handdator

Visa fullständig version : Felaktig info på FAQ sidan

Rasmus
21-01-2005, 20:25
På Storslokens FAQ sida kan man läsa:

"Visste du att världens största gädda fångades 1938 i byn BayernHausen. Den vägde 350 kg, och var 6,5 m. (Bara kraniet på bilden är 12,5 feet per inch) Gäddans ålder uppskattades till 150 år. Det var inte Team Utrotarna som tog den.. vi var inte födda ännu".
Detta är inte sant. En störra gädda fångades i 2004 i Sverige:

Världens största gädda fångades i en Svensk sjö var C&R har bedrivats igennom dom sista mera änn 100 år. Fisketillsyningsman Sven "Fläskläppe" Svensson bevittnar fångsten; "Efter min farfar i 1902 innförte C&R i sin sjö i norra sverige (inte mittsverige) har gäddorna blivit större och större, och har nu nått helt ootroliga storlekar. Dom riktigt stora tar vi oftast på fluga, fisken på bilden var femton meter lång och vågen gik ner til otroliga 1,0871 ton och övergik därvid gällande rekorden från 1938 / byn BayernHausen på 350 kg, och 6,5 m. med hela 737,1 kilo!!!, fiskan som har märkts har fångats 16 gångor före, sist i 1979 men vikt och längd kännas inte från dengång da fångstmannen släppte fisken direkt med ordana; "Herra jävlar vilken fisk, ingen kommar att tro mig om jag väger och mäter DEN"...

Fångstmannen, en dansk fisketurist, Kåre R. Larsen, säger om fångsten; "Jag tröttnade på allt gädddödandet för skryt, kortvarig prestige och pengar. Folk är så snåla söderöver, till eksempel runtt Stugun att dom hälra jobbar med gäddor i stället for att köpa billig hundmat, ingan fatter det mera, jag tror bara det är folk från mittsverige som fortfarende hållar på med det och oftast typ nybörjare som inte får kvinna nog, du vett macho och sån, jag har även sett på vissa internetfora at dom provar att få låna andras kvinnor, säkert for at dom inte själv har någon eller kanske det är därfor dom dödar gäddor och allt annnat, dom provar att få ihop lite pengar til en resa till Haparanda. Men, i alla fall, jag slängte ut min fluga med et såkallad "backlashs witchcast" längs en vasskant och fiskan tog direkt. Ungefär 157 vittnar så drillningan som tog 67 timmar, tvo barn föddas och et vittne avled av hjärtinfarkt innan fisken drogs upp och Kåre direkt gik ind i munnen och drog loss sin fluga. Fångsten, med båda vikt och längd, är nu bevittnat av dom 124 personer som var kvar från hugg till landning. Fiskeriverkets ordförande drog sig i stort set direkt efter fångsten, han sagde "Jag har kört fel sätt hela tiden, jag trodde att man bara kunde dra upp hur mycket fisk som helst utan att tänke, jag var pressat av många, men da jag så denna fisken visste jag att jag har tänkt fel, jag har varit påverkat av grupppress hemma som barn, framöver vil jag arbeta anonymt för att samla inn pengar till en förening som kallas SGK"...

Unregistered
21-01-2005, 20:27
Se nya världsrekordet straks före landningen här;

http://www.rasmushansen.com/rhimages/grovgeddeuds.jpg

/Rasmus

mr2jswe
21-01-2005, 20:50
:eek: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
ja där ser man, till och med jag kan ha fel ibland!
fyfan jag skulle göra i byxorna direkt!!

Jon
21-01-2005, 20:56
Vidtag försiktighet vid avkrokning. Försäkra dig om att fisken har återhämtat sig innan du låter den simma iväg!
Hoppas du följde denna sgk regel :D :D
Tur du inte hade båt

Unregistered
21-01-2005, 21:30
En kort briefing från lasarettet i Haparanda från Kåre;
"Efter flera operationer börjar jag att längtas hem. Jag fattar inte vad dom säger till mig, det verkar som att dom hela tiden vill gratulera med fångsten, men jag forstår inte dialekten, kanske ryssk ??? min tolk vill inte översätta längre, men jag har set en som påminnar om systar Storsloken flera gångor, kan det vara så at hon är tvilling ??? Det var min arm och ena benet som är problemet, men efter mera änn tvo månader här borjar hoften och skrävet att krångla på sig, det blir värre och värre, vilken jävla tur att jag fik den fisken".
Nyheterna/ekorret

Unregistered
21-01-2005, 22:00
Vidtag försiktighet vid avkrokning. Försäkra dig om att fisken har återhämtat sig innan du låter den simma iväg!
Hoppas du följde denna sgk regel :D :D
Tur du inte hade båt

Nu var det inte jag som fångade fisken men Kåre R. Larsen... Bara för en säkerhets skull. Han är inte heller med i SGK om du undrar...

