handdator

Visa fullständig version : Kapitel 31

Gäddbibel
01-04-2005, 00:53
Swedish Pike Safari:

Här kommer det några tips och förslag från en mångårig "före detta" turistchef som vet vad och hur man gör när det gäller att få del av turisternas tusenlappar. Att köra igång med gäddsafari är något som många inhemska och speciellt utländska fiskare eftertraktar. Det som tyvärr alltför många svenskar inte insett än, är att "lilla Sverige" är MINST lika EXOTISKT som t.ex. Afrika, Medelhavsöarna, Kanada o.s.v.!

Det viktigaste och svåraste med en företagsverksamhet är att skapa ett behov, en "Marknad", men den finns redan i det här fallet, det är bara att sätta igång! Jag har i flera års tid försökt att få någon i "mitt" område att köra igång med gäddsafari men tröghjärnorna har inte ens fattat vad jag säger. Men klaga kan de, bl.a. att dem inte har några pengar eller jobb. Där står folk med utsträckt hand med tusenlappar i och svenskarna, trevliga som de är, tar av sig hatten, bugar och tackar NEJ!?!?

Vad behövs för att kunna köra igång med gäddsafari?
Komplett utrustning inkl. båt och båtmotor. Utrustningen skall inte vara något skrot, utan rejäl, tillförlitlig, väl inarbetad ("bra begagnad") och av bra kvalitet. Jag vill här inte lista upp en hel massa saker från krok till slok, är du en riktig gäddbonkare då vet du vad för utrustning det behövs och krävs!

Vad behövs i vägen kunskap?
Naturligtvis fiskekunskap, gäddkännedom, kännedom om vattnet du skall fiska i o.s.v. Du bör inte vara någon "bloody beginner", för då kan det hela gå i byxorna. Skall du vara guide även för utländska fiskegäster bör du dessutom kunna deras språk, åtminstone bör du kunna tala hyfsad engelska. Därigenom "når" du gästen bättre, han trivs bättre och pengarna sitter mycket lösare!

Hur får jag tag i fiskegäster?
Enklast är det att ta kontakt med närmaste turistbyrån i ditt område. Tala om vad du har för avsikt att göra, ge dem ett färdigt program/paket och dem sköter om resten! Det går också bra att sätta in en liten (!) 2-3-radig annons i t.ex. tyska fisketidningar som kostar fickpengar, inte "skjortan".

Program: (fylls i efter egna förutsättningar och behov)
Gäddsafari på Gäddbonkarsjön i Lillsvedala.
Datum: varje dag under maj-september
Tid: kl. 9 - 15 (alt. kl. 16-20)
Inkl. i priset: hyra för båt med motor samt drivmedel, personlig guidning av en mycket erfaren fiskeguide, all utrustning, strandhugg med lägereld, kaffe och kaffebröd, kall dricka samt en gratis, hemlig överraskningspresent.
Pris (ex.): 1200:- för en person, 1850:- för 2 personer. Fiskande barn efter överenskommelse.

Guiden bör känna till området och dess djur- och fågelliv så att han kan förklara dessa när dem dyker upp. T.ex. bäverhyddor, bäverns beteende, svanar och andra fåglar. Tänk också på att främst utländska gäster kan bli helt hysteriska när de ser t.ex. en strömstare eller en lämmel! Den "hemliga presenten" behöver inte kosta nåt i inköp. Tänk på alla avgnagde bäverpinnar som flyter i vattnet! Ta upp några i förväg och bränn in "Gäddsafari", namnet på vattnet du fiskat i, eller ort, datum och ditt namn. Du skakar på huvudet? Tänk om och pröva, du kommer garanterat att uppleva nåt som du aldrig varit med om i ditt liv, hur folk kan bli rörd till tårar över pinnen!

Resultat:
Fiskegästen blir nöjd, glad och överlycklig. Du blir nöjd och glad och kommer att skratta hela vägen ner till banken. Turistbyråpersonalen blir glad för den kan nu erbjuda en EXOTISK GÄDDSAFARI. Och områdets hotell, campingplats eller stuguthyrare, restaurang, bensinmack o.s.v. blir glada för att dessa har också tjänat pengar.

OBS: en "vaken" guide bör även ta provision på 5-15% för förmedling av bilar, stugor, hotell, restauranger, souvenirbutiker, konservator (!), troféberedning (huvud) eller tillredning/infrysning av gäddorna o.s.v. - det är extra inkomster som inte är "fy skam"! Detta är "ute i världen" ett väl praktiserat och accepterat sätt att göra affärer. ALLA skall tjäna pengar är mottot!

Tror du att detta med gäddsafari inte går? Ha självförtroende, tänk om och tänk efter hur många MILJARDER kronor fiskare från hela världen årligen lägger på bordet "bara för att fiska" utomlands! (Detaljerade uppgifter om intäkter från fisketurism finns på annan plats på stroslokens hemsida)

"Svensken sitter på en guldgruva och svälter ihjäl" är mitt favoritordspråk! Så ta ändan ur fåtöljen, gör slag i saken och kör igång med gäddsafari, du kommer inte att ångra dig! Den som behöver hjälp med att starta gäddsafari på ett "professionellt" sätt kan gärna slå mig en signal, tel. 0684-109 72 eller 070-565 09 72. (Men kom ihåg MIN provision!)