Visa fullständig version : Konservera skelett av gäddskalle
Ville spara kraniumet av min gädda!!
Kokade skallen på gäddan, resultatet en hög av ben,
inte den fina kranium jag väntade mig..
Det mest intakta var underkäken, och det verkar som om själva skallen och delar av överkäken består av brosk.
Nu har jag iaf ett skapligt avancerat pussel framför mig, och utan någon mall blir det nog i stort sett omöjligt att pussla ihop gäddskallen..
Så jag undrar om någon kan tipsa mig om vart jag kan hitta bilder på
en gäddskalle, alltså skeletten, så att jag har något att gå efter??
Jag är även intresserad av om någon har någon bättre metod för att spara
ett gäddkranium, så att det förblir mer intakt??
Jag har konserverat käkarna på en haj. Jag använde Väteperoxid 19,5% Teknisk, står det på flaskan. Löste upp de mjuka delarna, gjorde brosket helt vitt, och det gjorde också kraniet helt luktfritt. Rekommenderas, men var försiktig med hur länge du har skallen nerstoppad då medlet är frätande. Använd handskar och skyddsglasögon. Samma används på älgskallar också.. tror jag.. :confused: Lycka till.
Räcker det att lägga skelettdelarna i väteperoxid, försvinner
annan vävnad då?
Räcker det att lägga skelettdelarna i väteperoxid, försvinner
annan vävnad då?
Jag TROR det, men jag är inte säker. Min hajkäft hade det mesta av vävnaden borttagen, även om det var lite kvar. Du ska nog försöka plocka bort så mycket du kan innan.. Grejen är väl egentligen att du kan ju alltid pröva, plocka upp en annan gädda och testa på. :)
Meddela hur det går!
Om det är någon annan som har tips om detta så skriv en rad. Bra att få veta hur man kan gå tillväga.
Okej skå testa det!
Tack för hjälpen!!
Återigen, ingen som vet vart man kan hitta en bild på en gäddskalle?
Man kan lägga huvudet på en myrstack så äter myrorna av köttet,1-2 veckor så är det mesta uppätet.sedan kan man köra med väteperoxid.
Man kan lägga huvudet på en myrstack så äter myrorna av köttet,1-2 veckor så är det mesta uppätet.sedan kan man köra med väteperoxid.
:D Visste väl att du hade nåt bra gäddtips på lager. :D
Lycka till aggo.
Kan även torka hela skallen i skuggig luftig miljö skyddad från skator o dyl. och sedan klarlacka hela. Blir snyggt och luktar inte.
Luktar under torkningen så torka inte i vardagsrummet...
Nu har jag beställt 30 % väteperoxid ifrån apoteket,
skall jag bara pensla in skelettdelarna nu, hur mycket skall jag ta?
Jag har en del broskbitar oxå! t.ex. själva nosen och skallen,
skall jag pensla dem med väteperoxid oxå, eller kan man inte spara brosk?
I nosen ser jag att det sitter kvar typ några nerver eller nått inuti, hur skall
jag få bort dem utan att bryta sönder hela skallstrukturen?
Kan du bada hela skallen är det bäst, så det tränger in i alla skrymslen.
Väteperoxiden är ju 30%,
kan jag blanda ut den med vatten och sedan lägga skallen i det,
eller skall det vara så koncentrerat som möjligt.
Har för mig att burken bara var typ 80 ml eller nått,
blir kanske lite svårt att täcka hela skallen med det.
Tror du att jag kan lägga brosket i väteperoxiden oxå,
eller är den bara att slänga?
Horst Kuehne
14-06-2005, 22:17
Ja du aggo!
Du har nu fått en mängd tipps men jag tycker det är på tok för mycket arbete och strul. Varför gör det så svårt? Jag har en del fina gäddskallar hängande på huset och jag skulle nog aldrig gå igenom sådana "komplicerade procedurer".
Det jag gör när jag kommer hem med en storgädda är att skära av huvudet och knipsar av gälarna på skallens insida (bakifrån) med en avbitaretång, vid sidorna och framtill. (Lämna tungan kvar!) Sedan kapar jag till en lång björkpinne som jag spärrar upp käften med så långt det bara går. Sedan saltar jag hela skallen väl medan den är fortfarande blöt, ett tjockt lager salt på in- och utsidan och hänger upp ekipaget under taket så att luft men inte regn kan komma åt skallen. KLART! Sedan är det bara att vänta tills skallen har torkat och du har en fin och luktfri trofé! Naturen och salt gör sitt, med minsta möjliga omständighet, kostnad och arbete!
Testa och se själv och lycka till!
Hur länge skall jag bada skelettet i väteperoxid då?
Tills du anser den är tillräckligt vit,kanske några timmar
Rosa Magnum
15-06-2005, 23:47
Tror ni väte-grejen funkar om skallen "legat till sig" i några veckor utomhus? Har en helt okej skalle från årets hitills (notera hitills=) största gädda i min båt. 131 cm, landad av grannen, återigen fick man bara agera håvman...
Var meningen att jag skulle hängt upp skallen direkt efter fångsten, men det sket sig. Som ni vet tenderar gäddskalar att lukta lite små illa efter veckor i plastpåse, helst i solen då. (åkte för övrigt runt med det i bilen och visade upp på skolan, på sportfiskeakademin=P, alltid retar man nån.) Så när upphängningen skulle ske var det praktiskt taget omöjligt att vistas i närheten av den avlidnes huvud. Det slutade med att påsens innehåll i ren desperation tömdes ut bakom uthuset. Där ligger huvudet kvar, har alltså legat till sig där ett tag...
Så vad tror ni, funkar väte-grejen ändå? Eller måste jag helt sonika fånga (håva..) en ny storgädda?
P.S Gäddan var duktigt utlekt och i allmän kass kondition och mäktade bara med att pressa vågen till 14 kg. Förmodligen en ordentligt gammal madam, skulle tippa runt 15-16 år. Gällocks benet är på "framkallning" så det visar sig nog snart hur gammal vidundret var.
Nu har jag haft delarna i väteperoxid (30 %) spädde ut det lite med vatten för att det skulle täcka alla delar.
Fick ligga i 4 timmar ungefär, de är ganska vita med inte kritvita.
Däremot har en massa tänder ramlat loss och benet blivit mjuka och gått sönder lite på vissa ställen.