Unregistered
21-01-2005, 23:02
Fiskeriverkets ordförande drog sig i stort set direkt efter fångsten, han sagde "Jag har kört fel sätt hela tiden, jag trodde att man bara kunde dra upp hur mycket fisk som helst utan att tänke, jag var pressat av många, men da jag så denna fisken visste jag att jag har tänkt fel, jag har varit påverkat av grupppress hemma som barn, framöver vil jag arbeta anonymt för att samla inn pengar till en förening som kallas SGK"...[/QUOTE]

Sista nytt från Fiv:

Förhoppningsvis innebär utnämningen av den nye generaldirektören att Fiskeriverket överger den miljöfientliga kurs ( eksempel på fåniga påhitt som mindra bemedlade har lyssnat på http://www.fiskeriverket.se/index2.htm och http://storsloken.se/forums/showthread.php?t=26 ) verket hållit under Karl Olov Östers ledning. Östers inriktning har helt uppenbart varit att på alla sätt understödja de kommersiella intressena, även när rovdriften i hav och sjöar allvarligt skadad miljön, men han uttaler från lasarettets stängda avdeling att "Signifikant har varit att biologerna inom verket bytts ut mot ekonomer på ledande poster, men nu får det bara slut med all neputism och tonåringsaktiga beslut innom fisket, vi har tjänt pengar på det fiske som har bedrivats, vi har forstört så mycket, hoppas inte vi blir genfödda som konsumfisk. Pengarna ??? vi har användt dom på... ja, jag sägor inte mera, men det har inte varit fiskevård i alla fall"..

Over and out...
/Ekorret

Källa; Sven "Fläskläppa" Svensson, fisketillsyningsman...

MrMagic
22-01-2005, 13:06
Jag var den som dog i hjärtinfarkt....

På Storslokens FAQ sida kan man läsa:

"Visste du att världens största gädda fångades 1938 i byn BayernHausen. Den vägde 350 kg, och var 6,5 m. (Bara kraniet på bilden är 12,5 feet per inch) Gäddans ålder uppskattades till 150 år. Det var inte Team Utrotarna som tog den.. vi var inte födda ännu".
Detta är inte sant. En störra gädda fångades i 2004 i Sverige:

Världens största gädda fångades i en Svensk sjö var C&R har bedrivats igennom dom sista mera änn 100 år. Fisketillsyningsman Sven "Fläskläppe" Svensson bevittnar fångsten; "Efter min farfar i 1902 innförte C&R i sin sjö i norra sverige (inte mittsverige) har gäddorna blivit större och större, och har nu nått helt ootroliga storlekar. Dom riktigt stora tar vi oftast på fluga, fisken på bilden var femton meter lång och vågen gik ner til otroliga 1,0871 ton och övergik därvid gällande rekorden från 1938 / byn BayernHausen på 350 kg, och 6,5 m. med hela 737,1 kilo!!!, fiskan som har märkts har fångats 16 gångor före, sist i 1979 men vikt och längd kännas inte från dengång da fångstmannen släppte fisken direkt med ordana; "Herra jävlar vilken fisk, ingen kommar att tro mig om jag väger och mäter DEN"...

Fångstmannen, en dansk fisketurist, Kåre R. Larsen, säger om fångsten; "Jag tröttnade på allt gädddödandet för skryt, kortvarig prestige och pengar. Folk är så snåla söderöver, till eksempel runtt Stugun att dom hälra jobbar med gäddor i stället for att köpa billig hundmat, ingan fatter det mera, jag tror bara det är folk från mittsverige som fortfarende hållar på med det och oftast typ nybörjare som inte får kvinna nog, du vett macho och sån, jag har även sett på vissa internetfora at dom provar att få låna andras kvinnor, säkert for at dom inte själv har någon eller kanske det är därfor dom dödar gäddor och allt annnat, dom provar att få ihop lite pengar til en resa till Haparanda. Men, i alla fall, jag slängte ut min fluga med et såkallad "backlashs witchcast" längs en vasskant och fiskan tog direkt. Ungefär 157 vittnar så drillningan som tog 67 timmar, tvo barn föddas och et vittne avled av hjärtinfarkt innan fisken drogs upp och Kåre direkt gik ind i munnen och drog loss sin fluga. Fångsten, med båda vikt och längd, är nu bevittnat av dom 124 personer som var kvar från hugg till landning. Fiskeriverkets ordförande drog sig i stort set direkt efter fångsten, han sagde "Jag har kört fel sätt hela tiden, jag trodde att man bara kunde dra upp hur mycket fisk som helst utan att tänke, jag var pressat av många, men da jag så denna fisken visste jag att jag har tänkt fel, jag har varit påverkat av grupppress hemma som barn, framöver vil jag arbeta anonymt för att samla inn pengar till en förening som kallas SGK"...

Horst Kuehne
28-02-2005, 12:26
Vad i fridens namn är allt det där, se ovan, för "rapakalja" eller bättre sagt "hogwash"? Usch, ska det kanske vara roligt? Nåja, att ENGLÄNDARE har en mycket speciell sort av humor vet vi ju . . . .

Rasmus
28-02-2005, 14:10
Tjenare Horst...

Aha, du har kanske inte sett denna nyheten före. Det är ju otroligt hur stora gäddorna har blivit i denna sjön sedan Svens farfar införda C&R i 1902.

Om du vill se en fantastiskt bra film med tävlingslåt och hela kittet, gjort av båtlag från olika håll som träner på Öresund till Storslokentävlingan kan du kolla här :o)

http://www.dr.dk/skum/_arkiv/angora/angora_2_20_oresundsvisan.asx

Du måste ha Windows Media Player for att se den, denn finns gratis på nätet..

Rasmus