Visa fullständig version : Odödliga kommentarer om storsloken.se
Storsloken.se berör, den saken är rätt klar. Har rotat lite i arkivet och hittat en och annan kommentar om sajten. Kanske onödigt att påpeka att detta kommer från den något mer negativa avdelningen: ;)
Kommer inte vara Gäddorna som ligger risigt till i framtiden i samband med en klubb som denna utan de är nog medlemmarna i klubben som får passa sig för å bli utrotade med sådan inställning! *suck*
Håller med både RP å berga fullständigt! Ni kan faan inte ett enda jävla dugg om gäddfiske! Hört talas om Catch & Release??? Lägg ner er jävla gädd-utrotar tävling! Skämmes tamme faan!
Jo, glömde en sak! Det här va nog den absolut sämsta fiskesida (om man nu kan kalla den det) jag har varit inne på!!
Kom igen och slakta på bara! Snart är väl gäddan utrotningshotad uppe i Jämtland...
Jag kan inte låte bli att förundras över fenomenet, och vad det kan bero på??.. Är det alla mygg, dom långa mörka vintrarna, eller något helt annat??.. Har era förfäder burit mycket sten?
Herre jävlar vilka idioter!! :s
Liiiite "Sista färden"-känsla får man allt. Men ingen har välan löständer än va?
visst är incest underbart. hoppas att eran generation är steril (*)
Detta är ett skämt eller hur.... {:o)
Vilka jävla tomtar... och jag som trodde jag gjorde bort mig på andra sidor. Fy faan... skam för Norrland era jävlar... och den som inte fattar att det här är humor har ingen *ironi* Nån som fattar??? (li)
Patetiskt som fan av er att vara stolt över att utrota fiskbestånd i olika vatten!!!!! Plugga fiskevård!
Patetiskt som fan att tro man kan utrota Gädda
Djurplågare!! Var kommer all ondska ifrån och vem ger er rätten till att behandla andra arter på det avskyvärda sätt som ni gör?
Jag får lov att säga att er hemsida är synnerligen osmaklig. Utifrån innehållet på er hemsida tycker jag mig kunna dra slutsatsen att ni inte gillar gädda. Och att ni gör vad ni kan för att som ni uttrycker det utrota den, undrar om inte det kan klassas som djurplågeri? Ska nog ta och kolla upp om det inte gör det så får vi se. Skulle de kunna tolkas som djurplågeri så vet vi ju att man i dessa dagar inte ser med blida ögon på djurplågare… Vi hörs säkert...
Tydligen är det något som är upprörande. Exakt vad det beror på har vi inte riktigt förstått ännu, men det klarnar säkert.
Skitfiske på er alla så länge!
storsloken.se - bara gädda
Horst Kuehne
18-05-2005, 12:13
Ja du, jag förstår att du inte riktigt "förstått" dessa kommentarer. Det gör väl ingen som har lite vett i skallen? Anledningen borde vara att det finns olika "nivåer" av gäddfiskare. Det finns låga, absurda, så-där, mitt-emellan och högre nivåer. Till den sistnämnda nivån tillhör definitivt storsloken.se
Det är ju inte precis någon nyhet att det alltid finns människor som slänger ur sig en massa skit, bara för att dölja sin egen frustration, inkompetens (lika med impotens) och besserwisseri. MORE POWER TO THEM!
Bäst med ditt inlägg är dock att du för en gångs skull fattat det mycket kloka beslutet att komma ut ur din anonymitet och äntligen visar ditt rätta ansikte. Och jag som trodde att du var kvinna? Eller har du genomgått en könsrelaterad operation - hahahah!
(Men nu är vi åtminstone 2 (TVÅ!) av 142 som vågar visa sitt ansikte!)
Storsloken.se berör även lite i vårat grannland.Kom då ihåg att dessa kommentarer kommer från ett land som fortfarande klubbar sälungar och harpunerar val.
:rolleyes:
Fan for en gjeng med idioter !
Blir regelrett kvalm
d blir ikke bedre... masse oppfordringer til å drepe alt som kommer på land. dette må være en spøk!!!
Er nok desverre redd for at dette ICKE er en spøk
Forbanna idioter!
Dette må jo være et særdeles dårlig forsøk på å være morsomme! Sjekk web-shopen - bare tøv!
Trodde også dette måtte være spøk. Web shopen, og den dårlige vitsen om den gjedde ubåten de hadde lagd for å finne gyteplassene til gjeddene. MEN, med bilder fulle av døde gjedder så er jeg ikke så sikker. Vil i såfall være tidene dårligste spøk!
er jo bare tull! Men jeg kasta ett blikk på tullingene før jeg fastslo:TULLINGER!!!
Lite opplyste mennesker. Synd at barna lærer av de voksne i dette tilfelle.
merkelig for for humor i så fall. Kvalmt
Dette er jo ikke LITT seriøst engang! Men, de skal ha for at de gidder å dra spøken såpass langt....
Den siden ser mer useriøs ut enn den siden jeg driver på med. Jeg ble fryktelig irriter når jeg så bildene.
Lite opplyste mennesker. Synd at barna lærer av de voksne i dette tilfelle
fy **** skulle satt en hoggpilk i balla på alle som driver med slikt
røska dem opp og klubba de i hode og slengt de i en haug!!!
de dreper gjedder =vi dreper dem
fy **** ass, det er greit å ta noen få til matbruk eller utstopping men massegrav er jo det lattersligste jeg har sett. de skulle ikke ha fått lov til å fiske!
Ja dette er nok en fin side for fiskeintresserte barn, stå på ***** idioter...........
Syke mennesker!!
Bäst med ditt inlägg är dock att du för en gångs skull fattat det mycket kloka beslutet att komma ut ur din anonymitet och äntligen visar ditt rätta ansikte. Och jag som trodde att du var kvinna? Eller har du genomgått en könsrelaterad operation - hahahah!
(Men nu är vi åtminstone 2 (TVÅ!) av 142 som vågar visa sitt ansikte!)
Visste väl att jag skulle glädja dig med detta Hoss! :) När väl temperaturen landat lite mer gäddvänligt gör vi en turné till Hede, till dig och dina krokodiler. :eek:
/The man, the myth, the concept - mr2jswe
Horst Kuehne
19-05-2005, 09:11
Hej ni två "pike slammers"! Det har ni gjort bra pojkar, det där med att starta "odödliga kommentarer". Vilket genvar! Ni har lyckats med att locka fram kackerlackorna ur sina djupaste och mörkaste hål, hahahahahahah! Vilken "nivå" tror ni den där norsken har? Han borde väl i ärlighetens namn få en alldeles egen rubrik? Heheheheh! Nej nu måste jag sluta, annars skrattar jag ihjäl mig eller så blir byxan blöt igen och frugan tycker inte alls om det! (Tvättmaskinen har gått sönder av alla mina blöta byxor - "too much acid"!) Hihihihihi! Bra jobbat pojkar!
