Horst Kuehne
24-04-2005, 16:16
Bonk - bonk - bonk! Nu har gäddorna kommit igång, åtminstone i Härjedalen. Var ute idag och fick 3 st., en på 1,4, en på 1,8 och så en på 4,5 kilo. Det var ett ljuvligt ljud när bonkandets eko hördes i morgonens tystnad på älven. Men än kommer jag inte med båten till mitt favoritställe. Det ligger fortfarande för mycket snö på skogsvägen ner till älven. Hur går det för er andra i övriga delar av Norrland? Vore intressant att höra! ("3 down - 1497 to go!")
Team Utrotarna, jag (Johnny) Jon och Kent var ute och testade på en kylslagen Indalsälv 23/4-2005. Det var kallt och gäddorna var definitivt inte i farten. Vi landade 2 st, en på kilot och en på lite drygt detsamma.
Bildbeviset på den massiva 1 kilos gäddan ;) finns här (http://storsloken.se/forums/gallery/showimage.php?i=97&c=10).
Det var otroligt skönt att få komma ut och vädra grejorna, även om det antagligen dröjer ett antal veckor innan Indalsälven vaknar till. Precis som dig Horst kunde vi inte nå vissa ställen p.g.a. isen, och vi fick kolla så att vi inte körde på isflak.
Leker gäddorna vid +8 grader i vattnet? Vi kommer i alla fall att mäta temperaturen i Indalsälven så kanske vi kan se när de börjar kvickna till.
Skitfiske på er!
/Johnny
Var ut och testade idag igen fick 3 st 2kg hangäddor, ingen hade lekt ännu.Så det verkar sent i år.
:mad: