Visa fullständig version : Djävulens bästa knep..
David Lundqvist
09-05-2005, 00:23
Det sägs att djävulens bästa knep var att övertyga människorna om att han inte fanns. Trodde dom inte att han existerade, behövde dom inte passa sig för honom..
Ni har gett bonkandet ett ansikte som många inte trodde existerade. Tack vare er har många fått upp ögonen på problematiken. Ska man gå lite på de omdömmen ni får runt om på olika forum etc. verkar det inte vara särskillt många som sympatiserar med er?..
Tack vare er har C&R vunnit fler anhängare!!
Blev inte så mycket gäddfiske som planerat. Körde XXX istället. Fick dock en tia och en elva. Kompisar som jag fiskade paralellt med fick på 15,1; 13,25; och 12,6kg. Samtliga var räkmackegäddor som simmade in i håven själva. Vi släppte dom och kommer åka dit nästa gång igen, så att dom kan simma in i håven en gång till.. Ser bra ut i statestiken, dessutom så lämnar all "cred" från andra gäddfiskare en söt eftersmak... ;) (osande ironi!)
Kul att se att du är tillbaks välbehållen från ditt fiskafänge David.
Vår tanke med storsloken.se är att utgöra ett seriöst alternativ till de andra sajterna, som i mitt tycke styrs väldigt mycket efter det som är "inne" och "humant". Tänk på att fisket i alla tider handlat om att döda och använda de resurser naturen ställer till förfogande.
Sen tror jag det motsatta angående Catch & Release. För första gången finns det ett språkrör som står upp för de gamla värderingarna, nedärvda sedan generationer. En riktig jakt avslutas med ett bonk. Människans mest primitiva beteende har inte förändrats under den korta tid C&R har varit "hippt", en bonkad gädda kanske avstyr andra hemska beteenden hos människan? Som en ventil ungefär.
Lägg till också att vi på kort tid samlat 136 medlemmar, vilket torde tyda på att vi säger någonting som ligger i linje med vad andra tycker. Javisst får vi mycket mail som anser att vi främjar dödande och djurplågeri, men det är också många som tycker att "humanismen" och kanske framförallt "förmänskligandet" av fisk gått alldeles för långt.
Det är nog också lätt boende i storstad att tro att de gör naturen en tjänst genom att släppa tillbaks gäddor, men i våra vatten är detta en outtömlig resurs och i många fall en skadeorsak för många fiskevårdsområden. Ett antal FVO:n står helhjärtat bakom den opinion vi skapar via denna sida.
Förhoppningsvis gör också storslokens Gäddbibel ett intryck på nuvarande och kommande gäddfiskare. Vi hade helt enkelt tänkt att bli nr 1 på gädda.
Du är också hjärtligt välkommen på Gäddturneringen Storsloken 2005 David. (Vi lovar att titta bort när du släpper tillbaks fisken)
Det sägs att djävulens bästa knep var att övertyga människorna om att han inte fanns. Trodde dom inte att han existerade, behövde dom inte passa sig för honom..
Ni har gett bonkandet ett ansikte som många inte trodde existerade. Tack vare er har många fått upp ögonen på problematiken. Ska man gå lite på de omdömmen ni får runt om på olika forum etc. verkar det inte vara särskillt många som sympatiserar med er?..
Tack vare er har C&R vunnit fler anhängare!!
Blev inte så mycket gäddfiske som planerat. Körde XXX istället. Fick dock en tia och en elva. Kompisar som jag fiskade paralellt med fick på 15,1; 13,25; och 12,6kg. Samtliga var räkmackegäddor som simmade in i håven själva. Vi släppte dom och kommer åka dit nästa gång igen, så att dom kan simma in i håven en gång till.. Ser bra ut i statestiken, dessutom så lämnar all "cred" från andra gäddfiskare en söt eftersmak... ;) (osande ironi!)
Välkommen David!
Att medvetet "plåga" fiskar bara för eget välbefinnande måste tåla att diskuteras. Att använda piska på galopp- och hopphästar diskuteras. Likaså tupp- och tjurfäktning. Tivolidjur anses ska förbjudas i Sverige! C&R i ett vatten kanske kan jämställas med tivolidjurbehandling?
Micke Odell´s (fiskedrag tv4)
- Hahahahahahhah, vi låter den simma hem igen. Kan vara ett exempel.
Skulle säkert bli svårt att motivera att kasta sten på duvorna på torget, bara för att det är kul för mig. En och annan duva kanske skadas men de flesta klarar ju behandlingen? Eller mata måsarna med bröd doppat i alkohol, skitkul att se de flyga konstigt. En och annan kanske skadar sig men det är ju kul för mig att se dem!!! Måsar,duvor anses ju som skadedjur, precis som gäddor.