Sluta utrota gäddan!!Plugga fiskevård mm mm mm mm
Efter helgens tävling i Stugun där det drogs upp och klubbades 600kg gädda på 4 timmar och de i den vinnande båten drog själv upp 85kg.Jag misstänker att det är många som nog behöver omvärdera sina felaktigt inlärda teorier om gäddan.Här har det alltid klubbats gädda i mängder men ändå har vi bland de bästa gäddvattnen i landet.När var du ute senast och drog dessa mängder??
Bara att inse SGK och C&R är snart ett minne blått.
andreaså
16-06-2005, 18:49
Jag bara undrar varför ni tar upp all denna fisk och vad ni gör med den? Synd att det inte är straffbart det ni gör. Ni har aldrig tänkt tanken att det finns nya unga fiskare som gärna vill kunna njuta av samma underbara fiske som ni uppenbarlig har haft under tävlingen. Vilka gäddor hade ni tänkt att de skulle fiska efter? Hatar ni gäddor eller? Var länge sen jag blev så arg av att kolla på en hemsida. Men ni kanske resonerar som så här: Gädda är jävligt kul o fiska efter så det ska vi göra och all fisk vi får upp ska vi döda för att sedan kunna lägga på en släpkärra och ta lite tuffa bilder som vi kan visa våra kompisar sen! Antar att det är så det ligger till. Ni har aldrig hört talas om fiskvård? Det som är sjukast med alltihop är nog ändå att ni verkar skryta om att ni tar död på all denna fisk! Fan man skäms ju som fiskare när man ser denna sida! Ni är värre än tyskarna som fiskar upp all gädda på östkusten o tar med sig i stora frysbilar för att sälja hemma i tyskland!!
Mvh/ Andreas
Vad är det med alla denna negativitet runt C&K? Jag blir lika brydd varje gång det ska kritiseras från någon som inte ha varit här. Om ni kommer hit och fiskar någon gång så ska ni bli hjärtligt välkomna. Ni får följa med på en fiske tur på älven och ni ska få visa mig hur det går till att inte få en gädda på kroken. För skulle ni få det så är det jag som ska lära mig av er hur det går till att släppa tillbaka denna fisk utan att skada den. Okej, en på tio låssnar väl ganska lätt men gäddorna som har wobblern långt ner i halsen hur gör ni med den? Jag var ut i måndags och tog ca 40 kg, de flesta vägde runt 3 kg och jag provade att vara så försiktig som möjligt men det går inge bra. Dessto längre det tar dessto mer lider gäddan. Kom gärna med tips för jag vill gärna lära mig mer i hur ni gör men tills vidare så är det mest skonsamma för gäddan med C&K. Deeutom så vill jag att det ska bli mer av ö.r.i.n.g.e.n. som vårt fikevårds område sätter ut varje år. Hellre det på kroken än en gädda varje gång..............................
Skit fiske på er!
Horst Kuehne
16-06-2005, 20:07
Hej "andreaså"! Jag undrar om du har fattat vad det hela egentligen handlar om? Dessutom anger du att "tyskar fiskar upp all gädda vid kusten och fraktar hem dom med stora lastbilar" som är dessbättre ett dumt påhitt som så många andra. När man inte säkert vet om en uppgift stämmer bör man kontrollera först innan man tutar i samma horn. Har man inga fakta bör man hålla tyst, inte föra vidare sånt skitsnack. När det gäller ditt uttalande "som fiskare skäms jag" då har jag ett gott råd: SLUTA FISKA och du slipper skämmas. Detta råd bör du även vidarebefordra till det där konstiga C&R gänget!
Må gott och ha det bra, lev ett långt liv, med eller utan fiske. More power to you!
Rosa Magnum
17-06-2005, 00:56
Förmodligen är du en ung förrvirrad tonnåring. Men det är lungt, alla kan vi ta något snedsteg ibland på väg upp i livets uppförsbacke. Skulle även gissa på att du är bosatt eller i alla fall pratar med mycket folk från något "täbebyggt område". Det är en offantlgit stor skillnad i fisketryck på ett vatten som har oturen att ligga i tex stockholmsregionen än ett avlägset norrlandsvatten. Att tro att en tävling med utag i alla storleksled i en sjö skulle tömma eller förstöra den är dumdristigt, det funkar inte så. Att överhuvud taget fiska sönder ett vatten enbart via sportfiske är nog praktiskt taget omöjligt. Däremot kan man sabba ett mindre vatten genom hårt fisketryck, sabba det men inte förstöra det! Känsliga vatten som utsätts för hårt fisketryck på en speciell storlek av fisk kan ta stryk. (tex. när sveriges alla gädd-gurus åker land och rike runt efter att någon ringt in en rapport...)
Men att gäddan i storslokens tävlingssjöar ska ta slut behöver du inte oroa dig för. Det finns liknande sjöar där det funnits konstant hårt nät/sax fiske i 10-tals år, de fiskar bra än. Jag skulle vilja ta en "walk on the wildside" och påstå att det förmodligen dör fler STORAgäddor pga misslyckad C&R i tex Stora Värtan än som dör av klubban i storslokens hemma vatten. De flesta vattnen uppe i norrland blir ytterst sällan befiskade. det handlar om enstaka gånger av enstakaka fiskare (+ kanske en och annan tävling), ingenting i närheten av vad tex trekanten (sjö i stockholm) får stå ut med.
Andreaså, har träffat massor av människor som dig. Enkelspåriga skulle jag villja kalla er. Oftast har ni läst något som någon "inne kille" skrivit i fiskepressen eller på internet och ni bestämmer er för att så måste det vara, alltid, oavsett omständigheterna. Ta dig nu i stället tid och tänk igenom, lyssna på båda sidor, lyssna på storsloken en gång (se förbi deras ständiga försök att reta gallfebern på folk=). Själv har jag lyssnat på båda sidor och placerat mig själv någonstans i mitten. Var och en får göra som de vill med sin fångst, men personligen ser jag gärna att stora gäddor går tillbaka, i alla fall i mina hemmavatten, lite egoistisk är man allt=)
Det sticker alltid i ögonen på folk när djur dödas för dödandets skull.. Jag antar att dessa tävlingar inte är till för nöjet att döda utan för nöjet att fiska, men det kan ju misstolkas!
Jag undrar om inte dessa släpvagnar med gädda skulle gå att sälja till någon fiskebutik eller liknande så att djuren tas till vara istället för att slängas bort??
Förmodligen är du en ung förrvirrad tonnåring. Men det är lungt, alla kan vi ta något snedsteg ibland på väg upp i livets uppförsbacke. Skulle även gissa på att du är bosatt eller i alla fall pratar med mycket folk från något "täbebyggt område". Det är en offantlgit stor skillnad i fisketryck på ett vatten som har oturen att ligga i tex stockholmsregionen än ett avlägset norrlandsvatten. Att tro att en tävling med utag i alla storleksled i en sjö skulle tömma eller förstöra den är dumdristigt, det funkar inte så. Att överhuvud taget fiska sönder ett vatten enbart via sportfiske är nog praktiskt taget omöjligt. Däremot kan man sabba ett mindre vatten genom hårt fisketryck, sabba det men inte förstöra det! Känsliga vatten som utsätts för hårt fisketryck på en speciell storlek av fisk kan ta stryk. (tex. när sveriges alla gädd-gurus åker land och rike runt efter att någon ringt in en rapport...)
