för. Först kostade fiskekortet några kronor - INGEN kom! Sen höjde dom ordentligt och det blev fullbokat..
Tog inget betalt för fiskekortet, snygg omskrivning! De FÅR inte ta betalt för fiskekortet. De kom då på att det fungerade med avgift för båthyra och guide som introducerar båthyrarna.
Nu börjar du närma dig marknadsekonomikunnandet. Det är lättare att sälja något som är unikt. Gäddfiske i norrland är inte unikt. Ingen idé att satsa pengar, resurser, energi på gäddor. Är säker på att Horst har de kunskaperna, flera gånger bättre än en skånsk, västkusts ö-viksbo och en E-tunabo(gnällbältet).
Vad skådar mitt gäddbonkar öga?? David L erkänner 2 ggr att det kan vara bra fiske efter stor gädda även om det decimeras.
I ovanstående inlägg om Eriksberg samt i pikebusters.com
citat "På Rygen i tyskland ligger det mycket nät, yrkesfiske efter gädda, dom fångar mycket, ändå är det gott om grov gädda! " slut citat!
Kanske har all fakta som ni fått gett lite resultat. Gäddor behöver ingen gäddkramarklubb, de klarar sig utmärkt ändå. T.o.m. hård decimering ger bättre gäddfiske.
Varför ska man då skälla på andra gäddfiskare som väljer att ta vara på sin fångst? Oavsett storlek på dem.
Helt OK med en gäddklubb för att utbyta erfarenheter och fiskeglädje. Men sluta ta bort kravet på C&R, skällandet på gädd"mördarbilder" och annat fjanteri med avkrokningsmattor, peanger m.m.
Jocke M. B., även Göran Tidigare ordförande kan ju erkänna att han/de gjort en riktig "pudel" när de gav sig på allt och alla som "bonk apetite-ade" sina gäddor.
Önskar fortfarande en ursäkt för era påhopp helt okunningt , felaktigt, outforskat, på de som tar hand om sin gädda.
Karl nog att erkänna sina tidigare misstag?
MVH
Scanner
David Lundqvist
06-09-2005, 23:15
Får inte Lennart på Getnö gård ta betalt fiskekorten???
Får inte Lennart på Getnö gård ta betalt fiskekorten???
Fel av mig om getnö gård! Ber om ursäkt om det!
Du ser David, det är jätte enkelt att be om ursäkt.
Misstag är enkelt att göra.
Jag menar Eriksberg i Blekinge. De FÅR inte ta betalt för fiskekort.
Scanner! ...jag gillar wobbler som bomber 16A och den lilla swim wizzen samt rebell och ej att förglömma ciscokid 600 Tror du dom funkar på storgädda?
mvh
(ironi?)
Scanner! ...jag gillar wobbler som bomber 16A och den lilla swim wizzen samt rebell och ej att förglömma ciscokid 600 Tror du dom funkar på storgädda?
mvh
Hej Rebell!
Bomber XM7
Swim Whizz i tigerstripe
och Cisco Kid i RH
är ena riktiga dräpare på gädda!
Redfaction
20-06-2006, 01:49
Hejsan!
Vi har en person i våran by som heter Mehedeby och ligger i nedre dalälvs området. Han fiskar med nät där Gäddan har sina lekplatser på vår och vinter och skövlar upp Gädda som han sedan säljer. Under de 10år han har bedrivit denna rovfiskning så har andelen fångster av stora gäddor minskat radikalt.
Nu mera får man mest gäddor mellan 0.5 till 3kg från när jag var yngre mest mellan 1.5 till 5kg.
Sen är det ju inte bara han som fiskar gädda för att sälja med nät, men jag tycker att detta är bevis för mig att rovfiske efter gädda inte gynnar den.
Sen att en rapport från 60 talet skulle vara nåt att gå efter kan man ju fundera på. Tror nog att en modern biologi forskare skulle ha en helt annan uppfattning.
Hejsan!