C&R är ett rent egoistiskt val inte ett biologiskt, då bör du vara lite påläst i dina argument varför just DU "plågar" fisken. Alla här är vi sportfiskare och vi tillskansar fiskar lidande för vårt eget höga nöjes skull. Vi skrattar åt fiskens dödskamp och ju mer den kämpar för livet desto roligare. Den som säger annat ljuger. Så enkelt är det.
Med detta sagt kan man börja diskutera nyanser men alla är vi djurplågare om man går till kärnan i frågan.
Men renodlade C&Releasare går flera steg längre. Ju FLER gånger ni får plåga samma fisk desto mer nöje? Tänk vilken härlig och njutbar känsla att få NÄSTAN plåga livet ur en gäddmadam och sedan förnöjt få luta sig tillbaka i 12 sekunder med vetskapen om att ens fiskepolare får göra samma sak en 10-15 gånger till innan fisken dör av skadorna eller helt enkelt svälter ihjäl pga näringsbristen framåt hösten. Ännu goare blir det när man vet att fiskar inte känner någon smärta eller att någon annan fiskar på grund av några andra primitiva känslor än de här. Fiskar skall C&Releasas bara…. så är det? Helt utan eftertanke varför?
Med eller utan ironi hur låter detta David?
Ett upprop MOT C&R skrivs under av fiskevårdsansvarig i Löddeå, kallar du det för att pro C&R av löddeåsuggorna har ökat? Vad har du för omvärldsbild egentligen?
Antalet betalande medlemmar i SGK närmar sig medlemstalet här!!
Vad säger det om ert jobb egentligen?
Hur många år har ni haft på er?
Storsloken.se har haft några månader på sig.
Varför är det ingen som vill/vågar ta på sig ordförandeskapet?
Bonkandet är vad gemene man gör, vill göra, kommer att göra även i framtiden, oavsett om du blandar in Djävulen, Gud, SGK och din mormor.
MVH
Scanner
[QUOTE=David Lundqvist]QUOTE]
Citat från SGK´s hemsida:
"Bli medlem i Svenska Gäddklubben och medverka till en bättre miljö för gäddan."
Citat från David Lundqvist:
"Sätter man det i ett sammanhang, tycker jag det ser ut så här.
"Kraftverksdammarna finns där redan, regnbågskassarna likaså.. Är man road av att fiska efter grova gäddor förstår jag inte vad som är fel med att ta vara på möjligheterna?
Likaväl som många av er på den här sidan (min högst personliga förutfattade mening!) inte är särskillt inponerade av feta 120cm gäddor i en kraftverksdam, lämnas nog dom flesta gäddfiskare ganska oberörda av en XXXXX som plockar en insekt på ytan i en liten bäck..
Det är bra och rätt att engagera sig och känna för saker, men när man kan läsa lite i mellan raderna (möjlig feltolkning av mig?) och tolka in att det främst handlar om ens personliga intressen att kunna fiska i en outbyggd älv som ligger bakom. Då tycker jag inte att argumenten väger tyngre än gäddfiskarens som drömmer om att få känna gunget av en 15kg+.."
"Jag har inga problem med det, men tycker det är trångsynt att reagera på en gäddfiskare som exploaterar möjligheterna.
http://www.edgeflyfishing.com/forum/Smileys/classic/wink.gif
David"
Slut citat av David Lundqvist
Detta skriver presstalesmannen för SGK David Lundqvist om våra dammbyggnader och regnbågskassodlingar. Utmärkta gäddmiljöer?
Utmärkta fiskemiljöer? Fram för mer utbyggda älvar? Fram för mer regnbågsodlingsrymmare?
Skit i miljön, bara för att få feta begagnade gäddmadamer?
Se diskussionen i sin helhet:
http://www.edgeflyfishing.com/forum/index.php?topic=30440.0
En Östersundsbo som reagerar på gäddgurus romantisering av kraftdammar och rymlingar från regnbågsodlingar.
Vill egentligen svenska gäddkramare ha fler kraftverksdammar, regnbågsodlingar, gödseldiken, miljöförstörda vatten, svartlistade, och på andra sätt optimerade gäddvatten.
Ja tydligen! För det är där man hittar FETgäddan.
MVH
Scanner
Horst Kuehne
11-05-2005, 08:09
Hej Scanner! Ja du, det var ord och inga visor, du har tydligen "gjort din hemläxa". Håller helt med dig och kan bara säga ett enda ord: A M E N !
David Lundqvist
29-05-2005, 23:08
mr2jswe: Tackar! "hippt" "inne" "humant". Använda sig av det som naturen ger. I generationer (som du skriver) har människor gjort just det, man har också format naturen för att möta människans behov. Från att bränna ner skog för att få åkermark, spränga berg för att komma åt malm, tämja vilda djur till boskap och sällskap etc.. Faktum är att det är lite vi gör i och med naturen som inte främjar våra egna syften. Vi formar den som det passar oss.