Men att gäddan i storslokens tävlingssjöar ska ta slut behöver du inte oroa dig för. Det finns liknande sjöar där det funnits konstant hårt nät/sax fiske i 10-tals år, de fiskar bra än. Jag skulle vilja ta en "walk on the wildside" och påstå att det förmodligen dör fler STORAgäddor pga misslyckad C&R i tex Stora Värtan än som dör av klubban i storslokens hemma vatten. De flesta vattnen uppe i norrland blir ytterst sällan befiskade. det handlar om enstaka gånger av enstakaka fiskare (+ kanske en och annan tävling), ingenting i närheten av vad tex trekanten (sjö i stockholm) får stå ut med.
Andreaså, har träffat massor av människor som dig. Enkelspåriga skulle jag villja kalla er. Oftast har ni läst något som någon "inne kille" skrivit i fiskepressen eller på internet och ni bestämmer er för att så måste det vara, alltid, oavsett omständigheterna. Ta dig nu i stället tid och tänk igenom, lyssna på båda sidor, lyssna på storsloken en gång (se förbi deras ständiga försök att reta gallfebern på folk=). Själv har jag lyssnat på båda sidor och placerat mig själv någonstans i mitten. Var och en får göra som de vill med sin fångst, men personligen ser jag gärna att stora gäddor går tillbaka, i alla fall i mina hemmavatten, lite egoistisk är man allt=)
Du har bidragit till storsloken.se på flera sätt och under lång tid. :) Självklart belönas detta med en egen avatar "signatur". Hope u like it, och skitfiske på dig! /Admin
David Lundqvist
18-06-2005, 14:17
Bra fiske betyder olika för olika fiskare. Många hugg tycker en del = bra fiske. Andra kan fiska en vecka, ha ett hugg av en riktigt stor, och tycka att det är ett bra fiske.
Intressant hur många utalar sig om saker som dom inte har en aning om. Sveriges storgäddgurus åker inte land och rike runt efter ett telefonsamtal..
Angående hur många stora gäddor som dör i Värtan, resp storslokens vatten. Borde vara självklart för alla att ett bestånd mår bäst av att inte fiskas på alls. Väljer man ett exempel som i det närmaste ligger i sthlm, där många fiskare bor, är det självklart att bestånden där är under mkt högre tryck än på andra håll. Trots det för svenska mått höga trycket fångas det många fina upp till 14-15kg där varje år. Vet inte hur många som fångas i indalsälven? Men att dömma av rapporterna på den här sidan är det någon per år? Trotts att ni verkar dra upp ett ansenligt antal gäddor. Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå vad det beror på... Era gäddor hinner inte bli stora!
Sen det där resonemanget om "tätbefolkade områden" kontra "glesbygden, skogslänen" I det en värdering att människorna i skogen har levt så i generationer, i samklang!.. Vilket bullshit!! Nöden är uppfinningsrikedommens moder. Där människor bor trångt, och där det inte finns oändligt med fiskevatten, det är där man tvingas att vårda förutsättningarna. Sen handlar det ju om hur man vill att fisket ska utvecklas? Ni verkar tro att dagsfångster på 50-100 smågäddor är något unikt? Det finns hur många sådana ställen som helst, även i närhet till dom större städerna. Allt fler vill ha ut mer av sitt fiske. En större fisk är en större utmaning. Någon skrev något om att se objektivt på det här. Släpp då det som händer här och se hur man har löst det på andra håll i världen. Där ännu fler fiskar, men man ändå har riktigt bra fiske. Man kan tycka mkt om USA, men när det kommer till att ta vara på fisket är dom ett verkligt föregångsland. SKG.s framtid säger jag inget om, men kärnan c&r är här för att stanna! Anledningen är att dom flesta tycker det är oändligt mycket roligare att locka fisken till hugg och drilla den, än att trycka kniven genom skallbenet på den.
Sune: En blöt kraftig arbetshanske/svetshanske på vänsterhanden. Är gäddan liten greppar du den över nacken, är den större tar du den i gällocket. (hansken skyddar din hand från gäddans tänder/gälar och vobblerns krokar). Dessutom behöver du en långskaftad tång (Bakers hook-out är grym), sitter kroken djupt ner mot svaljet kan det vara lättare att föra in tången genom gälen, mellan gälbågarna för att vrida loss kroken. Lycka till!
Blixt (Gäddornas skräck)
18-06-2005, 19:03
Trots det för svenska mått höga trycket fångas det många fina upp till 14-15kg där varje år. Vet inte hur många som fångas i indalsälven? Men att dömma av rapporterna på den här sidan är det någon per år? Trotts att ni verkar dra upp ett ansenligt antal gäddor. Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå vad det beror på... Era gäddor hinner inte bli stora!
Jag är inte kärnfysiker men jag kan räkna ut att det kan finnas fler orsaker till att gäddan inte är våldsamt stor. En är ANTALET gäddor kontra MÄNGDEN mat, om inte mängden betesfisk räcker till att föda upp massvis med gädda blir det inga stora heller. Jag tvivlar starkt på att det slås ihjäl SÅ många gäddor i Indalsälven att inte några skulle bli stora och feta. Det kanske rentav är bra för ett grövre gäddbestånd att "utrota" lite gädda
Det tas och slås ihjäl en ansenlig mängd gädda EN dag per år, övriga 364 dagar kommer nog knappt upp i den mängden tillsammans
skitfiske på er
Rosa Magnum
20-06-2005, 00:16
För det första var sjävla meningen med mitt inlägg att få andreaså att kunna sova om nätterna igen, berätta för honom att gäddorna med all sannorlikhet inte kommer att ta slut.
När jag skrev att sjöar har utsatts för hårt nätfisketryck/Saxtryck i tiotals år menade jag inte at nät och sax tryck var något bra... Att det ska vara så för att det alltid har varit så. Inte alls det jag försökte få fram. Vad jag försökte påvisa var att om en sjö klarar det trycket utan att dö, så klarar den fisketävlingar också. Ett någorlunda praktiskt exempel på att de allra flesta sjöar klarar ett ganska hårt fisketryck inan de dör, något AndreasÅ hade en annan åsikt om.
Du skriver själv att du trots avsaknad av Kärnfysikerexamen klarat av att klura ut ekvationen Hårt fisketryck VS glesbyggd. Va bra då är vi överens. Hurvida det är etiskt rätt eller om gäddornas medelvikt minskar och allt annat är inte relevant just nu. Vad vi klurade på var om sjön dog av en tävling eller inte.
Det borde inte vara självklart att ett bestånd mår bäst av att inte fiskas på alls, det ÄR självklart!