Vi har en person i våran by som heter Mehedeby och ligger i nedre dalälvs området. Han fiskar med nät där Gäddan har sina lekplatser på vår och vinter och skövlar upp Gädda som han sedan säljer. Under de 10år han har bedrivit denna rovfiskning så har andelen fångster av stora gäddor minskat radikalt.
Nu mera får man mest gäddor mellan 0.5 till 3kg från när jag var yngre mest mellan 1.5 till 5kg.
Sen är det ju inte bara han som fiskar gädda för att sälja med nät, men jag tycker att detta är bevis för mig att rovfiske efter gädda inte gynnar den.
Sen att en rapport från 60 talet skulle vara nåt att gå efter kan man ju fundera på. Tror nog att en modern biologi forskare skulle ha en helt annan uppfattning.
Helt sant!!!!!! det är det ända jag tänker skriva:p
Hejsan!
Precis, självklart att stor gädda försvinner från vissa områden om man drar upp dom med nät i en lekvik sådär, en gädda blir ju inte 10Kg på ett år precis. Det blir säkert mer gädda fast mindre storlek.
Det är det som Scanner och David gömmer utan att visa direkt i sina diskussioner.
Gäddan överlever? -Ja
Beståndet på stor gädda minskar om man tar upp dem? -Självklart JA!
Blir mer smått och mindre stort? -JA!!!
Whats the problem?!
Redfaction
27-06-2006, 04:03
Sen är det fortfarande ett djur vi pratar om, en fisk känner också smärta även om jag älskar att fiska så ser jag alltid till att döda den fisk som kroken skadat svårt men släpper alltid i fisk varsamt och krokar av varsamt. Jag är därmed ingen slaktare som njuter av att döda oskyldiga varelser men tyvärr så är jag människa och därmed gillar jag att jaga andra levande varelser, men jag njuter inte av att döda dem.
Skulle jag träffa nån som dödar allt han får upp så skulle jag se till så han blev av med fiskekortet här.
För nåt år sedan var det ett gäng fiskare från Öst som kom till Söderfors för att fiska. De hade med sig kylboxar och frysboxar som de fyllde med fisk för att sälja. Jag kan säga så här att de aldrig kommer tillbaka till Sverige för att fiska iallafall.... Så behandlar man rovfiskare. Sen så vet jag inte många vidrigare saker än fisketävlingar, jag kommer göra allt för att C & R slår hårdare inom den delen av fisket också.
Sen är det fortfarande ett djur vi pratar om, en fisk känner också smärta även om jag älskar att fiska så ser jag alltid till att döda den fisk som kroken skadat svårt men släpper alltid i fisk varsamt och krokar av varsamt. Jag är därmed ingen slaktare som njuter av att döda oskyldiga varelser men tyvärr så är jag människa och därmed gillar jag att jaga andra levande varelser, men jag njuter inte av att döda dem.
Skulle jag träffa nån som dödar allt han får upp så skulle jag se till så han blev av med fiskekortet här.
För nåt år sedan var det ett gäng fiskare från Öst som kom till Söderfors för att fiska. De hade med sig kylboxar och frysboxar som de fyllde med fisk för att sälja. Jag kan säga så här att de aldrig kommer tillbaka till Sverige för att fiska iallafall.... Så behandlar man rovfiskare. Sen så vet jag inte många vidrigare saker än fisketävlingar, jag kommer göra allt för att C & R slår hårdare inom den delen av fisket också.
Bra initiativ där. Bra skrivet och jag håller med dig.
En sak som ska vara osagt i ditt inlägg är att fisken känner smärta.
Finns ingen forskning som talar för det. Däremot så har jag läst att fiskar inte har utvecklat den delen av hjärnan som innehar smärta.
Redfaction
04-07-2006, 14:26
Det kan ju vara sant att de inte känner smärta, iallafall inte på samma sätt som vi gör. Som igår när vi bottenmetade så hade jag en stor mört på som vi hade haft krok i både rygg och stjärt på, den simmade utan problem iväg när vi slängde i den, när vi skulle åka hem.