För mig är fiske efter stora gäddor intressant och spännande, därför gör jag vad jag kan för att bibehålla, eller rent av förbättra ett bra storgäddfiske. Försöker forma naturen i den riktningen. Ett led i det är att arbeta för att det skall finnas så många stora gäddor som möjligt där jag fiskar. Tas några bort, blir det några färre att fiska efter, chansen att få hugg av en minskar..
Ni arbetar för en motsatt utveckling, påverkar naturen på erat sätt, genom att ta upp så många gäddor som möjligt reduceras chansen att någon ska hinna bli stor..
Scanner: Är övertygad om att dom allra flesta fiskar för nöjes skull. Vet inte hur du ser på saken, men för mig är utmaningen att locka en speciell fisk till hugg det som får mig att fiska. Vägen dit är ett äventyr. Ser inget som hellst nöje i att plåga fisken. Ser inte logiken i att förutsättningarna ändras om fisken får en kniv mellan ögonen efter fighten?.. Är därimot övertygad om att fisken själv väljer en ny chans, framför kniven.
Hade det inte varit för det faktum att jag har närmare 100mil till Jämtland från skåne hade jag mkt väl kunnat tänka mig en liten "guesting". Känns dock drygt att köra så långt, bara för att få däcken sönderskurna på bilen..
David: Att du får däcken sönderskurna av ligister är osannolikt men däremot kan du få dem söndrskurna av de allt sämre vägarna i hela Norrland.
Vill du fiska David så hämtar jag dig på tågstationen eller flyget i Östersund.
Mat och logi ordnas också.
Jon J
David Lundqvist
30-05-2005, 00:09
Jag kör en gammal subaru som har gått ca 20 000mil norr över, tror inte den har några problem, om det bara är vägarna det gäller.. Men visst är det skönt att slippa köra! Och mat och logi låter ju lockande..
Ni får beskriva stället ni ska fiska på, och fisket..
David Lundqvist
30-05-2005, 18:18
För mig är det stor skillnad på små snärtgäddor och stora gammla madamer. Gäddan är ingen hotad art, så för den saken skull kan man nog i det närmaste ta upp hur många som helst. Flera exempel visar till och med att mängden gädda ökar vid hårt fiske!.. Förklaringen ligger i att färre större individer kan hålla smågäddbeståndet i schack.
Större gäddor är ingen outtömmlig resurs, fiskar man på ett storgäddbestånd och tar bort dom största fiskarna kommer medelvikten på dom fångade fiskarna att störtdyka.
Fråga er själva hur stor del av dom gäddor ni fångar som väger över 5, eller tio kilo. Dom 4 första gäddorna jag fångade i år vägde 13,4; 13,0; 7 och 9,8kilo. Allt handlar inte om storlek, men ett bra fiske på grov gädda (om det nu är det man vill ha?) är oförenligt med att bonka allt man fångar.
Man får välja. Grova gäddor, eller att traditionsenligt få avsluta sin jakt med att bonka och samtidigt få utlopp för lite "heta känslor", (lätta på ventilen)..
För mig är det stor skillnad på små snärtgäddor och stora gammla madamer. Gäddan är ingen hotad art, så för den saken skull kan man nog i det närmaste ta upp hur många som helst. Flera exempel visar till och med att mängden gädda ökar vid hårt fiske!.. Förklaringen ligger i att färre större individer kan hålla smågäddbeståndet i schack.
Större gäddor är ingen outtömmlig resurs, fiskar man på ett storgäddbestånd och tar bort dom största fiskarna kommer medelvikten på dom fångade fiskarna att störtdyka.
Fråga er själva hur stor del av dom gäddor ni fångar som väger över 5, eller tio kilo. Dom 4 första gäddorna jag fångade i år vägde 13,4; 13,0; 7 och 9,8kilo. Allt handlar inte om storlek, men ett bra fiske på grov gädda (om det nu är det man vill ha?) är oförenligt med att bonka allt man fångar.
Man får välja. Grova gäddor, eller att traditionsenligt få avsluta sin jakt med att bonka och samtidigt få utlopp för lite "heta känslor", (lätta på ventilen)..
David Lundqvist felet med er i SGFk att eran kunskap om fiskevård är noll. Har givit er chansen att ta reda lite mer om det. Om du läser din läxa böcker tillexempel en av sveriges mest erkända proffessorer Gunnar Svärdsson. Då kanske Gäddfundamentalismen går ur dej och dom som känner av den. Men vill man blunda och hålla för öronen, då är det svårt. Bara titta på Iran. Nä satsa eran kamp på att bevara abborren, som nu är borta i skärgården. Har inte hört om att gäddan är på utdöende.
- Elanen (http://www.fiske.nu/ASP/test.asp?id=1449)08:56:42
Hittade detta från FNU-planket! Elanen är en annan skribent i Fiskejournalen.
Intressant att det är fler som avslöjar SGK´s okunskaper!