Så gädd-jägare lockas inte att resa land och rike runt efter ett hett telefon samtal? Inte så att tex den eviga jakten på poäng i svenskan kan leda till sveriges alla hörn? Om andra gäddfiskare inte intresserar sig för heta rapporter varför hade du då (ursäkta om jag har fel) själv ett utspel om att inte rapportera dina fiskar på pikebusters hemsida eller var det var. om inte gäddjägare reser land och rike runt, varför är det då ofta långresande gäddfiskare vid många av de kända storgäddevatten!?
Okej, att påstå att ni fiskat sönder nått vatten vore att ljuga, i varje fall vad jag känner till. Men jag tror att "Svergies Specimen elite" (eller vad man nu ska kalla det!?) är de enda som skulle kuna göra det. Lyckligtvis befiskar ni ju dock de känsliga vattnena efter förstånd. Så det löser sig nog. Dock tror jag att fisket blir sämmre, "Pike Thrives in neglet" eller vad det heter, stavas förmodligen annorlunda=)
Att det kommer upp stora fiskar i era hårt fiskade vattendrag är la inte så konstigt, konstigt vore annars. Ni tillhör onekligen de bättre fiskarna i Sverige, och ni är villiga att lägga ner massor med tid och pengar. Om ett gäng "sådana" då slår upp sina tält vid tex Lödde och kör ett par dygn vore det helt klart skrämmande om ni inte fick något...
Att alla gäddor i inlandsälven skulle dö innan de hunnit bli stora har jag svårt att tro. Tror det beror på andra faktorer. Förmodligen är de som fiskar där inte lika hajj på det de gör som ni är, de är i alla fall garranterat inte lika många. Kanske är födotillgången eller nått annat opassande och vattnet klarar därför inte av att pressa så många fiskar till såpass höga vikter. Finns väll ganska många vattendrag där gäddorna sällan överstiger 10kg. Hur det är just med inlandsävlen vet jag inte, låter det vara osagt.
Självklart borde vi kolla på hur USA sköter frågor angående fiskevård/fisketurism. De ligger decenier, millenium och fan vet allt före oss på den biten. Tyvärr kommer vi dock förmodligen inte att göra det, saningen är den att lyckas vi inte ens att sänka kvoterna på ett nästintill utfiskat SMÅtorsk bestånd, då kommer nog inte gäddorna få någon hjälp heller, om de nu behöver det, artens överlevnad är ju knappast hotat. Men återigen, det var inte det vi disskuterade, vi funderade över om sjön dog eller inte. (lite tjatig jag vet, men repedition är nyckeln till all ära)
Det är visserligen få aktivister som predikerar om att gäddan som art är hotat, det är de stora som ska skyddas, jag vet.
Sune: Kan tippsa om att ibland är det snabbaste att haka av kroken från fjäderingen och dra ut kroken "bakvägen" utan wobblern som påhäng. Brukar jag göra ibland när krokarna sitter tråkigt förankrade bland gälbågar å dyligt. Brukar vara svårt att pressa igenom en stor wobbler + att ibland hamnar krokarna bakom gälbågarna innan de fäster (fråga mig inte hur...) då är det skitsvårt att dra ut framåt utan att bara göra det hela värre, i alla fall på större krok.
David Lundqvist
21-06-2005, 15:23
Ett opåverkat gäddbestånd består i dom flesta fall av få storväxta individer. (små vattendrag och tjärnar utan några byten undantagna, det handlar om vatten med förutsättningar och utrymme)
Skillnaden ligger i om det tar 5 eller 15år för gäddan att bli stor. Och om hur tätt det är mellan dom. Färre byten ger färre gäddor med lägre tillväxt och lägre toppvikter.
Bestånd är generellt mkt känsligare än vad man tror. Ta Horst statestik som exempel, medelvikten sjunker för varje år.. Han komenterade själv på en tidigare tråd att det var en självklarhet att medelvikten sjönk i ett bestånd om man kontiuerligt tog bort dom större individerna.
Av bilderna att dömma på den här sidan är dom flesta gäddorna stöpta i samma 2-3kilos form. Då tas dom bort från vattnet.. Och nästa år har andra mindre gäddor tagit deras platser. En liten hungrig gädda är inte särskillt svår att locka till hugg. Fiskas det på den några gånger under dom år det tar för den att bli stor är risken stor att den fångas, så får man börja om igen, vänta på nästa gädda som ska ta platsen..
Vill man arbeta för ett bestånd av större gädda ska dom större fiskarna gå kvar och dom mindre tas bort. Dom fiskar med potensial ska ha så stor del av kakan som möjligt
Ett bra fiske drar och lockar. Sen om det är XXXfiskare som väntar på rapporter om att XXXen stigit i älven, abborrepimplare som väntar på första isen, gäddfiskare som väntar på rätt förutsättningar etc är det samma. Fick bara intrycket av det tidigare inlägget att gäddfiskare skulle vara så "heta" och "desperata", nästan som att gå från vattan till vatten som en gräshoppsvärm.. Men det är inte det det här ämnet handlar om.
Tror förvisso inte ni i storsloken är det minsta intresserade av att testa. Men om ni hade provat att släppa dom över 5kg. Hade det inte varit intressant att se vad som skulle hända med fisket?
andreaså
21-06-2005, 19:57
Rosa: För det första är jag ingen oerfaren och dryg unge som håller till i sthlms trakten utan en nästan färdigutbildad marinbiolog på lunds-universitet med breddad utbildning på hållbart fiske i sötvatten. Sen påstod jag aldrig att sjön skulle dö helt pga tävlingen utan bara att det inte är bra för ett långsiktigt tänkande. Anledningen till att det tas mängder av stor gädda även i tätbebyggda områden är ju dels att det finns väldigt gott om föda i många halvt övergödda sjöar i södra sverige och dels att folk där har fattat att det lönar sig att inte slå ihjäl allt som kommer över ytan. Hur andra gäddfiskare fungerar bryr jag mig inte om men det är inte många som far land o rike runt för att någon rapporterat in en stor gädda från en sjö eller å. Däremot när det är 10-20 rapporter från samma vatten under 1 el 2 år då kommer fiskare dit o fiskar. Hört talas om Löddeå någon gång? Där tas det årligen gigantiska gäddor och det är mängder med folk som fiskar där. Varför? Jo du får inte ha ihjäl en gädda som är längre än 100cm.
Jag har själv varit uppåt i landet många gånger och fiskat, framförallt flugfiskat. Men någon gång har det även hänt att spinnspöet åkt med och då har det blivit riktigt stor o fin gädda och inte 100små, vad jag tror det beror på är att knappt någon endaste fiskar efter gädda i sjöarna och då hålls de små gäddorna i schack av de stora. Betesfisk finns det massor av i form av XXXX, abborre och andra mindre gäddor, men plockas det upp en väldig massa gäddor ur ett vatten så måste ju även du förstå att det påverkas på något sätt. Stora gäddor är nödvändiga för ett vatten om man vill ha flera stora gäddor annars blir det bara någon enstaka gädda som blir större.
Sen kan man diskutera namnet team utrotarna oxå, jag tvivlar ju på att det enbart är under tävlingen som de tar död på all fisk de får upp.
Ha det.
Rosa Magnum
21-06-2005, 23:58
Andreas:
"Hört talas om Löddeå någon gång? Där tas det årligen gigantiska gäddor och det är mängder med folk som fiskar där. Varför? Jo du får inte ha ihjäl en gädda som är längre än 100cm."
Jo då, lödde å har inte ungått ens en inskränkt värmläning som mig själv. Svårt att inte på något sätt höra talas om sveriges mest befiskade dike. Har dock aldrig själv varit där. Har förlitat mig på rapporter från kamrater som varit där, rapporterna har inehållit om hur de nästintill fått "armbåga" upp en plats och hur det utvecklats något som nog bäst liknas vid ett kösystem. Man står i kö för att få fiska av de heta platserna... Dessa rapporter, om än något överdrivna, är ändock förmodligen tillräckligt sanningsenliga för att jag inte ska åka dit. Nog om det.
I ovanstående text hittar du en av anledningarna till just varför det fångas så mycket stor gädda i lödde. Det fiskas stenhårt! Lägg samma tryck på en del andra vatten och jag lovar, resultatet kommer inte ligga långt bakom.
Regeln om att alla gäddor över 100 cm ska släppas tillbaka kom ganska nyligen, komemr inte ihåg när med förmodligen kring 2000. Innan det var det minst lika bra fiske, kolla gammla fisketidningar och se att fisket fungerade även när Åke och frugan rodde runt och likviderade gäddor. Efter Regelns inbrott har det inte mig veterligen inte blivit någon "explosion" vad det gäller mängden stor gädda som fångas. Kanske kommer det senare....
Dock tycker jag inte regeln är dålig, regln kan bara göra gått för lödde, omöjligen ont. Sånna regler gillar jag. Men frågan är om regeln har såpass stor betydelse för det fortsatta storgäddfisket i lödde som du tycks tro. Men som sagt vad, sämmre kan det omöjligen bli.
"att spinnspöet åkt med och då har det blivit riktigt stor o fin gädda och inte 100små, vad jag tror det beror på är att knappt någon endaste fiskar efter gädda i sjöarna och då hålls de små gäddorna i schack av de stora. Betesfisk finns det massor av i form av XXXX, abborre och andra mindre gäddor, men plockas det upp en väldig massa gäddor ur ett vatten så måste ju även du förstå att det påverkas på något sätt. Stora gäddor är nödvändiga för ett vatten om man vill ha flera stora gäddor annars blir det bara någon enstaka gädda som blir större."
Under fisketävlingar fiskar man inte alltid det man tycker är roligast (om man nu tycker stora är roligast), sällan riktar man in sig på de stora då detta ytterst sällan lönar sig i när säcken ska vägas in. Därför speglar en sjös storleksammansättning oftast dåligt om man enbart kollar på resultatet från en fisketävling. På en tävling siktar många in sig på de mindre oftast mer lättfångade gäddorna, förmodligen gjorde inte du det, utan du kanske riktade mer åt storgädde hållet. En aspekt som kan vara värd att väga in då du nästa gång utvärderar en sjös artsammansättning.
För övrigt måste jag bara fråga om en sak du skrev i ett tidigare inlägg. Vet inte vad ni andra tycker men jag placerar inte in C&R under fiskevårdsmetoder... Det lät nästan som att du gjorde det när du skrev "har ni aldrig hört talas om fiskevård"
/hejs
David:
Har egentligen dåligt med fasta bevis och erfarenheter för hur mycket ett vatten egentligen tål. Förmodligen väldigt olika. Vad jag oftast jämför med i mina tankar (filosofiskt värre) är de sjöar där det regelbundet går lake Tour tävlingar av stapeln. Ta barken, Yxningen, Glafsfjorden, Fryken. Ingen av dessa sjöar har visat sig bli sämmre, i alla fall inte så att att det märkts.. Som jag skrev till andreas så tror jag inte att man ska dömma ut ett vatten på stora individer helt igenom att kolla på resultatet på en tävling. Många riktar medvetet fisket på mindre individer. Så aningens missvisande kan det nog vara. Jämför man tex medelvikten på gäddorna fångade under gäddfestivalen (fryken) och medelvikten på de som fångats i min och några andras båtar under trollingfiske är skillnaden markant.
Visst har det varit folk ute på internet och skrikit om att tex. "yxningen är död efter ffa:s kött-tävling" Men vad jag vet har det varit falskt alarm. Sjön har fungerat igen nästa år. Ganska naturligt med bra och dåliga gäddår har jag fått för mig. Kollar man med gammla gubbar som ykesfiskat gädda eller på andra sätt har mångårig gädderfarenhet så berättar de ofta om cykler, 5år kasst, 5 år bra eller nått liknande. Kollar man på andra populationer på land som är lättare att hålla koll på, tex rådjur, så ser man att det är jäkligt mycket upp och ner. Att det skulle kunnna vara så även med gäddor är för mig inte helt främmande, men jag påstår inte att det bergsäkert är så.
Annars kan jag inte annat än att hålla med om resten av det du skriver...
Hörde för övrigt ett avlägset rykte om att du eller i alla fall några av dina "gäddkramar vänner" skulle komma till Kil och hjälpa till lite med Festivalen (vågar inte skriva om vad som kan vara i görningen, rädd att bli bannad från storsloken, bäst att hålla det hemligt=) Kommer du hit är det jag som är Bladh, så du vet vem du ska nita=)
Ha det
David Lundqvist
23-06-2005, 02:58
Jag nitar ingen förrutom dom som förolämpar min mamma eller min flickvän, dom reser sig sällan, och dom som gör det behöver backspeglar för att se framåt..
Gäddbestånd går utan tvekan i cykler som styrs av många faktorer. Fisketryck är en av dom. Hårt fiske - färre stora. Inget fiske - många stora. Andra faktorer är hur mycket bytesfisk som finns i vattnet, hur väl gäddan lyckas med leken etc. När flera förutsättningar klaffar, då blir det jackpot.
Lödde erbjuder en gädda bästa möjliga möjligheter. Gäddorna växer snabbt, och dör relativt unga. Karin och Åke var först på Lödde, hade det för sig själva.. Går inte att jämnföra då med nu. Drar man det till sin spets och räknar bort samtliga återfångster (vanligast är att gäddan återfångas 1-2år senare, extremt ovanligt med återfångst samma säsong) reduceras antalet stora dramatiskt. Den verkligheten hade gällt om alla tagit upp det dom fångat. Tro vad du vill, men det kan fiskas hur mycket och hur inriktat som helst på dom flesta andra ställen, det kommer ändå inte att fångas gädda på 18-20.. Det handlar om extremt speciella individer i en extremt speciell miljö.
Vi planerar för en C&R klass på frykenfestivalen. Mitt arbetsschema sträcker sig från aug-aug så jag vet inte om jag är ledig 24-25sep än, men ambitionen är att dyka upp.
David Lundqvist
23-06-2005, 03:05
RM: Visst kan man rikta sitt fiske på många eller stora. Men du drar in den här debatten i något den inte handlar om. Du tog exemplet fryken. Hur fiskar du anorlunda på tävlingen mot hur du gör annars. 6 beten på pulka över friliggande grund i 2,5knop. Och 6beten på pulka över friliggande grund i 2,5 knop...
Håll debatten saklig och sätt saker i ett samanhang.
Rosa Magnum
24-06-2005, 00:37
Jag tycker på nått sätt ändock att det jag skrev har med debatten att göra. Det började med att Andreas skrev att kommande generationer inte skulle ha någon gädda att fisk på, sen skrevs det att det nog mest var de stora som skulle stryka med och börja ta slut, att de kanske redan gjort det. Jag försöker visa att i andra fall har inte tävlingsresultatet helt speglat storleken på gäddan i vattnet.
Det är viss skillnad på hur jag fiskar på en "tävling" och under vanligt fiske. Strategin som har fungerat bäst för mig är att leta ofiskat vatten. Att kunna ligga ensammen är guld värt, hellre ensammen på ett skitställe än att bråka med massa andra båtar på ett hett ställe. Men det är inte hur jag fiskar som egentligen är det viktiga (kanske la fokus på lite fel grej när jag skrev att man kan rikta fisket olika, de flesta under fetivalen riktar omedvetet sitt fiske...) Medparten av de andra fiskar med typ sex stycken 5 cm countdown:s (eller andra trams beten) längst med land, helst ska pulkan då och då stöta i land, då är det bra.. Många av de tävlande har aldrig sett ett friligagnde grund, det är folkölen och smörgossarna som är viktigast. Som ett "bevis" på detta kan sägas att det fångades under tio gäddor över fem kilo på förra årets festival... Så jag står pall vid att man inte ska dömma bort den större fisken i ett vatten, bara för att ett tävlingsresultat säger annat.
Visst, kanske något av ett sidospår, men ändock ett praktiskt exempel på att en fisketävling inte alltid speglar storleksammansättningen på bästa sätt.
Få vatten, om något kan konkkurera med lödde om riktigt stora gäddor (ofta), det har du rätt i. Men jag skrev också "vissa vatten"... Jag vågar tro att likande vatten finns, många kanske ouptäcktaatt lödde skulle vara något helt unikt på riktigt stora gäddor tror jag inte. (vilket du dock verkar hålla med om, i alla fall lite)
På andreaså lät det precis som att fisket i lödde var bra JUST/ENBART på grund av att 100cm regeln finns. Fisket i lödde kanske håller sig bra på grund av den, men regeln är ju inte orsaken till att fisken blir stor och att det finns hyfsat många av de stora. Jag menar, bara för att man inför 100cm regeln i nån sjö betyder ju inte det att storleken på fisken kommer att skjuta i höjden. De rätta förutsättningarna måste ju finnas där. Och fisketrycket, annars kommer det inte upp några gäddor...
Du nog betydligt bättre koll på lödde än mig, jag borde kanske hellre fly än illa fäkta på den fronten. Jag trodde Åke och karin låg ganska nära i tiden. Men visst fisketryck fanns ju i alla fall där innan regeln, även om de flesta förmodligen valde att släppa 100+ redan då.:confused:
Man lär sig nått nytt varje dag... Föresten, fick inte han Åke en på 21,45 eller nått liknande? Är det en officiell 20:a eller vilar det mysterier kring den fångsten som runt de flesta andra 20+?
Vore skojj om ni kunde komma. En C&R klass vore roligt att kunna erbjuda, men intresset bland de som redan tävlar är (var) lågt. I en udnersökning för några år sedan svarade 2% att de skulle kunna TÄNKA sig att vara med i en C&R klass. (å då var jag ett av teamen, så förutom mig fanns av 170-200 båtar 3 team som var intresserade.) Men det kanske kan locka in nytt folk. Förmodar att du redan har kontakt med någon i klubben, är det nått annars så kan du fråga mig, så ska jag svara efter förmåga, annars går det nog att koppla vidare=)
Har för övrigt ett presentkort på Frykenbadens Camping (övernattning) som jag vann förra året, jag bor typ bredvid starten så det känns kasst för mig. Kan sponsra dig med det om du kommer hit och ska bo någonstans:)
David Lundqvist
24-06-2005, 01:44
En 100cm regel är ingen förutsättning för att gäddorna ska bli stora. Men dom måste få tillräckligt med tid på sig för att hinna bli stora. Antingen så låter man dom vara (vilket säkerligen gäddorna föredrar) Eller så fiskar man på dom och försöker påverka dom så lite som möjligt. En gädda på 100cm har kommit en bra bit på väg mot att bli riktigt stor. Har man en regel som säger att dom ska tillbaka i vattnet borgar man för att dom får en chans att blomma ut i sin fulla potential, och inte sluta som rävåtel. En sådan regels betydelse varierar i olika vatten. Men den gör aldrig fisket efter grov gädda sämre, bara bättre.
Verkar bli en liten skiva på kvällen, och då är det ju skönt att inte behöva krypa så långt. Boende på campingen skulle vara perfekt!
21,45:an är fångad av en annan Åke och den är riktig.
Gäddbestånd går utan tvekan i cykler som styrs av många faktorer. Fisketryck är en av dom. Hårt fiske - färre stora. Inget fiske - många stora. Andra faktorer är hur mycket bytesfisk som finns i vattnet, hur väl gäddan lyckas med leken etc. När flera förutsättningar klaffar, då blir det jackpot.
Lödde erbjuder en gädda bästa möjliga möjligheter. Gäddorna växer snabbt, och dör relativt unga. Karin och Åke var först på Lödde, hade det för sig själva.. Går inte att jämnföra då med nu. Drar man det till sin spets och räknar bort samtliga återfångster (vanligast är att gäddan återfångas 1-2år senare, extremt ovanligt med återfångst samma säsong) reduceras antalet stora dramatiskt. Den verkligheten hade gällt om alla tagit upp det dom fångat. Tro vad du vill, men det kan fiskas hur mycket och hur inriktat som helst på dom flesta andra ställen, det kommer ändå inte att fångas gädda på 18-20.. Det handlar om extremt speciella individer i en extremt speciell miljö.
Vi planerar för en C&R klass på frykenfestivalen. Mitt arbetsschema sträcker sig från aug-aug så jag vet inte om jag är ledig 24-25sep än, men ambitionen är att dyka upp.
Skitsnack som vanligt!
Stort fisketryck ger större individer hellre än mindre och färre, speciellt vad det gäller gädda. Internkonkurrensen är den viktigaste faktorn som styr individstorleken.
Bevis 2
I sjön Hemming Lake i Manitoba i Kanada där startade man i mitten av 40-talet ett veritabelt utrotningskrig på gädda.Man ville bli av med en parasitmask som använde gädda som värddjur ett tag.
Man fiskade med en intensitet som sannolikt inget annat gäddbestånd varit utsatt för .
Men den genom utglesningen alltmer förbättrade tillväxten av gäddan i Hemming Lake gjorde att man lade ner detta projekt! För arbetssamt med motsatt effekt! Gäddan gynnades av hård, decimering även storleksmässigt.
Utebliven lek gynnar oxå storleken mer än lyckad lek!!
Finns forskarrapport på det.
Gunnar Svärdsson gjorde en undersökning i en vid sötvattenlaboratoriet drottningholm avspärrad mälarvik. Mellan åren 1937-1944. Gäddorna fick leka därefter fiskades de bort. Första året lekte 20 honor+44 hannar och årsproduktionen blev det året 865 gäddyngel storlek 7.6 cm. För varje år sjönk antalet gäddor delaktiga i lek, men produktionen årsyngel samt storleken på dem steg. Sista året var det 1 hona + 5 hannar, gav 1 598 gäddyngel mellan 6-14 cm. Ca en fördubbling av årskullen! Genomsnittsvikten +%? Källa : Svärdsson Gunnar - Gäddleksstudier år 1947
Karin och Åke ensamma om storgäddorna???
Hur mycket vet du om antalet storgäddor i Löddeå tidigare när man i princip alltid tog hand om fångsten? Inte ett skit. Man får fortfarande ta med sig en matgädda från Löddeå. Det enda skälet till krav på återutsättning av +100cm´s gäddor är att Löddeå´s FVO vill kunna sälja fiskekort i framtiden. Som de dessutom inte satsar på gäddfiskevård utan till prickfiskar.
Så krass är verkligheten......
Jag tycker på nått sätt ändock att det jag skrev har med debatten att göra. Det började med att Andreas skrev att kommande generationer inte skulle ha någon gädda att fisk på, sen skrevs det att det nog mest var de stora som skulle stryka med och börja ta slut, att de kanske redan gjort det. Jag försöker visa att i andra fall har inte tävlingsresultatet helt speglat storleken på gäddan i vattnet.
Som ett "bevis" på detta kan sägas att det fångades under tio gäddor över fem kilo på förra årets festival... Så jag står pall vid att man inte ska dömma bort den större fisken i ett vatten, bara för att ett tävlingsresultat säger annat.
Visst, kanske något av ett sidospår, men ändock ett praktiskt exempel på att en fisketävling inte alltid speglar storleksammansättningen på bästa sätt.
Få vatten, om något kan konkkurera med lödde om riktigt stora gäddor (ofta), det har du rätt i. Men jag skrev också "vissa vatten"... Jag vågar tro att likande vatten finns, många kanske ouptäcktaatt lödde skulle vara något helt unikt på riktigt stora gäddor tror jag inte. (vilket du dock verkar hålla med om, i alla fall lite)
På andreaså lät det precis som att fisket i lödde var bra JUST/ENBART på grund av att 100cm regeln finns. Fisket i lödde kanske håller sig bra på grund av den, men regeln är ju inte orsaken till att fisken blir stor och att det finns hyfsat många av de stora. Jag menar, bara för att man inför 100cm regeln i nån sjö betyder ju inte det att storleken på fisken kommer att skjuta i höjden. De rätta förutsättningarna måste ju finnas där. Och fisketrycket, annars kommer det inte upp några gäddor...
Du nog betydligt bättre koll på lödde än mig, jag borde kanske hellre fly än illa fäkta på den fronten. Jag trodde Åke och karin låg ganska nära i tiden. Men visst fisketryck fanns ju i alla fall där innan regeln, även om de flesta förmodligen valde att släppa 100+ redan då.:confused:
Man lär sig nått nytt varje dag... Föresten, fick inte han Åke en på 21,45 eller nått liknande? Är det en officiell 20:a eller vilar det mysterier kring den fångsten som runt de flesta andra 20+?
Vore skojj om ni kunde komma. En C&R klass vore roligt att kunna erbjuda, men intresset bland de som redan tävlar är (var) lågt. I en udnersökning för några år sedan svarade 2% att de skulle kunna TÄNKA sig att vara med i en C&R klass. (å då var jag ett av teamen, så förutom mig fanns av 170-200 båtar 3 team som var intresserade.) Men det kanske kan locka in nytt folk. Förmodar att du redan har kontakt med någon i klubben, är det nått annars så kan du fråga mig, så ska jag svara efter förmåga, annars går det nog att koppla vidare=)
Har för övrigt ett presentkort på Frykenbadens Camping (övernattning) som jag vann förra året, jag bor typ bredvid starten så det känns kasst för mig. Kan sponsra dig med det om du kommer hit och ska bo någonstans:)
Skulle vara intressant att göra en jämförelse mellan just Fryken och Löddeå på hur många +12 som tagits per fiskeinsats? Du, Rosa Magnum kanske kan ge lite statistik om Fryken och dissaren David kan ta fram lite om Löddeå?
Vad fan är detta för en jävla sida ?är ni sjuka ? Det måste va ett skämt. . .
Om inte gå inte på www.svenskagaddklubben.se (http://www.svenskagaddklubben.se/) och läs om C&R eller gör ni detta bara för att jävlas ?
Vad fan är detta för en jävla sida ?är ni sjuka ? Det måste va ett skämt. . .
Om inte gå inte på www.svenskagaddklubben.se (http://www.svenskagaddklubben.se/) och läs om C&R eller gör ni detta bara för att jävlas ?
s1mon!
Du kommer att lära dig mycket mer om gädda HÄR än någonsin på din länk!!
T.O.M om vi hjälper dig att rätta din länk www.svenskagaddklubben.com (http://www.svenskagaddklubben.com)
Seriöst så innehåller denna sida mer om gäddan än vad SGK´s gör.
De kräver dessutom att du betalar för att få träffa andra likasinnade. Någon gång per år får du ett nyhetsutskick Crocodile News som är helt inaktuellt.
Sedan vill jag be dig tvätta munnen med såpa.......Inga mer sådana uttryck!
S1mon: http://storsloken.se/forums/showthread.php?t=170
Där finns lite vad vi tycker om den klubben. :eek:
David Lundqvist
14-07-2005, 13:26
..scanner.. Har du glömt att ta dina piller?.. Ta några till, så rundar vi av det här innan det blir pinsamt, som förra gången..
David Lundqvist
14-07-2005, 14:09
Angående Lödde - Fryken. Det är två helt olika fisken. I Lödde nöter man på extremt inaktiv fisk, fisk som lekvandrat (från havet) och bara har lek i huvudet, väntar på rätt förutsättningar. (Lite som att fiske på XXX i älv. Dom hugger när dom är nystigna, eller när förutsättningarna ändras, ström etc.. Där emellan står dom och trycker) Fryken är fiske efter aktiv fisk som jagar. Stora beten pelagiskt över stora djup i höga hastigheter..
Lödde är 10-30m bred och 1-3m djup, sträckan som är aktuell för stora gäddor kanske är 1mil lång. En hektisk dag kanske det är 50 fiskare på den sträckan. Hårt fisketryck påverkar fisket negativt.
Fryken är kanske 1km bred i snitt? Stora områden 100m djupa, och sjöarna är 8mil långa. En hektisk dag på fryken? (undantaget festivalen) Dom gångerna jag varit där har jag varit ensam..
Behöver ingen statestik för att säga att det är mkt lättare att dra en 12kg på fryken (baserat på eget och vänners fiske) än vad det är på lödde.
I lödde väger 1 av 3 10kg+ över femton (statestik som är några år gammal, nu fiskar fler högre upp där nappar det bättre, men det är längre mellan toppfiskarna). Kan inte Jesses statestik exakt, men tror att han har ca 45-50 över tio kilo, tror att två av dom väger över 15?
Storgäddfiske och bergsklättring har flera paraleller. Det är den högsta toppen, eller den tyngsta gäddan som gäller. Lödde är som en ökenvandrig eller en bergsbestigning. Fiskar man nära mynningen (där dom flesta stora fångas) har man kanske ett hugg på 5-10 heldagar, utslaget på hela säsongen. Ingen sitter där i snålblåsten för en 10-12kg (finns hur många trevligare och lättare ställen som helst!) Nej, det man fantiserar om är en 17, 18, eller 19kgs.. och det simmar med all säkerhet fisk över 20 i vattnet!..
..scanner.. Har du glömt att ta dina piller?.. Ta några till, så rundar vi av det här innan det blir pinsamt, som förra gången..
Mest pinsamma var väl dina kommentarer till alla vanliga gäddfiskare i Sverige??
Ska vi upprepa dem igen? Ursäkten kanske kommer någon gång?
Ursäkta mitt språk Scanner, blir bara grymt arg och ledsen, och undrar bara varför ni inte tänker mera på gäddfisket jag menar så pass duktiga gäddfiskare som ni är så förstår jag inte varför ni inte tillämpar C&R ?
Ursäkta mitt språk Scanner, blir bara grymt arg och ledsen, och undrar bara varför ni inte tänker mera på gäddfisket jag menar så pass duktigta gäddfiskare som ni är så förstår jag inte varför ni inte tillämpar C&R ?
Du behöver inte vara arg och lessen. Finns faktiskt inget vetenskapligt bevis någonstans att C&R på gädda har någon betydelse för arten gädda.
Den enda betydelsen den har är hos dig. Så länge du känner dig tillfreds med att släppa tillbaka dem behöver du inte ta till dina arga ord om hur vi andra gör med våra gäddor.
Vem tänker på alla de stackars betesfiskar som utsätts för den mest grymma behandling man kan tänka sig? Ex.vis de stackars regnbågar David Lundqvist sätter på massa 3-krokar och förväntar sig att de ska strimlas levande i en gäddkäft?
Det är lika intressant att se varje gång något sådant, som visats på klotterplanket dyker upp. Tror någon verkligen att det går att fiska ut ett vatten med spö? Stackars människor.
Jag har fiskat i Indalsälven i nästan 40 år å det det enda jag kan säga med visshet är att det aldrig varit brist på gäddor. Någonsin.
Jag minns sommrar när jag tog 5-10 stycken per dag 3-5 dagar i veckan. Det märktes aldrig, trots att de flesta togs på en mycket begränsad area.
Fiska å döda fångad fisk. Något annat borde inte få förekomma.
Jag minns sommrar när jag tog 5-10 stycken per dag 3-5 dagar i veckan.
Tänk om du hade släppt tillbaka dem . . .nu vet inte jag hur stora dom var men dom hade med all sanolikhet blivit större och om ett par år kanske du hade fått 15-20 "fina" gäddor om dagen, har du aldrig tänkt så eller tänker du bara på fiske för dagen ?
Detta känns som ett "Déjà Vu"
Det faktum att jag å några till ÄTER fisken som fångas, är den inte relevant?
Tänk om du hade släppt tillbaka dem . . .nu vet inte jag hur stora dom var men dom hade med all sanolikhet blivit större och om ett par år kanske du hade fått 15-20 "fina" gäddor om dagen, har du aldrig tänkt så eller tänker du bara på fiske för dagen ?
Tänk om det varit så enkelt,men ett ekosystem är mer komplicerat än så.Vilket det också skrivits en del om.
http://storsloken.se/forums/showthread.php?t=87
http://storsloken.se/forums/showthread.php?t=329
Jag minns sommrar när jag tog 5-10 stycken per dag 3-5 dagar i veckan.
Välkommen tillbaka S1mon, mindre lessen och arg hoppas jag!
Att medvetet "plåga" fiskar bara för eget välbefinnande måste tåla att diskuteras. Att använda piska på galopp- och hopphästar diskuteras. Likaså tupp- och tjurfäktning. Tivolidjur anses ska förbjudas i Sverige! C&R i ett vatten kanske kan jämställas med tivolidjurbehandling?
Micke Odell´s (fiskedrag tv4)
- Hahahahahahhah, vi låter den simma hem igen. Kan vara ett exempel.
Skulle säkert bli svårt att motivera att kasta sten på duvorna på torget, bara för att det är kul för mig. En och annan duva kanske skadas men de flesta klarar ju behandlingen? Eller mata måsarna med bröd doppat i alkohol, skitkul att se de flyga konstigt. En och annan kanske skadar sig men det är ju kul för mig att se dem!!! Måsar,duvor anses ju som skadedjur, precis som gäddor.
C&R är ett rent egoistiskt val inte ett biologiskt, då bör du vara lite påläst i dina argument varför just DU "plågar" fisken. Alla här är vi sportfiskare och vi tillskansar fiskar lidande för vårt eget höga nöjes skull. Vi skrattar åt fiskens dödskamp och ju mer den kämpar för livet desto roligare. Den som säger annat ljuger. Så enkelt är det.
Med detta sagt kan man börja diskutera nyanser men alla är vi djurplågare om man går till kärnan i frågan.
Men renodlade C&Releasare går flera steg längre. Ju FLER gånger ni får plåga samma fisk desto mer nöje? Tänk vilken härlig och njutbar känsla att få NÄSTAN plåga livet ur en gäddmadam och sedan förnöjt få luta sig tillbaka i 12 sekunder med vetskapen om att ens fiskepolare får göra samma sak en 10-15 gånger till innan fisken dör av skadorna eller helt enkelt svälter ihjäl pga näringsbristen framåt hösten. Ännu goare blir det när man vet att fiskar inte känner någon smärta eller att någon annan fiskar på grund av några andra primitiva känslor än de här. Fiskar skall C&Releasas bara…. så är det? Helt utan eftertanke varför?
Med eller utan ironi hur låter detta S1mon?